سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
کد مطلب : 128903
محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

حکیم نظامی و اندیشه‌های رفیع او بسیار مهم و قابل توجه است

در سومین دوره از فعالیت ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی شاعر بزرگ پارسی گوی قرن ششم هجری،آیین گشایش هفته گرامیداشت این حکیم از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دوشنبه چهاردهم اسفندماه با حضور جمع زیادی از استادان، پژوهشگران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
حکیم نظامی و اندیشه‌های رفیع او بسیار مهم و قابل توجه است
به گزارش سیاست روز، محمود شالویی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این آیین، طی سخنانی گفت: حکیم نظامی و اندیشه‌های رفیع او بسیار مهم و قابل توجه است. با اینکه «پنج گنج» او و داستان‌ها و روایت‌های جذاب و خواندنی‌اش میان ایرانیان شناحته شده است، با این وصف، شخصیت و سلوک وی چندان شناخته شده نیست. از اینرو از دوسال پیش با تأسیس ستادملی بزرگداشت حکیم نظامی بر آن شدیم تا با ساماندهی رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری، میراث عظیم این حکیم گرانقدر را به ایرانیان و جهانیان، بیشتر و بهتر معرفی نماییم.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در کنار پاسداشت حکیم نظامی، بزرگان بسیار دیگری چون حافظ، سهروردی، مولانا و ابن سینا نیز به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مورد تجلیل و پاسداشت قرارگرفته اند با این توضیح که بزرگداشت این چهره‌ها از یک روز به یک هفته تسری پیدا کرده است.
شالویی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با قدمتی بالغ بر 102 سال، ضمن گرامیداشت مفاخر و مشاهیر ایران از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در ساخت و مرمت مقابر و آرامگاه‌های مفاخر نیز نقش موثری داشته است. امروز پس از گذشت چنددهه از پیروزی انقلاب اسلامی، این مهم با تأکید رئیس محترم جمهور و وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر برعهده این نهاد باسابقه فرهنگی کشور قرار گرفته و از ابتدای امسال، ساخت، مرمت یا بازسازی آرامگاه چندین چهره برجسته فرهنگی، هنری، حکمی و عرفانی ایران و جهان پارسی زبان در دستور کار انجمن قرار گرفته است.
رئیس ستاد ملی بزرگداشت حکیم نظامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: درباب گرامیداشت و پاسداشت حکیم نظامی، از 14 تا 20 اسفندماه رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری در تهران، استان‌ها و در نمایندگی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور برگزار خواهد شد. امسال، اقدامات هنری، خاصه در بخش هنرهای تجسمی، نمایشی و موسیقایی از سال‌های گذشته پررنگ‌تر و گسترده‌تر خواهد بود.
شالویی در پایان گفت: امسال معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، فرهنگستان هنر، اصحاب رسانه‌های مکتوب و الکترونیکی، شهرداری تهران، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت متروی تهران، سازمان اتوبوسرانی تهران، مدیریت فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی(ره) و بسیاری از نهادها و موسسات فرهنگی و هنری کشور همکاری ویژه‌ای با ستاد بزرگداشت حکیم نظامی مبذول داشته‌اند.
در ادامه این رویداد، دکتر غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سخنرانی کرد. او در آغاز سخنان خود گفت: حکیم نظامی یکی از پنج قله رفیع زبان و ادب فارسی است. حافظ، مولانا، فردوسی، سعدی و نظامی پنج شاعر بزرگی اند که درمیان انبوهی از شاعران ایرانی بیشتر درخشیده اند.
او در ادامه گفت: در میان شاعران بزرگ ایرانی تنها چند تن هستند که عنوان «حکیم» نیز دارند، که از جمله آنان، حکیم نظامی و حکیم فردوسی است. بیشتر اشعار فردوسی جنبه حماسی دارد و اکثر سروده‌های نظامی نیز عاشقانه است. با این وصف هردو نفر با لقب «حکیم» نامیده می شوند. یقینا این اطلاق، نشان از جامعیت اندیشه و دانش این دو شخصیت برجسته ایرانی دارد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از جمله خصوصیات نظامی، جامعیت زبانی اوست. نظامی در زبان اسلوب خاصی دارد. زبان او نرم و روان و حاوی موسیقی ای دلپذیر است تا جایی که شاعران دیگر در این امر به پای او نمی رسند.
استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: حکیم نظامی دارای اندیشه‌ای لطیف، زبانی نرم و روان و به عبارتی سهل و ممتنع است. او از آثار شاعران پیش از خود خاصه شاهنامه فردوسی، حدیقه سنایی، ویس و رامین فخرالدین اسعد گرگانی و... تأثیر پذیرفته و از هنرهای او ترکیب سازی و توانمند سازی زبان فارسی است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تأکید کرد: حکیم نظامی، واژگان نویی وضع کرده است که نظامی پژوهان این واژه ها را استخراج کرده و در اختیار واژه گزینان قرار داده‌اند. کسانی که واژگان حکیم نظامی را مورد مداقه قرار دهند، قطعا به قدرت زبان فارسی در تولید واژه‌های نو و جدید پی خواهند برد.
در بخش‌های دیگر این آیین، برنامه‌های متنوع موسیقایی با اجرای فاضل جمشیدی و نظامی خوانی با خوانش محمدرضا طاهری برای حاضران اجرا شد.
#سمیه ملکی اردستانی 
 
https://siasatrooz.ir/vdcawan6e49nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی