دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
کد مطلب : 127866

تعاملات برد - برد

میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا با هیاتی سیاسی و اقتصادی به ایران سفر کرده و با رهبر انقلاب و رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته است. فیدل کاسترو آخرین رئیس جمهور کوبا بود که در خرداد ۱۳۸۰، به تهران آمده بود لذا سفر اخیر رئیس جمهور کوبا را می‌توان گامی بس مهم در تعاملات میان دو کشور ارزیابی نمود. این حضور در حالی صورت گرفته که در باب آن چند نکته قابل توجه است.
نخست رویکرد تعامل محور میان دو کشور است که در دیدارهای دیروز نیز بر آن تاکید شد که نتیجه آن نیز امضای بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و دوجانبه میان روسای جمهور ایران و کوبا بوده است. همچنین مقامات عالی‌رتبه ایران و کوبا در حضور روسای جمهور ۷ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.یادداشت‌های تفاهم و اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و  کوبا در بخش‌های مختلف علم و فناوری، بهداشتی، کشاورزی، انرژی و معدن، ارتباطات و پزشکی توسط مقامات دو کشور به امضاء رسید. در همین راستا نیز برونو رودریگس وزیر امورخارجه کوبا با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهوری این کشور با هدف تعمیق روابط دوستانه تاریخی میان هاوانا و تهران عازم ایران شده است، اعلام کرد روسای جمهوری دو کشور از تمایل خود برای ادامه روند تقویت گفت‌وگوهای سیاسی و استفاده از فرصت‌های موجود خبر دادند. رئیس دستگاه دیپلماسی کوبا در پیامی جداگانه و پس از ورود هیات کوبایی به ایران اعلام کرد: رئیس‌جمهوری با هدف تعمیق روابط دوستانه تاریخی میان کوبا و جمهوری اسلامی ایران و تحکیم روابط دوجانبه سودمند، برای یک سفر رسمی وارد تهران شد. نگاهی بر ظرفیت‌های ایران و کوبا بیانگر مولفه‌های بسیاری است که می‌تواند در چارچوب تعاملات برد-برد اجرایی شود چنانکه طرفین در دوران کرونا نیز همکاری‌های گسترده ای داشته و توانستند واکسن ضد کرونا مشترکی را اجرایی سازند. صداقت انقلابی، ایستادگی انقلابی و جدیت انقلابی، وجه مشترک انقلاب کوبا و انقلاب اسلامی ایران است که در طول چند دهه همچنان ادامه داشته است. نکته قابل توجه آنکه کوبا در جمع معدود کشورهایی است که در آن آموزش، بهداشت و مسکن به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دارد و تجربیات کوبا در تحقق این مهم آن هم در سطح مطلوب می‌تواند درس‌های بسیاری برای کشورمان به همراه داشته باشد.
دوم آنکه ایران در غرب آسیا ، جهان اسلام  و حتی اتحادیه‌هایی همچون شانگهای دارای جایگاه و موقعیتی تاثیرگذار است و از سوی دیگر کوبا نیز در آمریکای لاتین ظرفیت‌های قابل توجه دارد. همگرایی میان دو کشور می‌تواند تامین کننده منافع طرفین در مناطق ذکر شده باشد.
سوم آنکه از شاخصه‌های اصلی ایران و کوبا را مخالفت با یک جانبه گرایی و جنگ افروزی‌ها و زورگویی‌های نظام سلطه تشکیل می‌دهد چنانکه دو کشور چند دهه است که در جمع مبارزان با تحریم‌های غرب قرار دارند. امروز ایران و کوبا توانسته‌اند با این ایستادگی در برابر تحریم‌ها نقش یک الگو را در عرصه چند جانبه‌گرایی جهانی ایفا نمایند که توسعه روابط می‌تواند بر اساس این محور اجرایی شود. باید از این ظرفیت‌ها برای تشکیل یک اتحاد و ائتلاف میان کشورهایی که در قبال زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها دارای موضع یکسان هستند، استفاده شود.این ائتلاف با تمرکز بر همکاری‌های اقتصادی، می‌تواند در مورد مسائل مهم جهانی هم‌چون موضوع فلسطین موضع‌گیری مشترک و تاثیرگذار داشته باشد. نمود عینی این رویکرد را در مواضع مشترک دو کشور در حمایت از فلسطین می‌توان مشاهده کرد که می‌تواند در سایر عرصه‌ها گسترش یابد. نکته نهایی آنکه سفر رئیس جمهور کوبا به تهران را می‌توان ادامه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم دانست که در کنار توجه به حوزه‌های پیرامونی در صحنه جهانی نیز به دنبال تقویت روابط با کشورهای تاثیرگذار در معادلات جهانی است. کوبا را می‌توان در جمع کشورهایی دانست که برخلاف تبلیغات گسترده غرب مبنی بر فقیر و عقب مانده نشان دادن آن، توانسته است با تکیه بر داشته‌های درونی به ظرفیت‌های بزرگ و منحصر به فردی بویژه در حوزه پزشکی دست یابد که حتی کشورهای غربی نیز توان انکار آن را ندارند.
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdch-qnz-23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی