پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۳
کد مطلب : 91957

كليات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

كليات طرح استانی شدن انتخابات مجلس تصویب شد

روز گذشته نمایندگان مردم در خانه ملت،با تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافقت کردند.
جلسه علنی ديروز مجلس با اعلام علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان رسمیت یافت. وي با اشاره به اعلام پایان جنگ در یمن از سوی دولت سعودی افزود: شب چهاشنبه دولت سعودی بعد از ۲۷ روز بمباران کشور مسلمان یمن اعلام کرد مرحله عملیات توفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم.
لاریجانی با طرح این سوال که در ۲۷ روز چه چیزی رخ داده است،كه عربستان به اهداف خود رسيده است، تصریح کرد: در این ۲۷ روز بیش از هزاران نفر از مردم یمن زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند. مقداری از زیرساخت‌های این کشور تخریب شد و نیروهای انقلابی انصار‌الله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان‌ها مسلط شده‌اند. حالا باید از دولت سعودی سوال کرد کدامیک از سه موضوع اهداف عملیات به اصطلاح توفان قاطعیت بوده است.
به دنبال اين اظهارات اعضای پارلمان کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را با ۱۴۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رساند.
در این طرح همانطور که از اسمش مشخص است، نامزدها برای یک شهرستان نامزد نمی‌شوند، بلکه برای استان‌شان نامزد مي‌شوند و رقابت بین تمام نامزدهای یک استان به صورت یکسان صورت مي‌گیرد.

مخالفان طرح استانی شدن انتخابات
در جریان بررسی کلیات این طرح مهدی کوچک‌زاده اظهار داشت: براساس این اصل، محدوده حوزه‌های انتخابیه در قانون مشخص شده و نمایندگان باید در این حوزه‌ها انتخاب شوند، لذا چه لزومی دارد که یک نفر در زابل به یک فردی که در چابهار حضور دارد رای دهد.
در ادامه مهدی دواتگری نیز اظهار داشت: طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات شاید این شائبه را ایجاد کند که نمایندگان دوره نهم برای تثبیت جایگاه خود دست به تصویب چنین طرحی می‌زنند. دواتگری گفت: در یک هفته فرصت تبلیغات انتخاباتی نیز چطور ممکن است که یک کاندیدا در سطح استان مورد شناسایی قرار بگیرد.
در ادامه سیدشکر خدا موسوی نخستین مشکل طرح مذکور را کم شدن مشارکت مردم در انتخابات برشمرد و گفت: اگر کاندیداها از طریق استان انتخاب شوند، ارتباط مردم با نمایندگان خود که تنها رابط حاکمیت با مردم هستند، کم می‌شود چراکه در حال حاضر تنها نمایندگان هستند که به عنوان عضوی از حاکمیت با مردم در ارتباطند و در اتاق فرماندار و یا استاندار به روی مردم باز نیست، اما مردم وقتی به مشکلی می‌خورند به نمایندگان رجوع می‌کنند.
سیدمحمد سادات ابراهیمی به عنوان سومین مخالف کلیات طرح مذکور گفت: بنده جزء طراحان این طرح بودم، اما به دلیل تغییرات بنیادی که در کمیسیون بر روی این طرح صورت گرفت، در حال حاضر با آن مخالفم. وی ادامه داد: با تصویب این طرح مردم رها می‌شوند و شهرهای کوچک فراموش می‌شوند. همچنین عدالت اجتماعی محقق نخواهد شد و باندهای قدرت و ثروت برای به دست آوردن کرسی‌هاي مجلس فعال خواهند شد.

انصاری: استانی انتخاب کردن نمایندگان مجلس برای مردم دشوار است
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، ضمن اعلام مخالفت دولت با این طرح، اظهار داشت: اصل استانی شدن انتخابات مجلس چه بسا اگر در موقعیت مناسب و وقت کافی با ارائه یک لایحه یا طرحی جامع و پخته این موضوع بررسی شود، بهتر خواهد بود، طرح مذکور اشکالات متعددی دارد. این طرح در حقیقت استانی محض نیست بلکه تلفیقی از شهرستانی و استانی است.

نظرات موافقان
علی مطهری در موافقت با کلیات این طرح گفت: برای پی بردن به ضرورت تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس باید به وضع فعلی خانه ملت نگاهی بیندازیم.
مطهری با بیان اینکه بار برخی از مدیران استانی و شهرستانی بر دوش نمایندگان افتاده است، تصریح کرد:‌ برخی از مطالبات مردم از نمایندگان وظایفی است که باید از سوی مدیران استانی دنبال شده و انجام شود. وي همچنین با تاکید بر اینکه اصل طرح استانی شدن انتخابات مجلس خلاف قانون اساسی نیست، گفت: در طرح فعلی هم کاستی وجود دارد به همین دلیل معتقدم طرح باید دو شوری شده و برای انجام اقدامات کارشناسی بیشتر به کمیسیون برود.
حسین گروسی با کلیات طرح مذکور این سؤال را مطرح کرد که چرا امروز ما به جای وقت گذاشتن برای اموری همچون اشتغال و صنعت تمام زمان خود را برای انجام اقدامات استانی می‌گذاریم؟
وی ادامه داد: بسیاری از مسائلی که از سوی مردم در حوزه‌های انتخابیه ما مطرح می‌شود جزو وظایف فرمانداران و مسئولان استانی و محلی است که قدرت اجرایی و ظرفیت‌های بیشتری دارند اما اغلب مردم مسائل را با ما در میان می‌گذارند.
احمدعلی حرکت به سمت برنامه‌محوری به جای شخص‌محوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: ما امروز نماینده همه ملتیم و باید حافظ منافع تمامی آنها باشیم. وی همچنین بر لزوم توجه نمایندگان به قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون اظهار داشت: شان مجلس قانونگذاری است نه امتیاز گرفتن برای شهرستان‌ها.

مجلس کلیات طرح اصلاح قانون نظام مهندسی را رد کرد
در ادامه نمایندگان مجلس کلیات گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح موادی از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را با ۶۳ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و ۱۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۶ نماینده حاضر در صحن علنی رد کردند.

درخواست پلاکاردی نمایندگان هرمزگان از رئیس‌جمهور
نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس با در دست گرفتن پلاکاردی در صحن علنی از رئیس‌جمهور خواستند تا مصوبه انتزاع ۵ روستای شهرستان پارسیان را لغو کند. از سوي ديگر با موافقت نمایندگان مجلس، گزارش کمیسیون آموزش درباره استنکاف وزیر آموزش و پرورش از اجرای قانون تعیین تکلیف معلمین حق‌التدریسی به قوه قضائیه ارجاع شد. همچنين هیئت رئیسه مجلس لایحه موافقت‌نامه انتقال محکومین به حبس بین ایران و قبرس را اعلام وصول کرد.

تاكيد ۲۲۰ نماینده بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای
نمایندگان مجلس با انتشار بیانیه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب حمایت و بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای تاکید کردند.

https://siasatrooz.ir/vdca0ono.49n6m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی