جمعه ۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
کد مطلب : 128159

زمان بازنشستگی لاوروف فرارسیده

روسیه این روزها مواضعی می‌گیرد که نشان دهنده ناآگاهی آنها از روند تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی است.
از فردی چون سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که عمر زیادی را در این جایگاه در دولت پوتین سپری کرده است، توقع نمی‌رود که درباره جزایر سه‌گانه ایرانی با امارات و برخی کشورهای عربی منطقه همصدایی کند و یا جنگ روسیه علیه اوکراین را با جنگ رژیم جعلی اسرائیل با غزه و مردم فلسطین یکی بداند و اهداف مسکو و تل آویو را در این دو مقوله یکسان بپندارد.
لاوروف در گفت‌وگو با شبکه روسیه 24 گفته؛ «اهداف نظامی ما در اوکراین و اسرائیل در غزه یکسان است، با وجود انتقادها از سراسر جهان، نتانیاهو علیه روسیه صحبت نکرد.»
الکساندر دوگین اندیشمند روسیه در اظهار نظری در آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه پیش بینی کرده است؛«روسیه ابتدا موضعی بی طرف اتخاذ‌ می‌کند، اما برای حمایت از اسرائیل عجله نمی‌کند، زیرا در اوکراین در حال جنگ با غرب است که به نوبه خود کاملاً در کنار اسرائیل است. روسیه سرانجام تصمیم خود را‌ می‌گیرد و در کنار مسلمانان قرار‌ می‌گیرد. مخالفان آمریکایی متوجه شده‌اند که ساعت نهایی فرا رسیده است.»
مقایسه جنگ روسیه علیه اوکراین و جنگ رژیم جعلی اسرائیل علیه فلسطین و یکسان دانستن آن کاملاً اشتباه راهبردی است که در این مقطع حساس، ‌لاوروف آن را گفته و باعث می‌شود تا مسلمانان جهان نسبت به آن واکنش نشان دهند.
ارزش موضع گیری نکردن نتانیاهو در ماجرای جنگ روسیه علیه اوکراین آیا از ارزش حفظ روابط با مسلمانان جهان که جمعیت بسیار زیادی را شامل می‌شود بیشتر است؟
باید به لاوروف گفت که دوران در دست داشتن سیاست خارجی روسیه برای او به پایان رسیده است و اکنون که به 20 سالگی وزارت او در این مسئولیت رسیده، در دوره تازه‌ای از ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین باید با آن خداحافظی کند. لاوروف حداقل می‌توانست به پیش بینی‌های «الکساندر دوگین» اندیشمند روسیه توجه کند که او به صراحت گفته است که آینده با جهان اسلام است نه قدرت‌های غربی و رژیم صهیونیستی.
روسیه یک کشور است، کشوری بزرگ که تا پیش از فروپاشی بزرگترین کشور جهان بود، هر چند اکنون نیز یکی از کشورهای پهناور جهان است،‌ روسیه کشوری بزرگ و تأثیر گذار در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی است و اکنون با وجودی که در ماجرای جنگ با اوکراین به دلیل جلوگیری از نفوذ ناتو و آمریکا به سوی خود محق است، اما متجاوز و اشغالگر است.
اوکراین کشوری است که پس از فروپاشی شوروی سابق، استقلال خود را به دست آورد و همچون دیگر جمهوری‌های شوروی مستقل شد،‌ اما این کشور تحت نفوذ آمریکا و غرب قرار گرفت و در راستای اهداف آنها گام برداشت که به مذاق روسیه خوش نیامد.
اما آیا قضیه رژیم جعلی اسرائیل و فلسطین با روسیه و اوکراین یکسان است؟
اسرائیل رژیمی جعلی است که در قلب جهان اسلام با حمایت آمریکا و اروپا پس از جنگ جهانی تأسیس شد و بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اسلامی و مسلمانان آن را به رسمیت نمی‌شناسند هر چند در سازمان ملل پذیرفته شده و عضویت دارد اما اسرائیل رژیمی اشغالگر و جنایتکار است.
همه سرزمین فلسطین متعلق به مردم این کشور است و مقاومتی که مردم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی سال‌های سال است که از خود نشان داده‌اند برای باز پس گیری سرزمین خود است. حماس نیز نیروی نظامی مردم فلسطین و غزه است نه گروه تروریستی.
اگر لاوروف جنگ روسیه علیه اوکراین را با جنگ اسرائیل علیه فلسطین مقایسه می‌کند، از این بابت قابل مقایسه است که اسرائیل اشغالگر و جنایتکار است و روسیه نیز همین سیاست را دارد، ‌یعنی اشغالگر و جنایتکار است و می‌خواهد یک کشور مستقل را اشغال و به خاک خود الحاق کند.
آقای لاوروف! صهیونیست‌ها ارزش حمایت را ندارند، سیاستمداری که تنها به موضع‌گیری نکردن اسرائیل علیه جنگ روسیه با اوکراین دلخوش کند و یا با امارات و برخی کشورهای عربی علیه جزایر سه‌گانه ایران موضع‌گیری کند، تاریخ مصرفش پایان یافته و باید خود را بازنشسته کند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdkj0fnyt0xf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی