چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کد مطلب : 128775
کارخانه تولید دوچرخه در زندان قزل حصار افتتاح شد 

بازاجتماعی کردن زندانیان با مهارت آموزی اقتصادی 

در راستای بازاجتماعی کردن زندانیان با محوریت مهارت آموزی اقتصادی، امروز با حضور مسئولان دستگاه قضا و اصحاب رسانه کارخانه تولید دوچرخه در زندان قزلحصار افتتاح شد.
بازاجتماعی کردن زندانیان با مهارت آموزی اقتصادی 
از مهمترین اهداف دستگاه قضا در حوزه سازمان زندان‌ها را مهارت آموزی و استفاده بهینه زندانیان از وقت برای دورانی است که به اجتماع باز می گردد.
افرادی که با کسب مهارت می توانند برای فردایشان برنامه ریزی داشته باشند و در عین حال در دوران گذران محکومیتشان حرفه‌ای آموخته و به اقتصاد خانواده خود نیز یاری رسانند.
در همین راستا کاروان ۳۵ نفره اصحاب رسانه جهت بازدید و نظارت کارخانه دوچرخه سازی مستقر در زندان قزلحصار به استان البرز اعزام شد.

کارخانه دوچرخه سازی زندانیان قزلحصار حدود ۷۰۰۰ متر مربع و با ظرفیت اشتغال ۵۰۰ نفر از مددجویان زندان قزلحصار است.
حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه در افتتاح کارخانه تولید دوچرخه در زندان قزل حصار که صبح امروز برگزار شد، گفت: امروز مفتخریم که سازمان زندانها در مسیر اصلی خود که بازاجتماعی کردن زندانیان است حرکت کرده و کار بسیار بزرگی انجام داده است. 
وی ادامه داد: براساس آموزه‌های دینی هدف از زندان این است که زندانی را تربیت کرده تا به آغوش جامعه باز گردد، خدارا شکر که با مدیریت رئیس سازمان زندانها و همه همکاران‌شان در سرتاسر کشور این مهم به خوبی در حال انجام است، اگر بتوانیم هر مقدار به این هدف نزدیک شویم و زندانی بعد از آزادی مشغول حرفه‌ای بشود که در زندان آموخته و نرخ بازگشت زندانی به زندان کاهش پیدا کند ما موفق هستیم. 
وی ادامه داد: وقتی کسی در این مجموعه حِرف مختلف را می‌آموزند از زندان خارج می‌شود و در آن حرفه اشتغال پیدا می‌کند مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند و ما هرچقدر در این زمینه هزینه کنیم در واقع سرمایه‌گذاری کرده ایم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: براساس سند تحول قضایی موضوع اشتغال زندانیان نیاز به یک برنامه مدون علمی و عملیاتی دارد که بنیاد تعاون انجمن حمایت از زندانیان و سازمان زندانها این کار را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در بنیاد تعاون همواره تاکید کرده‌ایم که باید اشتغال را زیاد کنیم و در جاهایی که نیاز داریم بجای استخدام کارمند از بیرون از زندانیان استفاده کنیم. درباره دستمزد زندانیان صحبت‌های گسترده شده و دستمزد افزایش پیدا کرده، اما قرار است درخصوص افزایش دستمزد زندانیان تجدیدنظر شود. اگر بتوانیم براساس یک برنامه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اشتغال را نسبت به سال قبل افزایش دهیم این کار یک برنامه موفق می‌شود که دوستان در این زمینه در حال حرکت هستند. 
وی با اشاره به لزوم اطلاع‌رسانی درخصوص فعالیت‌های اشتغالزایی در زندانهای کشور از سوی سازمان زندانها گفت: باید فعالیت‌های سازمان زندانها در این زمینه اطلاع‌رسانی شود تا باعث اعتمادسازی برای جذب سرمایه‌گذاری و جلب مشارکت خیرین شود .وی ادامه داد: ما درخصوص انعکاس اخبار قوه قضاییه به ویژه سازمان زندانها مدیون اصحاب رسانه هستیم.
حجت الاسلام مصدق گفت: خداراشاکریم در این دوساله فعالیت‌های اقتصادی بنیاد تعاون بسیار شفاف است. استان تهران به دلیل تعدد و کثرت زندانی نیازمند اهتمام ویژه است ما هر مقدار درخصوص اشتغال و حرفه آموزی اگر بتوانیم با هماهنگی رئیس کل و دادستان استان کار انجام دهیم موفقیت بیشتر خواهد شد. امیدواریم این دوچرخه‌سازی باعث شود شاهد افتتاح سایر صنایع در اینجا باشیم تا جوانان ما که به هر علتی در این جا هستند باز اجتماعی شده و به اجتماع و خانواده باز گردند.
در همین راستا نیز مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: کل زندانیان شاغل در زندان‌های تهران ۸۱۴۷ نفر هستند که از این تعداد زندانیان ۳۲۴۷ نفر اشتغال نشسته دارند و ۲۳۳۴ نفر شاغل کارگاهی و ۲۲۶۶ در زندان های باز مشعول به کارند.

سیدحشمت الله حیات الغیب در آیین افتتاح کارخانه تولید دوچرخه زندانیان قزلحصار، گفت: امروز سازمان زندان‌ها نقش بی بدیلی در ایجاد نظم و آرامش و امنیت اجتماعی ایفا می‌کند. در جوامع بشری و انسانی زندان ضرورت اجتناب ناپذیر است و ما نیاز داریم که افرادی که مخل نظم در جامعه اند در محیطی همچون زندان محدود و نگهداری شوند.
وی با بیان اینکه باید حبس زندانیان همراه با اصلاح و تربیت باشد، گفت: نگاه دین اسلام به زندان و زندانی نگاه اصلاح و تربیتی است. با همکاری و تعامل خوب مقامات قضایی استان تهران به ویژه رییس کل دادگستری تهران و دادستان تهران و بنیاد تعاون زندانیان در سال‌های اخیر در حوزه حرفه آموزی زندانیان کارهای خوبی انجام شده است. ‌
 
حیات الغیب افزود: کل زندانیان شاغل در زندان‌های تهران ۸۱۴۷ نفر هستند که از این تعداد زندانیان ۳۲۴۷ نفر اشتغال نشسته دارند و ۲۳۳۴ نفر شاغل کارگاهی و ۲۲۶۶ در زندان های باز مشعول به کارند. در سال جاری تا پایان دی ماه بیش از ۴۵ میلیارد تومان به زندانیان شاغل حقوق پرداخت شد.
وی گفت: کارخانه دوچرخه سازی در سوله ۷ هزار متر مربع ندامتگاه قزلحصار است که بالغ بر ۱۰ سال تعطیل بود و نهایتا با همکاری مسئولین در بازه زمانی کمتر از ۵ ماه تعمیر و بهسازی شد و تمام اقدامات ساخت دوچرخه از صفر تا صد توسط زندانیان انجام شد. با این روش ۳۰۰ نفر زندانی در این کارخانه مشغول به کارند و در آموزش و ساخت ۴۰۰ دستگاه دوچرخه مشغولند و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تا پایان دی ماه به آنها دستمزد داده شده است. ‌غلامعلی محمدی رییس سازمان زندان‌های نیز در این مراسم گفت: مهمترین رسالت سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت است و قطعا اشتغال بهترین روش برای تحقق این رسالت و باز اجتماعی شدن زندانیان و حرفه آموزی و اشتغال است.
وی افزود: رکن فرایند اصلاح مجرمین در بستر حرفه آموزی شکل می‌گیرد. به موازارت حرفه آموزی اقدامات فرهنگی متنوعی در زندان‌ها انجام می‌شود. افتتاح امروز کارخانه دوچرخه سازی موضوع مهمی است زیرا در یکی از پرجمعیت ترین زندان های کشور رخ داده است و ندامتگاه قزلحصار محل نگهداری مجرمین مواد مخدر است.وی با بیان اینکه گسترش اشتغال صنعت محور، رویکرد سازمان زندان‌ها در اشتغال زندان‌ها است گفت: این اشتغال پایدارترین نوع اشتغال است. این صنعت سازی افزایش درامد فرد شاغل را بیشتر می شود و ظرفیت به کارگیری نیروهای کار نیز از موجبات صنعتی شدن اشتغال است. ما دست همه فعالین اقتصادی برای ورود به این عرصه را به گرمی می فشاریم.
 
وی با بیان اینکه به دنبال اجرای راهبرد خوابگاه کارگاه هستیم، گفت: درصددیم کارگاه‌ها در مجاورت محل اسکان زندانیان باشد. ان شاءالله تحقق خوابگاه کارگاه در زندان‌های مرکزی شکل می‌گیرد چرا که این روش موجب افزایش راندمان کار می‌شود.
هیچ مانعی برای پرداخت دستمزد زندانیان وجود ندارد
 رحیم مطهرنژاد مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در این مراسم درباره میزان حقوق زندانیان شاغل در کارخانه دوچرخه سازی گفت: سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده است.
وی با بیان اینکه برخی زندانیان تمام ۲۲ روز کاری را در محل کار خود نیستند، گفت: هر کجا که مشاغل قابلیت اندازه‌گیری داشته باشد، حقوق کارمزدی پرداخت می‌کنیم و میانگین دستمزد پرداختی از ۳ میلیون تومان تجاوز کرده، اما این محدودیت را داریم که همانند کارگران بیرون از زندان به طور ۸ ساعته نمی‌توانیم از زندانیان شاغل در کارگاه‌ها استفاده کنیم.
مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: هیچ مانعی برای پرداخت دستمزد کامل زندانیان به خانواده‌شان وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه دوره‌های آموزشی برای زندانیان برگزار می‌کنیم، افزود: زندانیان با آموزش‌هایی که می‌بینند و بعد از آن در محیط کار خود، بسیار حرفه‌ای مشغول به‌کار می‌شوند و پس از آزادی از زندان با دریافت تسهیلات می‌توانند کارآفرین شوند.
وی گفت: بناست سرمایه‌گذار کارخانه موتورسازی در استان قم که اخیراً افتتاح شد، در استان‌های خراسان رضوی، تهران و فارس و اصفهان نیز خط تولید موتور با استفاده از ظرفیتی که ما در اختیارش قرار می‌دهیم، راه اندازی کند.مدیر عامل بنیاد تعاون زندانیان کشور عنوان کرد: به‌زودی در گرگان کارخانه نخ‌های پنبه‌ای و پارچه‌های گردباف را افتتاح می‌کنیم.
مطهرنژاد خاطرنشان کرد: هزینه تأمین زمین، سوله، انرژی و نیروی انسانی گران است، اما کارآفرینان می‌توانند همه این امکانات را در زندان‌ها با هزینه‌ای بسیار کم داشته باشند و به تولید محصولات خود مشغول شوند.
وی با اشاره به اینکه به همت بنیاد تعاون زندانیان کشور در ۴ استان چادرهای هلال احمر تولید می‌شود، گفت: میزان اشتغال مولد و غیر مولد زندانیان ۳۰ تا ۳۵ درصد است.مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور با اشاره به اینکه هیچ تاکید و اجباری به کارآفرینان برای استفاده از برندمان را نداریم، گفت: هزار و ۲۵۰ فروشگاه حامی در زندان‌های کشور فعال است تا زندانیان مایحتاج خود را تأمین کنند و در زندان‌های دارای بالای ۵۰۰ نفر زندانی کترینگ مستقر کردیم و خدمات رفاهی را گسترش دادیم و خدمات پولی بانکی شأن را گسترش بخشیدیم.مطهرنژاد با اشاره به تولید ۴۰ هزار پابند الکترونیک برای زندانیان گفت: در ۱۲ سال گذشته ۶ هزار میلیارد تومان برای آزادی زندانیان با کمک مردم و دولت خرج شده است.

# مهدی یوسفی_#سیاست روز 
https://siasatrooz.ir/vdchq6nzm23niqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی