يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۶
کد مطلب : 126513
مسئله حجاب و بی‌حجابی در گفت‌و‌گو با حجت الاسلام طائب:

امر به معروف و نهی از منکر نباید افراطی و خودسرانه باشد

این روزها دشمن با سلاحی نو در برابرمان قد علم کرده و با طرح پروژه بی‌حجاب سازی بانوان با همه توان، قصد سست کردن ايمان و عقيده پاک جوانان ايران اسلامی را دارد. در حقیقت دشمنان نظام با ترویج بدحجابی به دنبال اهداف ضدفرهنگی و استعماری خود در کشورمان بوده و تلاش می‌کنند تا اهداف گسترده‌تری را از این روش در کشور دنبال کنند، دراین زمینه با حجت الاسلام والمسلمین مهدی طائب، رئیس شورای قرارگاه راهبردی عمار به گفت‌وگو نشستیم. او معتقد است آنچه که این روزها در کشور در حال رخ دادن است حمله به حجاب و تحمیل بی‌حجابی است و مقابله قانونی با آن تکلیفی مشروع برای دولت است آنچه در پی می‌آید حاصل این گفت‌وگو است.
امر به معروف و نهی از منکر نباید افراطی و خودسرانه باشد
* با توجه به ناهنجاری‌هایی که این روزها در پوشش بانوان دیده می‌شود و اعلام فراجا مبنی بر اینکه بار دیگر گشت‌های ارشاد در خیابان‌ها مستقر خواهد شد به نظر شما آیا این امر می‌تواند این چالش فرهنگی و تبلیغاتی ایجاد شده از سوی رسانه‌های غربی را حل کند یا نه؟
در ابتدا مسئله حجاب باید از این زاویه مورد بررسی قرار گیرد که آیا اصولاً در جوامع بشری حجاب اصل است یا بی‌حجابی و کدام یک از این دو موضوع با فطرت انسانی مطابقت دارد؟ کدام یک با اصل و ذات بشر مطابقت دارد و بر اساس اصول خلقت انسان است. وقتی به تاریخ مراجعه کنیم می‌بینیم حجاب که ناشی از حیا و ذاتی است؛ یعنی طبق گزارشی که خداوند متعال از خلق اولیه انسان و همسرش داده، در بهشت بدن انسان بدن پوشیده‌ای بوده است . زمانی که آدم و حوا میوه درخت ممنوعه را خورده‌اند پوشیدگی‌های ذاتی آنها از بین رفت هر دو تلاش کردند تا در بهشت و با استفاده از برگ‌های آنجا بدن خود را بپوشانند. دلیل این امر آن بوده که نقطه اصلی ذات بشر بر اساس حیا و نقطه متقابل آن  بی‌حیایی است؛ این طبع  نهادینه انسان است. بنابراین برای بی‌حجابی باید یک اجباری بر انسان اعمال شود چرا که  حجاب بر اساس فطرت انسان است.

* یعنی می‌توان گفت که بی‌حجابی خلاف فطرت اولیه بشر بوده و بر زنان تحمیل شده است؟
بله. این امر در ایران به خوبی روشن است توجه کنید چه زمانی در ایران  بی‌حجابی را می‌بینیم. در گذشته  ایران کشور بسیار بزرگی بوده و بخش‌هایی از آسیایی صغیر، لبنان و ترکیه امروزی و بخش‌های دیگر حتی در دوره ساسانی زن‌ها صاحب حجاب بودند. در سنگ نوشته‌ها و آثار باقی مانده از آن دوره شاهد هستیم که پوشش زنان همراه با پوشش سر بوده  و این مسئله استمرار داشته است. در ایران خودمان بی‌حجابی را از کی می‌بینیم؟ از دوره رضاخان و به زور سرنیزه؛ یعنی رضاخان بی‌حجابی را به زور به مردم ایران تحمیل کرد . در قرن اخیر نیز اگر پا را از ایران بیرون بگذاریم و به روم شرقی یا همین ترکیه امروزی یا بخش‌هایی از آلبانی برویم می‌بینیم در این مناطق حجاب جزئی از پوشش زنان بوده است تا اینکه شخصی مانند آتاتورک می‌آید و به زور و با شعار لائیک بی‌حجابی را در این مناطق رایج می‌کند.

* آیا در سایر نقاط جهان نیز شاهد چنین رویه‌ای بوده‌ایم؟
اگر بالاتر برویم و به سمت اروپا گام برداریم خواهیم دید که دردوران قبل از رنسانس نیز مردم در این مناطق حجاب داشتند در این مناطق نیز حجاب به زور برداشته می‌شود. اما شعارشان چه بود؟ این شعار که به حال حاضر نیز سرایت کرده این بوده است که زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهند باید بتوانند در کارهای اقتصادی ورود کنند. آنان تاکید داشتند که حجاب مانع از ورود زنان به عرصه اقتصادی است به همین دلیل باید برای حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی  حجاب برداشته شود. در حقیقت اگر کسی در این مسئله مطالعه داشته باشد و بررسی کند می‌تواند دریابد که ورود زنان به حوزه اقتصاد همراه با استعمار آنان بوده است.

* یعنی به عقیده شما آنان با طرح شعار آزادی زنان به دنبال بهره‌کشی از زنان بوده‌اند؟
بله، وقتی کارخانه‌های بزرگ دراروپا راه‌اندازی شد، اکثر کارگرهای آنان را زنان تشکیل می‌دادند یعنی آنها از بی‌حجاب سازی به دنبال مطامع اقتصادی خود بودند. این مطامع اقتصادی از کارگری زنان در کارخانجات آغاز شد و رفته رفته حتی به جاذبه‌های جنسی زنانه بهره کشی از آنان  نیز کشیده شد. تمام این اقدامات مانند تشکیل دادن خانه‌های فساد و نظایر این‌ها برای مطامع اقتصادی و سود بردن آنها بود. بنابراین اگر با دقت به این مسئله نگاه کنیم شاهد هستیم که به حجاب حمله شده و بی‌حجابی است که برای زنان اجباری شده است.

* این گونه منافع چگونه در ایران دنبال می‌شود؟
اکنون نیز شاهد شروع دوباره این حمله به حجاب در ایران هستیم شما ببینید در سال ۹۶ شعاری مطرح می‌شود با عنوان «حجاب ممنوع» اما سوال این است که این افراد چه جایگاه قانونی حقوقی و غیره دارند که به خود اجازه می‌دهند تا ممنوعیت حجاب را مطرح کنند. به نظر می‌رسد که سرنیزه استعماری رضاخان این بار به شکل تازه‌ای به باور حجاب حمله ور شده است. روزگاری استعمار سرنیزه رضاخانی، سربریدن و به غلامی گرفتن بود و بعد از آن در استعمار جدید تنها شیوه ان تغییر داده شده است. به قول معروف دشمنان ایران اسلامی با شعار حقوق بشر به حقوق بشر در ايران حمله کرده‌اند.

* در این باره توضیح بیشتری می‌دهید؟
بله. اکنون می‌بینیم که در کمیته حقوق بشر سازمان ملل نیز این شعار داده می‌شود. وقتی شما به دنبال پیگیری حجاب در ایران هستید باید حتماً به شکل رسمی و یک قانون مشخص و معین و حجاب را قانونی کنید؛ اما بلافاصله این قانون را به شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌برند و درباره آن می‌گویند که ایران بر علیه حقوق بشر اقدام می‌کند. دوگانگی رفتار آنان در برخورد با این مسئله نیز جالب است. در فرانسه به طور رسمی و قانونی حجاب را غیرقانونی اعلام می‌کنند و کسی حق ندارد حجاب داشته باشد. عملکرد متناقض آنها به شکلی روشن آشکار است، این در حالی است که اگر قرار است از حقوقی دفاع شود باید رویکرد نسبت به آن یکسان باشد همانطور که شما در نظر می‌گیرید یک خانمی آزاد است تا بدون حجاب در جامعه ظاهر شود باید همین آزادی را نیز به زنان بدهیم که آنان بتوانند با حجاب در جامعه حضور داشته باشم و فعالیت کنند.
آنجایی که ما از حقوق زنان صحبت می‌کنیم و خواستار رعایت حجاب هستیم رویکرد ضد حقوق بشری می‌شود. اما حامیان بی‌حجابی در شرایط دیگر با استفاده از تیغ حقوق بشر امیال خودشان را که قبلاً با زور و سر نیزه به مردم تحمیل کرده بودند بار دیگر به این روش محقق کنند و این به معنای از بین بردن سرمایه‌ها استعدادها و منابع زیرزمینی است؛ پس وقتی می‌گویند حجاب ممنوع معلوم می‌شود که می‌خواهند همان حیله و اجحاف  گذشته در حق زنان را ادامه دهند. چنین رفتاری حمله به حقوق مردم است.بنابراین نه در ایران بلکه در هر جای دیگر وقتی اجحاف به حقوق مردم اتفاق می‌افتد وظیفه دولت این است که از حقوق مردم دفاع کند. در جنگ نیز صدام با توپ و تفنگ و انواع سلاح‌ها به ما حمله کرد. در این شرایط شما حق دفاع دارید این حق دفاع به چه معناست و شما چه می‌کنید؟ شما نیز توپ و تانک و غیره را به میدان می‌آورید و از هر دو طرف آتش شلیک می‌شود اما آتش شما به حق و آتش طرف مقابل ناحق است. حق با کسی است که از حقوق خود دفاع می‌کند. در حال حاضر نیز به زور به سمت حجاب هجوم آورده‌اند و می‌خواهند به زور بی‌حجابی را در کشور مرسوم کنند.

* در این شرایط شما مقابله با بی‌حجابی را به نوعی دفاع مشروع محسوب می‌کنید؟  
البته. باید از حجاب دفاع کنیم و به همین شکل که آنها از ابزار زور استفاده می‌کنند دفاع ما نیز مشروع است. بنابراین اگر فعالیت گشت ارشاد بار دیگر از سر گرفته می‌شود، می‌گویند که حجاب اجباری است باید اینگونه تعبیر کنید که به فرهنگ و باور حجاب حمله شده و ما از آن دفاع می‌کنیم.

* یک سوال که در اینجا مطرح می‌شود اینکه شما راه‌اندازی گشت ارشاد را به نوعی مقابله با فرهنگ بی‌حجاب سازی و دفاع از حجاب مطرح می‌کنید آیا این موضوع به راستی شرایط تدافعی را یادآور می‌شود یا اینکه با اجبار خشن همراه است؟
در پاسخ به این پرسش شما باید این سوال را مطرح کنیم که چرا حامیان بی‌حجابی در مقابل حجاب زنان مسلمان از زور استفاده می‌کنند وقتی که شعار «حجاب ممنوع»است مطرح می‌کنند تنها از طریق لسانی وارد عمل نمی‌شوند بلکه هنگامی که فرصت پیدا کنند دیده‌ایم که اگر در خیابان یک خانم با حجاب را ببینند.آنها به این امر هم بسنده نکرده و صحنه سازی و جریانسازی می‌کنند یعنی کسی را به عنوان مهسا مطرح می‌کنند و این همه خسارت به کشور وارد و موجب اغتشاش و جنجال در کشور می‌شوند.

* اما به نظر می‌رسد این راهکار‌ها مقطعی است، راهکار قطعی در این زمینه چیست؟
باید به یک نکته همیشه توجه داشته باشید که وقتی حمله‌ای اتفاق می‌افتد اول باید ببینیم که قرارگاه طراحی این حمله کجاست و از کجا پشتیبانی می‌شود برای از بین بردن این فشار باید اصلی‌ترین هجوم به سمت آن قرارگاه صورت گیرد. باید طراحی قرارگاه را ببینیم و درست در برابر آن به دفاع بپردازیم، اگر به درستی مطالعه بر روی طراحی هجوم صورت نگیرد و به خوبی دفاع نشود، بعضاً حتی ممکن است این دفاع به نفع مهاجم تمام شود.
بنابراین سه مطلب باید مورد توجه قرار گیرد: اول آنکه ما در موضع دفاع مشروع قرار داریم بنابراین برحق هستیم و همان طوری که طرف مقابل با فشار وارد میدان شده است، در برابر آن باید محکم بایستیم و دفاع کنیم.حتی ممکن است این دفاع ظاهرا رنگ اجبار داشته باشد.
نکته دوم این است که این کار و اجبار را  همزمان با شناخت قرارگاه دشمن و وارد کردن بیشترین فشار به سمت این قرارگاه دنبال کنیم. قرارگاه طراحی دارد و باید طراحی آن را شناسایی کرده و مقابله با دشمن مقابله‌ی هوشمندانه باشد تا مبادا برخی از رفتارها و دفاع‌های ما به نفع دشمن تمام شود.

* منشا چنین تحرکاتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
باید بگویم که در حال حاضر قرارگاه اساسی این نوع تنش‌ها دو رژیم است. یکی آمریکاست و دیگری اسرائیل. دیگر هم پیمانان آنان از جمله اروپایی‌ها نیز تابع آمریکا هستند و اگر شاخ آمریکا شکسته  شود دیگر اروپا توان فعالیت نخواهد داشت.

* پروژه بی‌حجاب سازی ملت ایران چه هدفی را در برنامه‌های آمریکا و اجرای آن دنبال می‌کند؟
این پروژه بالاترین انگیزه را حتی برای آمریکا و خود رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. می‌توانیم بگوییم که کاخ سفید را صهیونیست‌ها اداره می‌کنند و حضور آنها در نهادهای قدرت در آمریکا بسیار قوی است. بسیاری بر این باورند که خود مردم آمریکا علاقه‌ای به این مسئله ندارند اما دولت آمریکا نماینده مردم این کشور نیست بلکه اقدامات دولت امریکا حاصل از اراده صهیونیست‌ها است. البته روزی مردم آمریکا به این مسئله پی خواهند برد و شاید در آن روز هم دولت آمریکا با استفاده از اقدامات هالیوودی صهیونیست‌ها و جریان سازی‌های مختلف باعث شوند که ملت آمریکا همچنان در تردید باقی بمانند. البته شاید مردم آمریکا هم روزی بفهمند که چه کسی دولت آنها را اداره می‌کند و باعث این همه گرفتاری و مشکلات برای رای دهندگان آمریکایی شده است.
اما در مورد اسرائیل بیشترین عامل این اقدامات و حملات  غده سرطانی صهیونیست است و همین مسئله است که ما را بر آن داشته که تاکید کنیم اسرائیل باید را از صفحه بشریت حذف شود. اگر این غده سرطانی دچار ضربه اساسی شود بشریت از شر آن آسوده خواهد شد و در این شرایط است که نه تنها مردم ایران بلکه مردم کل دنیا به سمت حجاب اقبال نشان می‌دهند.

* آیا بی‌حجابی در جهان نیز آثاری داشته است؟
در حال حاضر در سراسر جهان، بر اثر بی‌حجابی از هم گسیختگی‌های زیادی در خانواده‌ها می‌بینیم که از این موضوع می‌گذریم اما در داخل کشور حجاب و حیا همراه با منشا فکری زن‌هاست.

* برای مقابله با اقدامات و طراحی‌های دشمنان خارجی چه باید کرد؟
در بخش خارجی نیز اقدام عملی بر عهده حاکمیت است ما تاکنون در مورد حجاب حساسیت نشان ندادیم و این مسئله را تبیین نکرده‌ایم. الان حمایت کافی از حجاب وجود ندارد چرا که صداوسیما و مطبوعات در زمینه تبیین حجاب قوی عمل نکرده‌اند و حساسیت کافی در مورد آن وجود ندارد. با نگاه بدبینانه باید گفت در درون سیستم کارشناسی ما نفوذ وجود دارد و در نگاه خوش بینانه غفلت و کپی برداری از فیلم‌های خارجی بوده است. اکثریت فیلم‌ها و سریال‌ها با هر جهت و محتوا و هدف برای حجاب دارای پیام مثبت نبوده بلکه بیشتر به طرف کم شدن آن گرایش داشته است. دشمنان سعی می‌کنند که با عملیات روانی، پلیس و نیروهای ما را به انفعال بکشانند در مورد جنگ نیز همینطور بود ما در آن زمان تجربه کافی نداشتیم اما اکنون خداوند متعال کمک کرد و توانمندی‌های خوبی را به دست آورده‌ایم.

* نظر شما در باره اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه چیست؟
امر به معروف و نهی از منکر باید به شکل عملی و زبانی در جامعه انجام گیرد و از آن حمایت شود .باید در مقابل کسانی که در برابر قانون مقاومت کرده و قانون شکنی می‌کنند قوانین جاری باشد و اگر کسی قانون را بشکند باید دید که قانون چه مجازاتی برای او دیده است؟ اگرچه قانون از امر به معروف و نهی از منکر حمایت می‌کند اما عملکرد افراد در این زمانه نباید افراطی و خودسرانه باشد و اقدامات عملی را به عهده مراجع قضایی بگذارند.
 
هدی بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcfyvdymw6d0ta.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی