يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۱
کد مطلب : 128532

جشن‌های دهه فجر رایگان شود

دهه فجر برای یادآوری روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است که در بهمن ماه 1357 به ثمر نشست و در طول عمر 45 ساله خود روزهای تلخ و شیرین زیادی را چشید.
به نظر می‌رسد با گذشت 45 سال از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هنوز برای معرفی، شناساندن و تبیین انقلاب، دستاوردهای آن و روشنگری برای نسل نوجوان و جوان ضعف‌های زیادی وجود دارد که نیازمند تلاش از سوی مسئولان در این زمینه است.
در بهمن ماه و حتی زودتر از آغاز دهه فجر جشنواره‌های زیادی به همین مناسبت در کشور برپا می‌شود که تهران مرکز برگزاری آنها است.
از جشنواره فیلم فجر گرفته تا جشنواره تئاتر، موسیقی، جشنواره صنایع دستی فجر و دیگر جشنواره‌ها که با هزینه‌های زیادی هم همراه است. فلسفه برگزاری جشنواره‌های متعددی که اکنون برخی از آنها نزدیک به عمر انقلاب اسلامی است چیست؟
آیا صرفاً جهت سرگرم شدن عده‌ای خاص در سالن‌های سینما یا تئاتر و موسیقی است؟
چه وجهی از این جشنواره‌هایی که هر سال برگزار می‌شود رنگ و بوی مردمی دارد؟
تأثیر این جشنواره‌ها بر افکار عمومی تا چه اندازه مردم را به سوی آرمان‌های ارزشمند انقلاب اسلامی جلب می‌کند؟
هر چند بودن این جشنواره‌ها در زمینه‌های گوناگون فرهنگی و هنری در دهه فجر لازم است و باید وجود داشته باشد و ادامه یابد،‌ اما برای بالا بردن کیفیت و کمیت آن باید برای سال‌های آینده فکری کرد.
جشنواره‌های دهه فجر باید کاملا مردمی باشد، تا بتواند ضریب تأثیر گذاری خود را افزایش دهد.
در کشورهایی که سالگرد ملی یا پیروزی انقلاب خود را جشن می‌گیرند، سعی بر آن است تا مردم بیشترین حضور را داشته باشند.
چرا جشنواره‌هایی که در ایران به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود برای مردم هزینه دارد؟
طبیعتاً اگر جشنواره‌های دهه فجر برای عموم مردم رایگان برگزار شود و دولت و حاکمیت هزینه آن را بپذیرد، تأثیر آنها بیشتر هم خواهد شد. اما می‌بینیم که همه جشنواره‌های فجر از فیلم تا موسیقی و تئاتر پولی است و مردم باید برای دیدن این جشنواره‌ها هزینه پرداخت کنند که البته آنهایی که از تمکن مالی برخوردارند بیشترین بهره را از چنین فضایی می‌برند.
جشنواره تئاتر فجر آغاز شده و جشنواره موسیقی فجر میز به زودی آغاز می‌شود و مهمترین اتفاق دهه فجر،‌جشنواره فیلم است که آن هم از 12 بهمن آغاز می‌شود.
مردم محور تحول در ایران اسلامی هستند و برای بقای جمهوری اسلامی توجه ویژه به مردم لازم و واجب است.
گرچه توجهات مسئولان باید در طول سال دیده شود و وجود داشته باشد اما در دهه فجر این توجه که از وظایف مسئولان است، باید ویژه و پررنگتر باشد.
جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نباید حاکمیتی و دولتی باشد،‌ باید سازوکاری برای مردمی کردن این جشن‌ها دیده شود تا برای سال‌های بعد پر بارتر و مردمی تر از گذشته برگزار شود. قطعاً زمانی که جشنواره‌ها در کل کشور تعمیم داده شود و به صورت رایگان برگزار شود،‌استقبال مردمی از آنها نیز افزایش خواهد یافت و همین استقبال گسترده مؤلفه‌ مثبتی برای ایران اسلامی خواهد بود که می‌تواند نشان دهنده مردمی بودن انقلاب اسلامی در ساختار سیاسی و اجتماعی کشور باشد و دشمنان را نیز مأیوس تر از گذشته کند.
شاید در نگاه نخست، برخی مسئولان بگویند چنین اقدامی برای کشور هزینه دارد، اما این هزینه با فایده زیادی همراه است که ارزشش را خواهد داشت.
در حالی که دشمن سعی دارد تا مردم را از انقلاب مأیوس و جدا کند،‌جشنواره‌های فجر انقلاب اسلامی می‌تواند مانع بزرگی بر سر راه سیاست ناامیدی و فاصله انداختن میان مردم و انقلاب شود.
فلسفه دهه فجر و بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همین است،‌در حالی که دشمنان در سال‌های گذشته پیش بینی می‌کردند جمهوری اسلامی سالگرد پیروزی خود را نخواهد دید، اما با حضور و وجود مردم، باز هم شاهد برپایی سالگرد دیگری از پیروزی انقلاب اسلامی خواهیم بود که مردم پای کار آن هستند و خواهند بود.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcipvazrt1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی