شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
کد مطلب : 128355

جنایت بدون مکافات نمی‌شود

یکصد روز از فاز جدید تحولات در غرب آسیا با محوریت طوفان الاقصی و دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری و جنایات 75 ساله رژیم صهیونیستی می‌گذرد. در کنار زنجیره تحولات فلسطین و منطقه نکته قابل توجه مدل رفتاری غربی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران است. غربی‌ها دو موازنه را همزمان اجرا می‌کنند چنانکه در غزه از یک سو به حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی به بهانه مقابله با نیروهای نیابتی ایران (مقاومت غزه) می‌پردازند و از سوی دیگر پیام می‌دهند که به دنبال جنگ با ایران و گسترش جنگ در منطقه نیستیم. در عراق و سوریه مراکز گروه‌های مقاومت مردمی را هدف قرار می‌دهند وهمین ادعا را تکرار می‌کنند. صبح جمعه نیز در حالی تجاوز به یمن را اجرا کردند که همین مدل ادعاها را تکرار کرده‌اند.
«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک کاخ سفید  اعلام کرد که با وجود حملات اخیر آمریکا و انگلیس به یمن، واشنگتن به دنبال درگیری با ایران نیست. جو بایدن در پاسخ به اینکه آیا آمریکا در جنگ نیابتی با ایران است؟ پاسخ داد: «خیر. من قبلا پیام را به ایران رسانده‌ام. آنها می‌دانند که نباید هیج کاری انجام دهند. ایران خواهان جنگ با ما نیست. سخنگوی ناتو نیز با نادیده‌گرفتن ریشه‌های بحران در منطقه، مدعی شده ایران «مسئولیت ویژه» برای متوقف‌کردن حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی دارد.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه‌داری، دو شرکت در هنگ کنگ و امارات را به دلیل حمل و نقل کالاهای ایرانی به نمایندگی از سعید الجمال کستقر در ایران که شبکه تسهیل کننده مالی حوثی‌ها را تحت حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اداره می‌کند تحریم کرد. میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: حمایت مالی ایران از حوثی ها (انصارالله یمن) به حملات مکرر آنها علیه تجارت جهانی در دریای سرخ و خلیج عدن دامن زده است.
دیوید کامرون  وزیر امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی به‌ نظرم حمله ما متناسب، قانونی و کاملاً درست بود و این اقدام پیام بسیار روشنی به حوثی‌ها و همچنین به ایران ارسال می‌کند. وزیر دفاع انگلیس نیز در اظهاراتی فرافکنانه، ادعاها درباره نقش ایران در عملیات گروه‌های مقاومت منطقه را تکرار کرد و مدعی شد که تهران باید تحرکات "آنچه را گروه‌های نیابتی ایران" نامید، مهار کند.
نوع رفتار غربی‌ها نشان می‌دهد که گویی انها برآنند تا برجامی نانوشته با محوریت تحولات منطقه را به مخاطبان القا نمایند که بر اساس آن غرب به جای رویارویی مستقیم با ایران اقدام به تضعیف متحدان ایران در منطقه می‌نماید چنانکه بلینکن وزیر خارجه آمریکا در سفر به سرزمین‌های اشغالی مدعی شده بود که اقدام علیه حماس و سایر گروه‌های مقاومت منطقه زمینه ساز منزوی شدن ایران در منطقه خواهد شد.
این جوسازی‌ها برای نمایش اقتدار و بازدارندگی غرب و به زعم آنها نمایش چهره‌ای ناتوان از ایران در پاسخگویی به تحرکات غرب و حتی القای دست کشیدن ایران از حمایت از سایر اعضای مقاومت در حالی صورت گرفته است که اولا به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت ماه سال جاری و سرقت نفت ایران از سوی آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توقیف شد. روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام کرد؛ به دنبال تخلف کشتی سوئز راجان در اردیبهشت ماه سال جاری و سرقت نفت ایران توسط آمریکا، نفتکش یاد شده با نام جدید نیکولاس ST صبح پنجشنبه توقیف شد.
ثانیا ایران همواره تاکید داشته است که در کنار حمایت گسترده از مقاومت از یک سو به آنها برای انجام کاری دستور نمی‌دهد و آنها را نیز از انجام کاری باز نمی‌دارد بلکه آنها بر اساس منافع ملی و تشخیص خود رفتار می‌کنند چنانکه مقاومت فلسطین طوفان الاقصی را به پا کرد، حزب الله به تجاوزات صهیونیست‌ها پاسخ می‌دهد و مقاومت عراق و سوریه، پایگاه‌های آمریکا را هدف قرار می‌دهند و یمنی‌ها در دریای سرخ کشتی‌های صهیونیستی را. ثالثا روحیه یمنی‌ها در طول 8 سال تقابل با حملات ائتلاف سعودی –غربی نشان داده این تجاوز بدون پاسخ نخواهد ماند. در این میان باید به این مهم توجه داشت که هر چند رویارو نشدن آمریکا با ایران برگرفته از توان بالای دفاعی ایران و آگاهی آمریکا از ناتوانی در برابر آن است اما همزمان باید  توجه داشت که سناریوی آمریکا در منطقه در مسیر سازشکار نشان دادن ایران و تضعیف روحیه ملت‌های منطقه از حمایت‌های ایران است که راهکار مقابله با آن نیز بی‌مکافات نگذاشتن جنایات آمریکا و انگلیس در منطقه است.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcbswb8srhb5fp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی