دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
کد مطلب : 127600

درس عبرت این روزها

جنگ غزه در حالی به چهلمین روز نزدیک می‌شود که در کنار تحولات میدانی بویژه جنایات گسترده صهیونیست‌ها و حامیانشان در بمباران بیمارستان‌ها و نسل کشی آشکار فلسطینی‌ها، پیامدهای جهانی این جنگ برای آنانی که همچنان تصور می‌کنند حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی برایشان منافعی دارند جای تامل دارد و می‌تواند درس عبرتی باشد که این روزها داعیه دار مصلحت اندیشی و خودداری از حمایت از آشکار و گسترده از فلسطین می‌شوند و یا با سنخرانی‌ها و گفتمان‌های خود در باب مسائل حاشیه‌ای همچون روابط ایران و روسیه و یا معادلات جهانی افکار عمومی را از مسئله فلسطین به حاشیه‌ها منحرف می سازند و برای کشور هزینه تراشی می‌کنند.
در این چارچوب سرنوشت دو متحد و حامی بزرگ رژیم صهیونیستی یعنی سران آمریکا و رژیم صهیونیستی قابل توجه است. نخست آنکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که وضعیتی به شدت متزلزل در داخل و خارج دارد در طول طوفان الاقصی هیچ گزینه‌ای جز حمایت از جنایات صهیونیست‌ها روی میز ندارد که نمود آن نیز مخالفت با آتش بس با ادعای «وقفه‌های بشر دوستانه» است که همراه با ارسال تسلیحات گشتار جمعی برای استفاده علیه مردم غزه است. این رفتارها در حالی از سوی بایدن صورت می‌گیرد که این روزها بسیاری از نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی در آمریکا تحت تاثیر جنگ غزه و رویکرد کاخ سفید نسبت به این جنگ قرار گرفته است.نتایج نظرسنجی جدید نیویورک تایمز و کالج سینا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در رقابت با جو بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی، در پنج ایالت حساس آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسیلوانیا و کلیدی از شش ایالت مهم آمریکا پیشتاز است.در تحلیل نظرسنجی فوق و دیگر نظرسنجی‌های صورت گرفته، می‌توان گفت که اصلی‌ترین دلیل کاهش محبوبیت بایدن در تقابل با ترامپ، عملکرد کاخ سفید در جنگ غزه بوده است.میانگین نظرسنجی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که بیش از 60 درصد رأی‌دهندگان مستقل، دیگر حاضر به حمایت از دولتی جنگ‌طلب در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشینگتن نیستند.سهم پاسخ‌دهندگان نظرسنجی که «جنگ و درگیری‌های خارجی» را مشکل شماره یک ارزیابی کردند از چهار درصد در ماه اکتبر به هشت درصد در نوامبر افزایش یافته که نشانه‌ای از نارضایتی از تشدید جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه است. جنگ غزه به پاشنه آشیل بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده تبدیل شده، چه، رئیس جمهور آمریکا اکنون هدایت‌گر اصلی جنگ در منطقه غرب آسیا محسوب شده و طراح و حتی در مواردی مجری عملیات نظامی صهیونیست‌ها در غزه به شمار می‌آید. برپایی تظاهرات‌های گسترده مردمی در بسیاری از شهرهای آمریکا در حمایت از فلسطین گواهی بر این حقیقت است که همراهی بایدن با صهیونیستها نه تنها رای آوری برای وی ندارد بلکه بر میزان نارضایتی مردمی از او افزوده است.
دوم آنکه سوناک نخست وزیر انگلیس در حالی از همان آغاز جنگ غزه خود را دوست صهیونیست‌ها نامید و با سفر به سرزمین‌های اشغالی بر حمایت همه جانبه از این رژیم حمایت و وزیر خارجه اش نیز سفری دوره‌ای به منطقه برای همراه سازی کشورهای عربی علیه غزه داشت که واکنش افکار عمومی انگلیس عملا در ضدیت با این رفتارها بود. مردم انگلیس با برپایی تظاهرات‌های چند صد هزار نفری بر حمایت از فلسطین تاکید و رفتارهای دولتمردانشان را مردود دانستند.
فشارهای افکار عمومی چنان بوده که هر لحظه احتمال سقوط کابینه سوناک مطرح بوده است در نهایت حزب حاکم محافظه کار و شخص سوناک برای فرار از این سرنگونی به تغییرات اجباری در کابینه روی آوردند که در پی آن دیوید کامرون، که از سال 2010 تا 2016 در سمت نخست‌وزیر اسبق انگلیس بود  به عنوان وزیر خارجه منصوب شدجیمز کلورلی، وزیر خارجه کنونی انگلیس نیز جایگزین سوئلا بریورمن، وزیر کشور برکنارشده انگلیس شد. این تغییرات نه امری اختیاری بلکه پیامد حمایت‌های همه جانبه از رژیم صهیونیستی بوده است که شکست صهیونیست‌ها و حامیانشان در مدیریت افکار عمومی جهان حتی در انگلیس با رسانه‌های بزرگ سلطنتی همچون بی بی سی را آشکار می سازد. این شکست چنان است که مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با اشاره به کاهش قابل‌توجه حامیان این رژیم در غرب و آمریکا اعلام کرد ۹۵درصد تظاهرات‌های جهانی در واکنش به جنگ کنونی غزه، در حمایت از فلسطین و ضد اسرائیل است. این یعنی آنکه همراهان با رژیم صهیونیستی و یا منحرف کنندگان افکار به بهانه‌های مختلف از مسائل غزه به حاشیه، جایگاهی در افکار عمومی نداشته و به رغم داشتن سالها سابقه سیاسی،  در نهایت مردم آنها را صحنه حذف خواهند کرد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcdz50fzyt0x96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی