اظهارات صریح دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نمایش خانگی و موسیقی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید: خط قرمز ما در فیلم و سریال، خانواده است. اکثر سریال‌ها تبلیغ جنایت و کشتار است. هر قسمتی نقشۀ قتل یک نفر است. بعد می‌گوییم چرا بعضی از قتل‌ها در جامعه اتفاق می‌افتد.
حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌های تابعه که با موضوع «تبیین منویات مقام معظم رهبری در حوزۀ فرهنگ» و با حضور وزیر ارشاد در سالن رودکی برگزار شد، با اشاره به اینکه وقتی از نظریۀ فرهنگ سخن می‌گوییم، یک وقت فیلسوفانه و یک وقت جامعه‌شناسانه مطرح می‌کنیم و یک وقت بر اساس عرفان و حکمت و معارف اسلامی می‌گوییم، افزود: فرهنگ یعنی دانش مبتنی بر حکمت. بینش مبتنی بر ایمان. نگرش و گرایش مبتنی بر توحید. منش مبتنی بر فضیلت و کُنش مبتنی بر عقلانیت. به اینها می‌گوییم فرهنگ بایسته یعنی باید فرهنگ ما اینگونه باشد. یک وقت می‌خواهیم مبتنی بر تحقیقات جامعۀ آرمانی بگوییم فرهنگ در جامعه ما چگونه است. برخی محققان کتاب‌هایی با عنوان «ما ایرانیان» نوشتند. با یک نگاه جامعه‌شناسانه فرهنگ ایرانی را بیان کردند. ولی وقتی کتاب را می‌خوانیم، می‌بینیم هرچه رذیلت است به ایرانیان نسبت دادند. ایرانیان ذلول و قدرتمند هستند نه ذلیل. وقتی نبردی شده، تا پای جان از وطن دفاع کردیم. متأسفانه تحقیقات یکسویه است. در این دو قرن به قدری در ذهن ما اعلام کردند که خودمان باورمان شده نمی‌توانیم. یک حرکت غرب‌زدگی در این دو قرن آغاز شده و تداوم دارد. لذا وقتی پیشرفتی در حوزه‌های علم و فناوری رخ می دهد، همگان تعجب می‌کنند. آنچه جامعه‌شناسانِ ادعایی از فرهنگ ایرانیان دارند، فرهنگ ذلیلانه است. اما ما می‌گوییم فرهنگ، قدرتمندانه است. دوران جنگ و پس از جنگ این امر را نشان داده است.
وی افزود: در فرهنگ، گفت‌وگو خیلی مهم است. اصحاب هنر با هم گفت‌وگو کنند. شما سریال‌های خانگی را ببینید. مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و قماربازی در فیلم‌ها دیده می‌شود. آیا اینها در تقویت خانواده است. خط قرمز ما در فیلم و سریال خانواده است. اکثر سریال‌ها تبلیغ جنایت و کشتار است. هر قسمتی نقشۀ قتل یک نفر است. بعد می‌گوییم چرا بعضی از قتل‌ها در جامعه اتفاق می‌افتد. یک کسی از این سریالها و فیلمها آمار بگیرد چند تا در تحکیم خانواده است؟ باید با عقلانیتی بپذیرند می‌توان فیلمی خوب ساخت که در عین حال ارزش‌های اسلامی را رعایت کرد. پیام فیلم‌های ما چیست و چه اثری در تحکیم خانواده می‌گذارد؟
خسروپناه ادامه داد: در حوزه موسیقی نیز همین طور است. خیلی از ابهامات موسیقی را هنوز حل نکردیم. خیلی مباحات موسیقی را حرام کردیم. هیچ یک از دستگاه‌ها و سازهای موسیقی ما غنای لهوی ندارد. هم دستگاه‌ها و هم سازها را می‌شناسم.
https://siasatrooz.ir/vdcfeedycw6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی