جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : 126246

اکبر طبری چرا از امتیاز ویژه برخوردار است؟

هفته قوه قضاییه در حالی پایان یافت که یک خبر آن را تحت تأثیر خود قرار داد. آزادی چند مجرم که از سوی...
هفته قوه قضاییه در حالی پایان یافت که یک خبر آن را تحت تأثیر خود قرار داد. آزادی چند مجرم که از سوی رئیس سازمان زندان‌ها در یک برنامه تلویزیونی خبر داده شد.
آزاد بودن اکبر طبری، مهدی هاشمی، محمد علی نجفی، که آزاد بودن طبری از همه بیشتر حاشیه ساز شد. هرچند آن دو نیز دست کمی از او ندارند.
اکبر طبری مجرمی از بدنه قوه قضاییه بود که پس از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی در قوه قضاییه پرونده او و تخلفاتش رسیدگی شد.
اقدام قوه قضاییه در برخورد با او این احساس را در افکار عمومی تقویت کرد که برای دستگاه قضا تفاوتی بین متهمین و مجرمین وجود ندارد و قرار است عدالت با قوت اجرا شود و چنین اقداماتی باعث تقویت اعتماد مردم به نظام خواهد شد.
پس از آن که سکان قوه قضاییه به دست محسنی اژه‌‌ای افتاد،‌ این احساس تقویت شد که به واسطه حضور چندین ساله او در قوه قضاییه،‌ فسادزدایی در بیرون و درون قوه با جدیت ادامه خواهد یافت و البته این‌گونه نیز بوده است.
دستگاه قضایی کشور به دلیل نوع کارکردش، در بحث عدالت،‌ از سوی مردم با حساسیت زیادی دنبال می‌شود. افکار عمومی از قوه قضاییه انتظار و توقع دارند که با متهمین و مجرمینی که در بدنه قوه و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی هستند، با شدت بیشتری برخورد کند که این انتظار بجا و درست است. رویه‌ای که امیر مؤمنان زمانی که حکومت را در اختیار داشت آن را اجرا می‌کرد و با آنهایی که در دستگاه مرتکب فساد و تخلف می‌شدند برخورد تند و شدیدتری داشت.
غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها که به مناسبت هفته قوه قضاییه به سیما آمده بود در باره وضعیت پرونده سه مجرم گفت: طبری نه عفو خورده، نه مرخصی رفته و نه الان در زندان است. او با تصمیم مرجع قضایی به‌صورت موقت بیرون از زندان است‌. مهدی هاشمی آزاد شده. محمدعلی نجفی هم نه عفو خورده، نه مرخصی رفته و نه داخل زندان است؛ فکر کنم او رضایت شاکی‌اش را گرفته است.
در میان این سه نفر، اکبر طبری بیشتر جلوه می‌کند چرا که از بدنه قوه قضاییه است.
پس از اظهارات رئیس سازمان زندان‌ها، قوه قضاییه با انتشار اطلاعیه‌ای توضیحاتی درباره این سه نفر داد که توضیح درباره طبری مهم‌تر است.
قوه قضاییه در اطلاعیه خود نوشته؛ «نامبرده (اکبر طبری) بعد از تحمل ۴۵ ماه حبس، اکنون پس از تودیع وثیقه سیصد میلیارد تومانی و براساس تصمیم مرجع قضایی از زندان خارج شده تا نتیجه نهایی پرونده وی در دیوان عالی کشور مشخص شود.»
قوه قضاییه را به سخنان چند روز پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و جمعی از مسئولان و کارکنان دستگاه قضا ارجاع و توجه می‌هیم که فرمودند؛ «اکثریت قاطع قضات و کارکنان قوه قضائیه، انسان‌های شریفی هستند که با درآمد واقعاً کم سخت‌ترین کارها را انجام می‌دهند، اما سوء استفاده اقلیتی کوچک در هر نقطه کشور، چهره قوه قضائیه را مخدوش می‌کند و مایه قضاوت نادرست درباره کُل این قوه می‌شود بنابراین باید با هرگونه فساد در درون دستگاه با جدیت برخورد شود. فساد درون قوه را هر قدر هم کم باشد باید ریشه‌کن کنید.»
طبری یک نمونه از همان فساد در درون قوه قضاییه است که رهبر معظم انقلاب فرمودند که هر قدر هم کم باشد باید ریشه کن شود.
حال پرسش اینجا است که اکبر طبری 300 میلیارد تومان وثیقه را از کجا و چگونه تهیه کرده و برای آزادی خود گذاشته است؟
آیا چنین وثیقه سنگینی برای چنین فردی که مرتکب فساد و تخلف در قوه قضاییه شده، کار ساده‌ای بوده است؟
آیا این پرسش برای دستگاه قضایی پیش نیامد که او این وثیقه سنگین را از کجا تأمین کرده است؟
اکبر طبری با زد و بندها و فسادی که در زمان حضور در قوه قضاییه مرتکب شده بود، سرمایه هنگفتی جمع کرده بود.
و پرسش پایانی این که چه تضمینی وجود دارد، او نیز مانند برخی مجرمین و مفسدین از کشور فرار نکند؟
طبری یک بار با فسادی که مرتکب شد با آبروی قوه قضاییه بازی کرد، اینبار اگر فرار کند یک ضربه دیگر به دستگاه قضایی خواهد زد. چنین فردی چرا از امتیاز ویژه برخوردار است؟
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdci5qazqt1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی