سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : 128311

در باب صلاحیت‌ها و انتخابات مجلس

انتخابات نشان دهنده عمق وجود آزادی و دموکراسی در کشور است در حالی که همچنان در بسیاری از کشورهای دنیا حکومت‌های دیکتاتوری و سلطنتی وجود دارد ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب حکومت مردم سالاری دینی را مستقر کرد.
مهمترین وجه یک انتخابات در ایران حضور گسترده مردم در آن است، چرا که این کشور و انقلاب متعلق به آحاد مردم است و باید در سرنوشت خود با حضور در انتحابات و انتخاب فرد یا افراد اصلح سهم و دین خود را ادا کنند.
عوامل بسیاری در رونق یا کسادی انتخابات دخیل است، ‌از مؤلفه‌های اقتصادی گرفته تا نوع رفتار و برخورد مسئولان در قضیه انتخابات بر کیفیت و کمیت آن تأثیر گذار است.
رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار مردم قم با ایشان درباره اهمیت انتخابات سخن گفتند، ایشان در بخشی از سخنانشان فرمودند؛‌« ‌‌‌‌‌‌‌‏امام خمینی به مردم یاد داد برای رسیدن به نتایج مطلوب باید در میدان حضور داشته باشند. امام به جای نشست و برخاست با احزاب و گروه‌ها، با مردم بود. حضور مردم ایران در صحنه عامل قدرت و پیشرفت ماست.»
انقلاب با نقش آفرینی مردم به پیروزی رسید و همان زمان نیز احزاب موجود نقشی زیادی در پیروزی آن نداشتند بلکه آحاد مردم بودند که به میدان آمدند و انقلاب را به پیروزی رساندند، پس از آن نیز در دوران 8 سال دفاع مقدس باردیگر این مردم آن هم آحاد و عامه مردم بودند که جنگ را مدیریت و اداره کردند، اگر حضور،‌ مشارکت گسترده و عمیق مردم در دوران دفاع مقدس نبود،‌ پیروز قطعی آن جنگ نابرابر رژیم صدام بود.
در دوران طولانی تحریم‌ها که همچنان ادامه دارد، ‌باز هم مردم مقاومت کرده‌اند و با وجود تأثیر تحریم‌ها و البته ضعف‌های شدید مدیریتی در اداره کشور از سوی ‌دولت‌های گوناگون، پای کار آمده‌اند و در انتخابات حاضر شده‌‌اند هر چند در مقاطعی حضور کمرنگتری داشتند که آن هم عواملی داشت و در این دوره نیز می‌تواند داشته باشد که مسئولان باید در رفع آن نقایص بکوشند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار دیروز به تأکید امیرالمؤمنین علیه السلام بر تکیه به عامه مردم نه نورچشمی‌ها اشاره می‌کنند که به نظر می‌آید،‌مدتی است عامه مردم فراموش شده‌‌اند یا تکیه بر آنها کمرنگ شده است و به نورچشمی‌ها توجه بیشتری می‌شود.
یکی از آن دست نمونه‌هایی که می‌توان مصداق سخنان رهبر معظم انقلاب دانست، ‌برخی رد صلاحیت‌ها و تأیید صلاحیت‌ها است که می‌تواند در روند برگزاری یک انتخابات مشارکتی تأثیر گذار باشد.
افرادی تأیید صلاحیت شده‌اند که با برخی رفتارها و کردارهای خود که آشکارا هم بوده است، موجب رنجش افکار عمومی گشته‌اند اما با این وجود صلاحیتشان تأیید شده که احتمالا،‌ جزو آن نورچشمی‌ها بوده‌اند.
برای نمونه می‌توان به آن نماینده‌ای اشاره کرد که در خیابان به گوش سربازی که وظیفه خود را انجام داده سیلی می‌زند اما تأیید صلاحیت می‌شود یا آن یکی که اعتبار نامه‌اش را همکارانش در مجلس شورای اسلامی رد کرده‌اند و پس از آن که در یکی از بیمه‌ها مسئول می‌شود و حقوق نجومی برای خود در نظر می‌گیرد و فشارهای رسانه‌ای و افکار عمومی باعث برکناری او می‌شود، اما می‌بینیم که در این دوره تأیید صلاحیت می‌شود.
چنین اتفاقاتی از دید افکار عمومی پنهان نمی‌ماند،‌ این که چرا چنین افرادی تأیید صلاحیت شده‌اند پرسشی است که هم اکنون در میان افکار عمومی وجود دارد و به نطر می‌رسد مناسب‌ترین راه این است که در این باره با مردم سخن گفته شود تا از ابهام بیرون بیایند.
یا نمونه دیگری وجود دارد که نماینده حال حاضر مردم تبریز در مجلس است و رد صلاحیت شد اما پس از واکنش‌هایی که در جامعه به آن می‌شود و اعتراضی که به رد صلاحیت خود می‌کند،‌تأیید صلاحیت می‌شود.
اینها نمونه‌هایی است که قطعاً حق مردم است تا متوجه بشوند دلیل چنین تصمیماتی چیست چرا که به فرموده رهبر انقلاب توده مرده همه کاره‌اند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcdfj0ffyt0xs6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی