دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
کد مطلب : 128380

بعد جدید یک مجازات

جنگ غزه با محوریت دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر اشغالگری و  جنایات 75 ساله رژیم صهیونیستی و حامیانش در حالی از یکصد روز گذشته است که از نکات قابل توجه و مهم در این نبرد را اقدام شجاعانه و منحصر به فرد و تاریخ‌ساز اخیر آفریقای جنوبی در دادگاه بین‌المللی دادگستری می‌باشد. در این اقدام تاریخی، آفریقای جنوبی پرونده‌ای از جنایات و نسل کشی‌های این رژیم در غزه را ارائه کرده است و در ادامه نیز بر پیگیری محاکمه کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس به جرم حمایت تمام قد از این رژیم و جنایاتی که در سایر نقاط جهان مرتکب شده اند، تاکید کردند. این ابتکار عمل از سوی آفریقای جنوبی در حالی با استقبال گسترده بسیاری از دولت‌ها و ملت‌ها مواجه شده است که این اقدام را می‌توان الگو و درسی مهم برای سایر کشورها  از جمله جمهوری اسلامی ایران در پیگیری حقوقی جنایاتی دانست که توسط نظام سلطه به ایران تحمیل شده است چنانکه اکنون نیز که بسیاری از کشورها از جمله نامیبیا از آلمان که حمایت خود را از رژیم صهیونیستی در این دادگاه مطرح کرده بود، به جرم نسل کشی شکایت کرده‌اند جا دارد ایران نیز با استناد به سابقه تاریخی آلمان در تسلیح شیمیایی رژیم صدام حسین در دوران جنگ  نسبت به پشتیبانی حقوقی آلمان از اسرائیل به شدت اعتراض کند‌ و از تشکیل یک محور نسل‌کشی در صحنه بین‌المللی علیه مردم فلسطین ابراز انزجار کند.
این رویکرد بین‌المللی با الگو گیری از اقدام آفریقای جنوبی در حالی می‌تواند صورت گیرد که همزمان بهره گیری از ظرفیت‌های دادگاه‌های داخلی کشور جهت بازگشایی پرونده‌های بیشمار جنایات غربی‌ها و مهر‌ه‌های تروریستی آنها نیز امری مهم و ضروری می‌نماید که طی ماه‌های اخیر ابعاد قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.
در هفته‌های اخیر سه شنبه‌ها دادگاه محاکمه سران و اعضای گروهک تروریستی منافقین در یکی از دادگاه های تهران برگزار  و خانواده‌های قربانیان جنایات  این گروهک تروریستی، دادخواه خون عزیزان خود می‌شوند. پیش از این نیز دادگاهی در تهران دولت آمریکا را به اتهام «حمایت‌های متعدد ازجندالله» و در پرونده حمله سال ۱۳۸۹ این گروه به چابهار در استان سیستان و بلوچستان، به پرداخت بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خسارت و جریمه محکوم کرده است. همچنین در پی شکایت حقوقی بازماندگان و آسیب‌دیدگان از کودتای نقاب (نوژه) علیه دولت آمریکا و ۷ خوانده دیگر، شعبه ۵۵ بین‌الملل دادگستری تهران رأی به محکومیت دولت آمریکا به‌مبلغ  ۳۳۰میلیون دلار داد.دادخواست خانواده شهدای کودتای نقاب با توجه به احراز صلاحیت دادگاه عمومی و حقوقی استان تهران به‌استناد قوانین داخلی و بین‌المللی در مردادماه 1401 به دادگاه بین‌الملل تهران تقدیم شد و صدور حکم علیه دولت آمریکا به‌اتهام طراحی و اجرای این کودتا مورد مطالبه قرار گرفت.در ادامه همین مسیر حقوقی دولت آمریکا و 41 شخص حقیقی و حقوقی دیگر در آمریکا به دلیل جنایات صورت گرفته در به شهادت رساندن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پرداخت 49 میلیارد و 770 میلیون دلار محکوم شدند.همچنین دادگاه، دولت آمریکا و دیگر خواندگان پرونده را محکوم به عذرخواهی رسمی از خواهان‌های و درج در یکی از جراید کثیرالانتشار محکوم کرده است.
 این اقدامات هر چند در نگاه برخی افراد و محافل رسانه‌ای اقداماتی تشریفاتی و ظاهری عنوان شده و سعی در اهمیت زدایی از آنها را دارند اما حقیقت امر آن است که این رویکرد در کنار آنکه تراز دستگاه قضایی و دادگاه های ایران را در سطح تراز دادگاه‌های برتر جهان بالا خواهد برد و می‌تواند آنها را به مرجعی برای رسیدگی به شکایات سایر کشورها و ملت‌ها از نسل کشی‌ها و جنایات غرب مبدل سازد در عین حال زمینه‌ سازی برای ارتقای دادخواهی‌های ایران از جنایات و رنج‌هایی که به ایران تحمیل شده در مجامع جهانی می‌باشد. پرونده‌هایی که ابعاد آن می‌تواند به عرصه مجازات تروریسم اقتصادی غرب علیه ایران گسترش یابد. تروریسم تحریم غرب علیه ایران که خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور قهری یکجابنه در گزارش شهریور سال سال گذشته خود آن را جنایت علیه بشریت، نقض تمامی قوانین بشر دوستانه و منشور ملل متحد دانسته و ضمن درخواست برای لغو تحریم‌ها بر مجازات آمران و عاملان این تحریم‌ها تاکید کرده است.

قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcjooevyuqe8tz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی