جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
کد مطلب : 127649

مؤلفه‌های یک انتخابات

ایران اسفند ماه سال جاری شاهد برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است که در واقع اهمیت بالایی دارد. مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه گانه کشور است که بر اساس قانون اساسی وظیفه اصلی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد. این که مجلس شورای اسلامی در طول عمر خود تا چه اندازه توانسته به وظایف خود عمل کند،‌ مردم بهترین قاضی خواهند بود اما جدای آن دو وظیفه‌ای که گفته شد، مجلس وظیفه دفاع از حقوق مردم را نیز دارد که از دو وظیفه دیگر کم اهمیت‌تر نیست.
اما در این میان نکته مهم ماجرا این است که در هر انتخاباتی، برگزاری انتخابات پر شور از اهمیت زیادی برخوردار است،‌چرا که حضور مردم پای صندوق‌های رأی و انتخاب درست، راه حل مشکلات کشور است.
رهبر معظم انقلاب همواره بر این مسئله تأکید داشته و گفته‌اند« قهر کردن با صندوق رای مشکلی را حل نمی‌کند» و یا فرموده‌اند«راه حل مشکلات حضور پای صندوق رای است.»
حضور گسترده و برگزاری پرشور انتخابات علاوه بر آن که میزان مشارکت و دخیل شدن مردم در امور کشور را بالا می‌برد،‌ ضریب امنیت ملی را نیز تقویت می‌کند.
همواره رژیم‌ها و کشورهایی که سیاست دشمنانه علیه ایران اسلامی داشته‌اند، بر این موضوع متمرکز بوده و هستند و به نوع برگزاری انتخابات و میزان مشارکت مردم در هر انتخاباتی حساس هستند. هر گاه میزان مشارکت پایین آمده است دسیسه‌ها و توطئه‌ها هم افزایش یافته است و نمونه آن را می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 دید.
هر چند کاهش مشارکت دلایل زیادی دارد و باید این دلایل از سوی مسئولان و اتاق‌های اندیشه و فکر بررسی و تجزیه و تحلیل شده و برای افکار عمومی نیز منتشر شود اما مهمترین دلیلی که می‌توان برای تأثیر بر کاهش مشارکت مردم نام برد، شرایط و اوضاع اقتصادی کشور است.
روشن است که مردم جامعه در صورت رضایت از وضعیت اقتصادی که یک شرایط نسبی و حداقلی رفاه هم وجود داشته باشد،‌ در انتخابات مشارکت بیشتری خواهند داشت.
مؤلفه اقتصادی مهمترین مؤلفه‌ای است که در بحث انتخابات و افزایش مشارکت و پرشورتر برگزار شدن آن دخیل است.
البته که پایبندی به اصول،‌ آرمان‌ها و اهداف جامعه اسلامی نیز در این مقوله اهمیت دارد،‌ در جامعه ایران اسلامی بسیاری از مردم هستند که با وجود مشکلات اقتصادی و اجتماعی،‌ پایبندی خود را در هر شرایطی نشان می‌دهند اما اقشاری دیگری هم هستند که شرایط اقتصادی نامناسب که به آنها فشار وارد کرده است،‌تصور می‌کنند اگر پای صندوق رأی حاضر نشوند، اعتراض و انتقاد خود را بیان کرده‌اند و البته چه بسا دل در گروه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران هم دارند.
یکی از نکاتی که می‌تواند مردم را نسبت به مشارکت در ترسیم و تعیین اینده خود و کشور ترغیب کند، عمل به وعده‌ها و شعارهایی است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی به مردم می‌دهند.
رئیس قوه قضاییه دیروز گفته بود: «پذیرفتنی نیست که بدون دلیل موجه در تحقق وعده‌ مسئولان تأخیر و تعلل صورت گیرد.»
روی این سخن مشخص است که مسئولان هستند، مسئولانی که در همه دستگاه‌ها و قوا حضور دارند و قطعا در طول عمر مسئولیت خود وعده‌هایی داده‌اند اما محقق نشده است.
برای برگزاری انتخابات پرشور در اسفند ماه باید اقداماتی انجام شود که در این مبحث،‌ مسئولان بیشترین نقش را دارند.
مؤلفه‌های زیادی برای این که انتخاباتی با مشارکت بالا،‌ انتخابی درست و انتخاباتی پرشور برگزار شود، وجود دارد، مسئولان باید آنها را شناسایی کرده و پیاده کنند و البته این اتفاق نباید فقط در هنگام برگزاری انتخابات بیفتد، ‌بلکه در طول سال باید همه آنها رعایت و اجرا شود. مقطعی، سطحی و گذرا بودن آنچه که در زمان برگزاری انتخابات پیاده می‌شود، قطعا بر روی افکار عمومی تأثیر منفی خواهد گذاشت و مردم خواهند گفت باز موسم انتخابات شد و مسئولان به یاد مردم افتادند!
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcgtu9qyak9x34.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی