جمعه ۲ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۷
کد مطلب : 126181

حق با معاونت سیاسی است!

از مجلس انقلابی توقع رفتار انقلابی می‌رود، و انتظار است که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، سعی کند تا...
از مجلس انقلابی توقع رفتار انقلابی می‌رود، و انتظار است که در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، سعی کند تا هر نوع شائبه را از خود دور کند. حتی اگر نهادی در این زمینه گام برداشته است نمایندگان مجلس باید از آن استقبال کنند.
همواره این مسئله هنگام انتخابات مجلس وجود داشته که برخی نامزدهای انتخابات با بهره بردن از موقعیت نمایندگی اقدام به تبلیغ خود می‌کنند. چنین رویه‌ای به واقع روش درستی برای تبلیغات نیست.
همواره مجریان برگزاری انتخابات بر اجرای قوانین تأکید داشته‌اند، شایدبرخی از قوانین انتخابات در ایران دارای ضعف باشد که باعث می‌شود تا نتوان با نوع تبلیغاتی که در مسیر انتخابات دیده می‌شود برخورد قانونی کرد.
طرح اصلاح قانون انتخابات هنوز در مجلس نهایی نشده است و با وجودی که چند سال است بر روی این طرح در مجلس کار شده اما همچنان می‌بینیم که در حال بررسی است.
شاید نمایندگان قصد دارند به دقت هر چه تمامتر این طرح را بررسی و تصویب کنند تا ایرادی به آن وارد نباشد.
شورای نگهبان هم پس از تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس آن را بررسی و تأید خواهد کرد و اگر اشکالی داشته باشد به مجلس باز می‌گرداند تا ایرادات رفع شود.
اما نکته‌ای که در این میان اهمیت دارد، این است که هفته گذشته برخی نمایندگان به دلیل ابلاغیه معاون سیاسی وزیر کشور واکنش نشان دادند.
وزیر کشور هفته گذشته به مجلس رفت، جلسه غیر علنی بود، برای چه؟ برای پاره ای توضیحات درباره بخشنامه معاون سیاسی خود.
معاون سیاسی وزیر کشور محمد رضا غلامرضا، بخشنامه ای به استانداران ابلاغ کرد.در این بخشنامه چه نکاتی وجود داشت که برخی نمایندگان را به واکنش واداشت؟
بر اساس آنچه در بند ۴ بخشنامه‌ معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند آمده، به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و ... با نمایندگان مجلس در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای
به ‌وجود نیاید.  
یک بار هم که شده به وظیفه مان به دقت عمل کنیم. انتخابات عادلانه شرط پرشوری و مردم سالاری و گذر از فتنه هاست و دشمن همان را نشانه گرفته.
اما واقعیت ماجرا چیست؟ آیا دولت، وزارت کشور و ستاد انتخابات به‌دنبال ایجاد محدودیت و مانع‌آفرینی در مسیر ایفای مسئولیت‌های نمایندگی برای منتخبان مردم بوده‌اند؟
در نخستین بند بخشنامه به فرمانداران توصیه شده ضمن تشکیل جلسات متعدد و متوازن با همه گروه‌های سیاسی قانونی، حلقه‌های میانی اجتماعی و فعالان سیاسی شهرستان برای تبیین گفتمان و خدمات دولت در تمهید مقدمات انتخابات و هم اندیشی و استفاده از ظرفیت‌های آنان در برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این رویداد مهم، در عین حال از هرگونه حضور در جلسات و محافل سیاسی شائبه‌آفرین پرهیز کنند؛ موضوعی که در میزبانی از مسئولان ارشد اجرایی برای سفر به شهرستان‌ها نیز مورد تأکید قرار گرفته تا از هرگونه اثرگذاری نامطلوب احتمالی بر فرایند انتخابات پیشگیری شود.
در هفتمین بند بخشنامه تأکید شده که از هرگونه انتصاب مدیران و به‌کارگیری نیرو بر اساس توصیه‌های خارج از مجموعه دولت و همچنین کاندیداهای انتخابات پرهیز شود تا اصل شایسته‌گزینی بر مبنای گفتمان انقلاب و رویکرد مردمی جهادی دولت به‌عنوان شاخصه اصلی مدنظر قرار گیرد. این بند نیز برآمده از رویکرد مؤکد رهبر معظم انقلاب و از منطق برخوردار است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای چهارم خرداد ۱۴۰۱ در دیدار نمایندگان با اشاره به توصیه همیشگی به آنها برای پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند «رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، در حالی‌که این توصیه به مصلحت خود شماست؛ چرا که اگر مسئولی در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود
حال چرا برخی نمایندگان قصد داشتند وزیر کشور را به دلیل بخشنامه معاون سیاسی اش استیضاح کنند و درخواست برکناری او را بدهند یا خواهان برخورد جدی شوند هضم شدنی نیست.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcg739qqak9xq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی