سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : 126087

اهمیت سفر رئیسی به آمریکای لاتین و تشکیل جبهه ضد تحریم‌ها

اگر تا پیش از این مردم آمریکای لاتین شناخت کافی از ایران نداشتند اما اکنون مردم کشورهایی چون ونزوئلا،‌کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی،‌برزیل و...
اگر تا پیش از این مردم آمریکای لاتین شناخت کافی از ایران نداشتند اما اکنون مردم کشورهایی چون ونزوئلا،‌کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی،‌برزیل و چند کشور دیگر در این منطقه ایران را
به خوبی می‌شناسند.
منطقه آمریکای لاتین همواره با عنوان حیاط خلوت آمریکا نام برده می‌شد تا این که جریان ضد آمریکایی و ضد امپریالیستی در چندین کشور آمریکای لاتین شکل گرفت و توانست با انقلاب ضد آمریکایی، دولت‌های مستقل را تشکیل دهد.
هر چند دولت‌هایی که در برخی کشورهای منطقه آمریکای لاتین در دوران حضور شوروی سابق در عرصه بین‌الملل به سوی آن گرایش پیدا کردند چرا که احساس می‌کردند برای بقای خود نیازمند یک حامی هستند، اما پس از فروپاشی شوروی سعی کردند خود را حفظ کنند.
با وجودی که کشورهای آمریکای لاتین از نظر اعتقادی با ایران تفاوت دارند،‌اما مناسبات آنها همواره با حضور دولت‌های چپگرا با جمهوری اسلامی ایران عمیق بوده است و وجه مشترک نیز آمریکا ستیزی در بین آنها است.
ونزوئلا یکی از کشورهای انقلابی در منطقه آمریکای لاتین است که چه در زمان رئیس جمهور فقید آن هوگو چاوز و چه اکنون که مادورو ریاست جمهوری این کشور را بر عهده گرفته تحت تهدید و تحریم‌های آمریکا قرار داشته و با وجود فشارهای سنگین، مقاومت کرده و اکنون توانسته با همکاری و همگرایی با ایران و کشورهای مقاومت ضد آمریکایی،‌ از مرحله دشوار بگذرد. کوبا نیز کشوری انقلابی و ضد آمریکایی است هر چند از وجود رهبری بزرگ چون فیدل کاسترو سال‌ها است محروم گشته اما همچنان مقابل تحریم‌های آمریکا مقاومت می‌کند و در بسیاری زمینه‌ها پشرفت‌های خوبی داشته است از جمله پزشکی و دارویی. نیکاراگوئه نیز با بازگشت دوباره دانیل اورتگا رهبر انقلاب این کشور بر سر قدرت،‌بار دیگر گرایش به سوی ایران داشته است.
کشورهای آمریکای لاتین دارای ظرفیت‌های زیادی هستند که هم ایران می‌تواند از ظرفیت‌های آنها استفاده کند و هم آنها می‌توانند از توانایی‌های ایران در زمینه‌های گوناگون بهره ببرند.
ایران در زمینه ساخت پالایشگاه نفت، پتروشیمی،‌سرمایه گذاری بر روی کشاورزی، پزشکی و زمینه‌های دیگر می‌تواند کشورهایی چون ونزوئلا،‌کوبا و نیکاراگوئه را در مسیر پیشرفت قرار دهد و با حضور خود در این منطقه، حیاط هلوت آمریکا را که برای استثمار و استعمار در آن حضور داشت، از دست ایالات متحده خارج کند.
سرمایه گذاری در کشورهای آمریکای لایتن به ویژه کشورهای همسو و همراه برد بردی است که می‌تواند در زمینه مناسبات اقتصادی و سیاسی، برای ایران سود آور باشد.
صادرات محصولات تولید ایران به کشورهای آمریکای لاتین، صدور فناوری و صنعت به ویژه در زمینه نفت و گاز، کشف و استخراج نفت و کشاورزی شرایط هر دو طرف را ارتقاء می‌دهد و باعث می‌شود تا تأثیر تحریم‌های آمریکا بر کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا بی‌اثر شود.
علاوه بر آن تشکیل جبهه کشورهای تحریم‌شده و ایجاد یک سازوکار ائتلافی میان آنها برای گسترش روابط میان هم و رسیدن به یک ارتباط راهبردی، قطعاً بر روی نوع رفتار ایالات متحده با کشورهای تحریم شده تأثیر گذار خواهد بود و آمریکا را مجبور به موضع گیری منفعلانه خواهد کرد. شکل گیری جبهه جهانی ضد تحریمی در مقابل تحریم‌های آمریکا که علیه کشورهای مستقل اعمال کرده است، آمریکا را که اکنون نیز در شرایط مناسبی قرار ندارد، ضعیف‌تر و منفعل‌تر خواهد کرد و هژمون آن را فرومی‌پاشد. هم اکنون ایران توانسته است با ثابت کردن حقانیت خود در منطقه و نشان دادن خباثت و دشمنی آمریکا در غرب آسیا، طرح و برنامه آن را به هم بریزد.
از سر گیری روابط ایران و عربستان که از دستاوردهای دولت در عرصه سیاست خارجی است و کاهش تنش‌ها میان کشورهای حاشیه خلیج فارس همه در راستای حذف آمریکا است که بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیده‌اند و برای همین است که با ایران همراهی می‌کنند.
سفر رئیس جمهور به چند کشور آمریکای لاتین جایگاه ایران را در نظام بین‌‌الملل هم افزایش می‌دهد و هم اعتماد طرف‌های مقابل را نسبت به ایران بالا می‌برد. بعد مصافت نیز نمی‌تواند مانعی بر سر راه افزایش روابط و مناسبات ایران و آمریکای لاتین باشد.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcbw0b8zrhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی