دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد مطلب : 128755
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سیاست روز:

آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد معلول شرایط غزه است

آنچه که در دریای سرخ می‌گذرد معلول شرایط غزه است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در ارتباط با آنچه که دولت آمریکا و انگلیس انجام دادند اولا نقض حاکمیت یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل است. یک اقدام متجاوزانه و ماجراجویی آشکار است.
ناصر کنعانی دیروز در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که در محل برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن به خبرنگار سیاست روز گفت:  اینگونه اقدامات غیرقانونی نشان دهنده این است که این کشورها به قوانین و سازوکارهای بین المللی اهمیت نمی‌دهند. دوم این دو کشور مدعی هستند که خواستار گسترش دامنه جنگ نیستند. اتفاقا آنان با توسعه جنگ به دنبال گسترش دامنه از فلسطین به دیگر نقاط هستند. ادعاهای آنان باطل است. آنچه که در دریای سرخ میگذرد، معلول شرایطی است که در غزه می‌گذرد. ایران در این رابطه موضع صریح خودش را اعلام کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعنامه پیشنصهادی الجزایر در سازمان ملل هم مطرح است و متأسفانه پیشاپیش آمریکا مخالفت خودش را با این قطعنامه اعلام کرده و مایل است با استفاده از «وتو» مانع از حفظ صلح و امنیت بین المللی توسط شورای امنیت شود. آنچه در غزه میگذرد نه تتها یک جنایت آشکار و نسل کشی است، بلکه یک تهدید علیه صلح و امینت بین‌المللی است و جامعه جهانی و مجامع بین المللی باید جلوی این اقدامات را بگیرند. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تقویت روابط و همکاری‌های امنیتی میان ایران و عراق بیان کرد: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط خودش قرار دارد و در زمینه‌های مختلف همکاری‌های گسترده‌ای را با اراده رهبران دو طرف داریم. دو دولت بر توسعه مناسبات در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری و تقویت مناسبات امنیتی به ویژه در زمینه مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرزهای مشترک تاکید دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احداث جاده در نوار غزه و حمله صهیونیست‌ها به رفح گفت: امروز ۱۳۶ امین روز جنگ ظالمانه رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت رژیم آمریکا علیه ملت فلسطین است. جنگی که نشان داد حقوق بشر آنگونه که کشورهای مدعی با استفاده از امپراتوری رسانه‌ای تبلیغ می‌کنند، دروغی بیش نیست.
وی ادامه داد: فاجعه غزه نقاب را از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر کنار زد و نشان داد در ماهیت رژیم اسرائیل چه میزان پستی و وحشی گری در آن نهفته است و اینکه رژیمی که حامیانش از آن به عنوان نماد دموکراسی یاد می‌کردند چه میزان مبتنی بر دروغ در آن نهفته است.
کنعانی بیان کرد: رژیم باید پاسخگوی قریب به پنج ماه جنایت علیه ملت مظلوم باشد. اقدامات آمریکا برای نجات رژیم ادامه دارد. آمریکا نشان داد در ارتکاب جرم شریک اساسی است و اگر حمایت آمریکا نباشد رژیم توانایی اداره جنگ را ندارد. کنعانی در خصوص برخی اظهارات از سوی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال برنامه‌ هسته‌ای ایران اظهارداشت: در پانزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح شده که فعالیت هسته‌ای ایران صلح آمیز و در چارچوب موافقتنامه پادمان در حال انجام است. ایران هم برنامه خود را در همین چارچوب حقوق و تعهدات ادامه خواهد داد و موضع صریح و شفافی در این خصوص داریم. دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد و فتوای رهبری انقلاب اسلامی این موضوع را تایید می‌کند و ما از حقوق مصرح خود در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استفاده خواهیم کرد. به دبیر کل آژانس هم توصیه می‌کنیم از اظهارات سیاسی و خارج از وظیفه خودش خودداری کند.کنعانی در خصوص موضوع حج عمره مفرده شهروندان ایرانی گفت: این موضوع را به عنوان یکی موضوعات مورد توافق میان ایران و عربستان دنبال کردیم و خوشبختانه در این زمینه توافق مشترک برای عمره مفرده زوار و حجاج ایرانی فراهم آمده بود و هیات‌هایی از ایران به عربستان سفر کردند و گفت‌وگوهای فنی خوبی را هم با همتایان عربستانی داشتند. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فهرست کالاهای صهیونیستی بیان داشت: در شرایط دردناکی که رژیم در حال استمرار جنایت جنگی است، تحریم کالاهای صهیونیستی مطالبه همه انسان‌های جهان است. ما هم با تاکید مقام معظم رهبری معتقدیم اگر شریان‌های حیاتی رژیم ولو توسط کشورهای اسلامی قطع شود، رژیم امکان تداوم جنایات خودش را نخواهد داشت.کنعانی ادامه داد: آنهایی که ایران را متهم به صادرات تسلیحات جنگی به یک طرف جنگ اوکراین می‌کنند به خوبی می‌دانند که ایران از ابتدا معتقد به راهکار سیاسی است و بر خلاف ایران، آمریکا و کشورهای اروپایی از استمرار جنگ اوکراین بهره می‌برند. بنابراین آنهایی که ادعایی علیه ایران مطرح می‌کنند مخالف راهکار سیاسی برای پایان جنگ در اوکراین بودند و بیانیه گروه هفت را به طور کلی مردود اعلام می‌کنیم.
 
هدی دهقان بذرافشان
https://siasatrooz.ir/vdcftcdytw6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی