سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 126826

وزارت رؤیا پردازی‌ها و جهت‌گیری‌ها!

در هفته دولت قرار داریم و این هفته فرصت مغتنمی است برای نقد و بررسی عملکرد برخی از وزارتخانه‌ها که با توجه به نقد پذیری دولت سیزدهم،‌انتظار می‌رود همچون گذشته با سعه صدر با منتقدین روبرو شود.
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در سیما به ارائه عملکرد دو ساله خود به مناسبت هفته دولت پرداخت و در آمار و ارقامی که ارائه داد به یک نکته هم اشاره کرد،‌نکته‌ای که می‌تواند محل نقد و انتقاد از آن تصمیم باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تغییر نام این وزارتخانه خبر داد!
اسماعیلی در این باره گفته؛ «در برنامه هفتم بحث بود که این کار را جلو ببریم. دوستان در مجلس استقبال کردند. بنای ما بر این است که با آن نگاه بلند انقلابی و بیانیه گام دوم و متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نامی را با دوستان مجلس و براساس لایحه هفتم انتخاب کنیم. به نظرم تغییر مهمی خواهد بود که جهت گیری‌ها و رویاپردازی‌های مهم که لازمه فرهنگ و هنر است پیشانی کار قرار گیرد و جهت دهی فعالیت‌ها به این سمت باشد.»
البته آقای اسماعیلی از نام پیشنهادی رونمایی نکرده است اما در این مبحث پرسش‌هایی در ذهن نقش می‌بندد که نیاز به پاسخ دارد.
با توجه به شرایط فرهنگی و هنری کشور به نظر می‌رسد که وزارتخانه‌های همچون فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در تولید محتوا، نظارت،‌عرضه و تقاضای محتوای فرهنگی بیشترین و دقیق‌ترین برنامه‌ها را داشته باشد تا این که بخواهد به تغییر نام وزارتخانه بیندیشد.
آیا اوضاع سینمای کشور، تئاتر، دیگر هنرهای مطرح در جامعه، وضعیت کتاب و انتشار آن و از همه مهمترین در بحث کتاب بالا بردن مطالعه در جامعه مناسب و خوب است؟
قطعا در همه این زمینه‌ها ضعف‌های زیاد وجود دارد که برای حل آنها باید برنامه ریزی کرد و اندیشه کاربردی داشت.
نباید تصور کنیم که اگر یک فیلم سینمایی میلیاردی فروش می‌کند، به این مفهوم است که وضع سینما خوب است،‌ در حالی که آن فیلم طنز از نظر محتوا بسیار ضعیف و سطح پایین است که نشان دهنده سیاستی در جهت سوق دادن سلایق مردم به سوی فیلم‌هایی اینچنینی است.
قطعا همه به این مسئله اعتقاد دارند که فیلم‌های ایرانی از ضعف شدید فیلمنامه و داستان رنج می‌برد اما برای حل این مسئله تاکنون کار درخور توجهی نشده است.
وضعیت فرهنگی در عرصه هنر آیا بسامان است؟ وضعیت اسلامی در عرصه هنر بسامان است؟
همه آنچه که گفته شد می‌توان با تغییر یک نام بهبود بخشید و مطلوب کرد؟ تغییر نام یک وزارتخانه چه اتفاقی را باعث می شود؟
جناب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی این تغییر نام آیا در عمق اندیشه‌ای، اعتقادی، رفتاری و عملکردی وزارتخانه هم تأثیرگذار است؟
ماهیت وزارتخانه روشن است، یکسری وظایف قانونی، وظایف ذاتی و شرح وظایفی دارد که در خور شرایط زمان و مکان هم متناسب سازی می شود و می‌تواند تغییر کند.
نام وزارتخانه جنابعالی که اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،  چه ایرادی دارد؟
وزارتخانه را درگیر تغییر نام کرده‌اید و مجلس را هم می خواهید درگیرش کنید، که چه بشود؟
به گمان جناب وزیر «به نظرم اگر این تغییر نام در مجلس تصویب شود، تغییر مهمی برای تحقق رویاپردازی‌ها و جهت‌گیری‌ها که لازمه حوزه فرهنگ و هنر است، صورت می‌گیرد.» آقای وزیر ظاهراً راه را گم کرده است.
با اجرای این تصمیم که تأثیری هم در بهبود اوضاع فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی نخواهد گذاشت، جز هزینه گذاشتن روی دست مردم و کشور فایده‌‌ای هم ندارد.
هزینه برگزاری جلسه مجلس برای تصویب تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر دقیقه چند ده میلیون تومان است و به همراه تغییر نام در تابلوهای وزارتخانه و ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌ها و سربرگ‌های نامه‌ها و هر آنچه که نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر روی آن است، میلیاردها تومان حیف و میل برای یک تغییر نام. آیا ارزشش را دارد؟
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdccieqse2bqi48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی