يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
کد مطلب : 126061
گرانفروشی خودروسازان در پی داشت

انصراف ۵۰ درصد متقاضیان خودروهای مونتاژی

انصراف ۵۰ درصد متقاضیان خودروهای مونتاژی
در حالی که شورای رقابت از گران فروشی ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیونی خودروسازان خصوصی خبر داده و خواستار تعدیل قیمت‌ها شده بود که تاکنون چنانکه باید این مصوبه اجرا نشده است، تعدادی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی و مونتاژی که در سامانه یکپارچه خودرو ثبت‌نام کرده بودند، از خرید انصراف دادند.
مهدی تقدسی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور اول عرضه یکپارچه خودرو در سامانه، ثبت نام کرده بودند بعد از فراخوان خودروساز نسبت به واریز وجه خرید خودرو اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو انصراف داده‌اند که همین امر موجب خالی شدن ظرفیت برای خودروهای مونتاژی شده است. لازم به ذکر است که شورای رقابت چندی پیش اعلام کرده بود که ۱۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان گرانفروشی توسط کارخانه‌های خودروسازی خصوصی صورت گرفته است.
مدیر سامانه یکپارچه خودرو افزود: در مورد خودروهای تولید داخلی نیز ۲۰ درصد از ثبت‌نام کنندگان در دور اول عرضه یکپارچه بعد از فراخوان خودروساز برای واریز وجه اقدام نکردند و به این ترتیب از خرید خودرو های داخلی انصراف دادند و در حوزه خودروهای داخلی نیز این اقدام مشتریان موجب ایجاد ظرفیت خالی شد.
وی در پاسخ به این سوال که در حالی که هنوز موعد تحویل برخی از خودرو فرا نرسیده و موعد تحویل تعدادی از خودرو‌ها اواخر امسال و یا سال آینده است، چگونه این آمار به‌دست آمده است؟ گفت: در مورد خودروهای مونتاژی برخی از خودروسازان با توجه به اینکه فراخوان‌های سه ماهه اول و دوم سال را ارائه کردند و تعدادی از مشتریان آنها نسبت به واریز وجه اقدام نکردند، در نتیجه فراخوان دادند تا مشتریان خودروهایشان که در دور اول ثبت نام کرده‌اند برای برای واریز وجه اقدام کنند و خودرو تحویل بگیرند که در نتیجه این اقدام خودروساز، همانطور که اعلام شد تعدادی زیادی از مشتریان برای واریز وجه اقدام نکردند. وی‌ اظهار داشت: با حضور نهادهای نظارتی، اولویت بندی دور دوم عرضه یکپارچه خودرو انجام شده و براساس زمان بندی تعیین شده، نتایج نوبت‌دهی در ۲۴ خرداد اعلام می شود. تقدسی بیان داشت: همانطور که از قبل نیز در سامانه یکپارچه اعلام شده است بعد از اعلام نتایج نوبت دهی در روز ۲۴ خرداد، بانک‌ها مکلفند ۱۰۰ میلیون تومان پول بلوکه شده متقاضیان خرید خودرو را آزاد کنند تا مردم بتوانند این پول را از حسابشان برداشت کنند. فرآیند دور دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی برمبنای فرآیند نوبت دهی از ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ آغاز شد به‌طوری که متقاضیان خرید خودرو از طریق این سامانه در فاصله زمانی ۲۰ تا ۲۹ اردیبهشت فرصت داشتند تا نسبت به افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت نزد بانک ها اقدام کنند. بعد از این مرحله و پایش اطلاعات مشتریان، متقاضیان که شرایط لازم را داشتند می توانستند در بازه زمانی ۳ تا ۱۰ خرداد نسبت به انتخاب خودرو در سامانه اقدام کنند و روز گذشته نیز با حضور نهادهای نظارتی مراسم اولویت بندی تحویل خودرو ها انجام شد و در نهایت نیز روز ۲۴ نتایج اولویت بندی تحویل خودروها اعلام می شود.
در این میان منوچهر منطقی معاون حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: ارز مورد نیاز خودروسازان که طبق توافقات انجام‌شده میان صمت و بانک مرکزی است این هفته تأمین خواهد شد.او گفت: این ارز در مرحله نخست شامل خودرو‌هایی است که بیشترین میزان خودکفایی را دارند و سپس به محصولات عرضه‌شده در سامانه یکپارچه خودرو اختصاص دارد، همچنین خودرو‌های سنگین هم در گروه دوم قرار دارند.بر اساس اعلام وزارت صمت، در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۵ درصدی تولید خودرو در کشور را داشته‌ایم که خودروسازان داخلی بیشتر از ۱.۵ میلیون دستگاه تعهد پیش‌فروش براساس ثبت‌نام متقاضیان در طرح یکپارچه خودرو داشته‌اند.
https://siasatrooz.ir/vdcd990ffyt0xz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی