يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
کد مطلب : 127852

«در حالی که‌های» این روزهای آلودگی هوا

در حالی که هوای تهران و چند کلانشهر و شهر دیگر بسیار آلوده و کشنده است، خبر از 3 میلیارد و 370 میلیون دلار فساد مالی در واردات چای منتشر می‌شود!
در حالی که برای اجرای قانون هوای پاک نیاز به 100 هزار میلیارد تومان بودجه است،‌160 هزار میلیارد تومان به شرکتی داده می‌شود تا چای وارد کند!
در حالی که چایکاران کشورمان می‌توانند چای مورد نیاز کشور را تأمین کنند اما محصول آنها روی دستشان می‌ماند و دلالان با قیمت بسیار پایین چای ایرانی را خریداری کرده و صادر می‌کنند و همان را به کشور وارد می‌کنند!3 میلیارد و 370 میلیون دلار برای واردات چای اختصاص می‌یابد!
و در حالی‌های دیگر که در این آب و هوای بسیار سنگین آلوده رمقی برای مردم باقی نمانده است.
هوا تا پنجشنبه همین هفته آلوده خواهد ماند و بر آن افزوده هم خواهد شد، شرایط هوای آلودگی تهران هم اکنون که این سرمقاله را می‌نویسم ساعت 18 عصر روز یکشنبه 12 آذر ماه در شرایط قرمز قرار دارد، یعنی برای همه شهروندان تهرانی خطرناک است.
اما با وجودی که پیش بینی‌ها اعلام کرده بر آلودگی‌ هوای تهران و دیگر شهرهای افزوده خواهد شد، اما مسئولان ذیربط تنها به تعطیلی مدارس آن هم در مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه بسنده می‌کنند در حالی که گفته می‌شود عامل اصلی آلودگی هوای شهرها مازوت سوزی در برخی نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها است هر چند مسئولان این ادعا را تکذیب می‌کنند، اما بر اساس گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از 16 نیروگاه کشور 14 نیروگاه مازوت ‌سوزی می‌کند این در حالی است که مدیرکل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی این موضوع را تکذیب می‌کند. تعطیلی یکی دو روزه ادارات و سازمان‌ها ثلمه وارد نمی‌کند.
تأیید و تکذیب آقایان مسئول دردی از مردم دوا نمی‌کند چرا با وجود قانون هوای پاک و احصاء بودجه 100 هزار میلیارد تومانی برای این قانون که بیش از 6 سال از تصویب آن گذشته برای حل این معضل که هزینه‌های پنهان و آشکاری به مردم و کشور وارد می‌کند، اقدامی انجام نشده است؟
مکزیکوسیتی آلوده ترین شهر دنیا بود، به گونه‌ای که این شهر محو در دود و آلودگی می‌شد، دلیل آن هم تمرکز زیاد جمعیت در این شهر و در پی آن افزایش مصرف سوخت بود.
این شهر در در 1950 سه میلیون نفر جمعیت داشت اما تا سال 2000 به 20 میلیون نفر رسید.
مسئولان مکزیک برای حل مشکل بزرگ آلودگی هوای پایتخت تصمیمات جدی گرفتند.
 اقداماتی که انجام شد باعث کاهش آلودگی هوا و خارج شدن شهر از شرایط بحرانی گشت.
اقداماتی که از سوی مسئولان مکزیک انجام شد؛
1-كاهش استفاده از خودروهای شخصی:
 دولت مكزیك در راستای كنترل استفاده از خودروهای های شخصی، یك روز در هفته را با عنوان من امروز ماشین خود را حركت نمی دهم نام گذاری كرد. این تصمیم اجباری بود.
2-بهبود كیفیت خودروها:
با از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و بهبود كیفیت تولید خودرو در قالب برنامه‌ای با نام برنامه تایید، آلودگی ناشی از سوخت ناقص بنزین را تا حد زیادی كاهش داد.
3-گسترش سیستم حمل و نقل عمومی:
یكی از ثمربخش‌ترین راهكارها در كاهش استفاده از خودروهایی كه از سوخت های فسیلی استفاده می كنند، گسترش و بهبود كیفیت سیستم نقلیه عمومی است. مكزیكوسیتی یكی از بزرگ ترین ناوگان های حمل و نقل عمومی جهان را دارد. سیستم متروی این شهر بعد از نیویورك دومین متروی بزرگ در قاره آمریكاست. این مترو دارای 12 خط، 195 ایستگاه و نزدیك به 227 كیلومتر طول است.
4-اصلاح كیفیت بنزین:
اصلاح كیفیت بنزین را بدون شك می‌توان یکی از مهمترین سیاست‌های دولت مكزیك در مهار آلودگی هوای مكزیكوسیتی دانست. چرا كه موفقیت سایر سیاست های دولت در سایه آن امكان پذیر شد. در این راستا دولت مكزیك تلاش كرد با بهره گیری از نظرات كارشناسی شده و پس از آزمایش چندین فرمول مختلف، سوختی تولید كند كه 2 ویژگی مهم داشته باشد؛ نخست اینكه سرب و گوگرد كمتری تولید كند و دوم اینكه مبدل های كاتالیزوری در آن استفاده شده باشد.
اگر آن 3 میلیارد و 370 میلیون دلار برای رفع معضل آلودگی هوا هزینه شده بود اکنون مردم نفس راحتی می‌‌کشیدند. واردات چای خارجی مهمتر بود یا آلودگی هوا، آقایان دولت دوازدهم؟!
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdccpmqsi2bqi48.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی