شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
کد مطلب : 129257

نسخه‌ای که این روزها نوشته می‌شود

نسل کشی در غزه در حالی برای هفتمین ماه ادامه دارد که رویکرد کشورهای غربی به جای توجه به درد و رنج ملت فلسطین به سمت سیاسی‌ کاری‌های ساختگی با محوریت اقدام برای آرام سازی غرب آسیا سوق دارد. رویکردی به اصطلاح صلح طلبانه که بر اساس آن از یک سو میلیاردها دلار تسلیحات برای رژیم صهیونیستی ارسال می‌کنند و از سوی دیگر خواستار خویشتن‌داری ایران می شوند و گزینه تکراری تحریم با محوریت موشکی و پهپادی و نفتی را مطرح می سازد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید این کشور علیه ایران خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم اعلام کرد که ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را در واکنش به حمله ایران به اسرائیل در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. انگلیس نیز از تحریم برخی نهادها و افراد ایرانی خبر داده است. برخی مقامات اروپایی نیز ادعای تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران را مطرح کرده‌اند.
این ادعاهای تحریمی در حالی مطرح می‌شود که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت، از مهر 2023 تمامی تحریم‌های موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران لغو گردیده و ایران قانون حق خرید، فروش و بهره گیری از هر موشک و پهپادی را که حامل کلاهک هسته‌ای نباشد را دارد بر این اساس ادعای تحریم‌های موشکی و پهپادی ایران، اقدامی خلاف مصوبه شورای امنیت و نادیده گرفتن قوانین سازمان ملل است. قابل توجه آنکه آمریکا و اروپا در حالی مدعی اعمال این تحریم‌ها به بهانه عملیات وعده صادق هستند که به رغم مصوبه شورای امنیت غربی‌ها همچنان تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی خود علیه توان پهپادی و موشکی ایران را حفظ کرده‌ بودند و عملا واژه اعلام تحریم‌های جدید در این حوزه‌ها، مانور بر روی روغن ریخته است که صرفا جنبه روانی و لفظی دارد و در عمل تغییری در رفتارهای گذشته غرب نخواهد بود.
سراسیمگی آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر ظرفیت‌های موشکی و پهپادی ایران خود سندی بر قابلیت‌ها و توانایی بالای ایران در این عرصه‌هاست که واهی بودن ادعاهای گذشته غرب که پهپادها و موشک‌های ایرانی را تصویر سازی جعلی می‌نامیدند و نیز ناتوانی سامانه‌های موشکی غربی و صهیونیستی در هدف قرار دادن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را آشکار می سازد. توانی که نه با تکنولوژی التماسی از غرب بلکه بر اساس دانش بومی دانشمندان  و متخصصان ایرانی طراحی و اجرا شده و نام ایران را به عنوان الگویی مستقل در حوزه نظامی و دفاعی از جمله در عرصه پهپادی و موشکی به جهانیان معرفی و نام ایران را در جمع مدعیان بازار فروش تسلیحات قرار می‌دهد. در حوزه نفتی نیز واقعیت آن است که از یک سو به دلیل جنگ اوکراین غرب که با روسیه درگیر است توان اعمال فشار واقعی بر صادرات نفت ایران را ندارد چرا که قیمت نفت سربه فلک خواهد کشید و از سوی دیگر آمریکا در آستانه انتخابات حاضر به سرشاخ شدن با چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران نمی‌باشد.
کارنامه غرب نشان می‌دهد که آنها همواره در واکنش به آنچه تهدیدات علیه خود نامیده‌اند واکنش نظامی داشته‌اند حال آنکه پس از عملیات وعده صادق کلید واژه خویشتنداری طرفین، خودداری از افزایش تنش در منطقه، خودداری از رویارویی نظامی با ایران و... محور سخنان سران آمریکا و غربی‌ها شد در حالی که همزمان نیز بسیاری از فرماندهان نظامی و تحلیلگران غربی هر گونه ماجراجویی تازه علیه ایران را دیوانگی و زمینه ساز پاسخ‌سخت‌تر و سنگین‌تر تهران عنوان کردند. هر چند که غربی‌ها در فضای رسانه‌ای با واژگانی همچون خویش‌تن داری غرب برای آرامش منطقه و نیز عباراتی همچون چرا ایران وارد جنگ با غرب نمی‌شود؟ چرا ایران جنگ مستقیم با غرب به پا نمی‌کند؟ و... به دنبال نمایش قدرت غرب بوده اند اما حقیقت امر ناتوانی غرب در برابر  توان و اقتدار دفاعی و نظامی ایران به عنوان یک نیروی بزرگ بازدارنده است که شکستی بزرگ برای غرب قلمداد می‌شود.  با توجه به این شرایط می‌توان گفت که ادعای غرب مبنی بر رویکرد تحریمی علیه ایران در کنار فضاسازی رسانه‌های غربی که همچنان به دنبال القای فضای جنگی میان ایران و رژیم صهیونیستی هستند، رویکردی از روی ضعف می‌باشد که هدف گذاری اصلی آن را نیز سرپوش گذاشتن بر شکست‌ها در برابر ایران و مقاومت غزه و نیز تحرکی برای شرطی سازی بازار ایران و دامن زن به التهابات بازار ارز می‌باشد که همدلی ملی از جمله در گرفتار نیامدن در بازی ارزی غرب، می‌تواند زمینه ساز تحمیل شکستی دیگر به دشمنان ایران زمین گردد.
 
قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcdkn0f5yt0xx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی