دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
کد مطلب : 126123

دیپلماسی فعال منطقه‌ای

ایران اسلامی، با وجودی که دشمنانش سعی در انزوای آن دارند، دیپلماسی فعال در منطقه را به خوبی پیش می‌برد تا جایی که...
ایران اسلامی، با وجودی که دشمنانش سعی در انزوای آن دارند، دیپلماسی فعال در منطقه را به خوبی پیش می‌برد تا جایی که حتی پس از ۷ سال قطع ارتباط تهران و ریاض، این روابط از سر گرفته می‌شود. سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به ایران و دیدار و گفت‌وگوی او با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان،‌تقدیم پیام ملک سلمان و دعوت از رئیس جمهور برای سفر به عربستان سعودی، دستاورد دیپلماسی منطقه‌ای دولت سیزدهم است.
روابط ایران و عربستان که ۷ سال پیش در یک اقدام مشکوک در دولت تدبیر و امید به واسطه حمله به سفارت عربستان قطع شد، به نقطه وصل دوباره رسیده و سفارتخانه‌های دو کشور در حال بازگشایی است. هر چند جریان سیاسی اصلاح طلب با شیطنت رسانه‌ای یکی از خبرنگارانش سعی داشت تا سفر وزیر خارجه سعودی را به ایران تحت الشعاع خبرسازی خود قرار دهد،‌ اما دروغ او آشکار شد و نتوانست به اهداف خود دست یابد.
سفر فرحان وزیر خارجه عربستان به ایران، دستاورد دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است. این اتفاق در حالی رخ داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی سال‌هاست تلاش می‌کنند ایران را در عرصه بین‌الملل به انزوا بکشانند اما جایگاه و تأثیر ایران اسلامی در معادلات و تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای سیاست به انزوا کشاندن ایران را خنثی کرده است.
هیچ کشوری و هیچ ائتلافی در منطقه و فرا منطقه نمی‌تواند جایگاه تأثیر گذار ایران را نادیده بگیرد و مجبور به تعامل با جمهوری اسلامی است. روابط ایران و مصر نیز که سال‌های طولانی است قطع شده،‌با میانیگری برخی کشورهای منطقه همچون عراق در مرحله گفت‌وگو و از سرگیری روابط است. این تحولات اهمیت جایگاه ایران را در میان کشورهای منطقه نشان می‌دهد که پس از سال‌ها قطع ارتباط سعی دارند تا به بازسازی روابط اقدام کنند. قطعاً از سر گیری روابط و گسترش روابط کشورهای مسلمان در منطقه با جمهوری اسلامی ایران باعث تأثیرات مثبت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد. در این میان آن که از این تحولات زیان می‌بیند، آمریکا،‌ غرب و اسرائیل است.
نگاه ایران در دوره جدید به منطقه و کشورهای مسلمان،‌ نگاهی درست و راهبردی است برای گسترش روابط چرا که نگاه جریان سیاسی اصلاح طلب که در دوره‌هایی دولت را در دست داشت،‌ تنها به غرب آن هم بر اساس وادادگی مقابل آن بود.
در دولت تدبیر و امید چنین نگاهی به غرب وجود داشت و آمریکا حلال همه مشکلات کشور تصور و به افکار عمومی معرفی شده بود،‌اما همگان تجربه کردند که با وجود توافقی به نام برجام هیچ اتفاق مثبتی نیفتاد و تفکر جریان سیاسی حاکم در آن دوران، با شکست روبرو شد و به یک خسارت محض برای کشور تبدیل گشت.
اکنون نیز پس از ۲۰ سال رئیس جمهور ازبکستان به ایران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.
ازبسکتان نیز کشوری مسلمان در منطقه آسیای میانه است که از نظر فرهنگی و اجتماعی نزدیکی‌های بسیاری با ایران دارد.
چنین کشوری تاکنون با توجه به پایین بودن سطح روابط،‌ اکنون می‌تواند یک شریک اقتصادی برای ایران باشد، این کشور ظرفیت صادرات محصولات ایرانی را دارد به شرط آن که صادر کنندگان و بازرگانان ایرانی از این فرصت پیش آمده به خوبی بهره ببرند و با صادرات محصولات با کیفیت ساخت ایران، اعتماد طرف مقابل جبل کنند.
رئیس جمهور ازبکستان در دیدار با رئیس جمهور کشورمان گفته؛ «‌فاصله طولانی مدت ۲۰ ساله برای سفر به ایران را ناشی بی توجهی و غفلت گذشتگان برای استفاده از ظرفیت‌های متقابل دو کشور است، ازبکستان به تجربیات موفق ایران در مسیر پیشرفت نیاز دارد.» با چنین نگاهی از سوی رئیس جمهور ازبکستان به ایران، می‌توان گفت که تاشکند علاقه زیادی برای گسترش روابط در زمینه‌های گوناگون همچون اقتصادی، علمی، پزشکی، فناوری، انرژی و دیگر زمینه‌ها دارد.
رویکردهای سیاست خارجی درست و حساب شده است که باعث می‌شود تا روابط قطع شده یا کاهش یافته بازیابی و بازسازی شود. ضمن آن که نگاه به غرب کمرنگ شده و سمت و سوی روابط به کشورهای منطقه و شرق کشیده شده، کشورهای غربی همواره سیاست دست بالا را در قبال دیگران اعمال می‌کنند و سعی دارند خواسته‌های خود را تحمیل کنند. چنین دیدگاهی در کشورهای منطقه و شرقی دیده نمی‌شود یا کمتر کشوری است که چنین سیاستی دارد.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdccieqs12bqis8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی