دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲
کد مطلب : 95013
عراقچي: هيات نظارت تعهدات طرف مقابل را تاييد كرده است

كمي واقع‌بين باشيم!

كمي واقع‌بين باشيم!

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام مي‌گويد هيات نظارت بر اجراي برجام انجام تعهدات طرف مقابل تا اين مرحله را تاييد كرده است، حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا اقدام كنگره در تصويب قانون محدوديت ويزا براي سفر به ايران كه با امضاي اوباما به قانون تبديل شده نقض برجام نيست؟! واقعا طرف مقابل به تعهدش عمل كرده است؟
سيد‌عباس عراقچي می‌گوید هیات نظارت بر اجرای برجام، انجام تعهدات طرف مقابل تا این مرحله را تایید کرده و از این پس اگر نقض عهدی مشاهده شود، آن را به دقت رصد می‌کند و در زمان لازم تصمیم گیری خواهد کرد.
ديروز در حاشیه ششمین نشست هم‌اندیشی معاونان و مدیران بین‌المللی دانشگاه‌ها و دانشگاه شهید بهشتی معاون وزير خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار داشت: هیات نظارت بر اجرای برجام به طور مرتب تشکیل جلسه می‌دهد و به موقع اتخاذ تصمیم می‌کند و دولت هم بر‌اساس آن حرکت خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالي مبنی بر اینکه شما پیش از این گفته بودید که این هیات اقدامات طرف مقابل را تایید کرده است، پاسخ داد: آنچه من گفتم مربوط به روز اجرایی شدن و تصویب بود. اگر سوال این است که آیا طرف مقابل به تعهدات خود به موقع عمل کرده تا این روزها شروع شود، پاسخ مثبت است. هیات نظارت آن را تایید کرده است.
عراقچی افزود: از هم‌اکنون به بعد اگر نقض عهدی در طرف مقابل مشاهده شود، هیات نظارت رصد می‌کند و به موقع تصمیم مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
البته خبرنگاري از معاون وزیر امور خارجه درخصوص محدودیت‌های صدور ویزا در ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: دولت آمریکا و وزیر خارجه این کشور تعهد کرده‌اند این قانون را به شکلی اجرا کنند که منافع اقتصادی برجام خدشه‌دار نشود و ترتیباتی هم اتخاذ کردند تا در قدم اول تجار، بازرگانان وکسانی که برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند دچار مشکل نباشد.
عراقچی افزود: این برنامه مراحل بعدی هم دارد و قرار است درخصوص بقیه کسانی که به ایران سفر می‌کنند تمهیداتی به خرج دهند. ما منتظریم ببینیم آیا این ترتیبات در عمل به همان شکل که تعهد شده اجرا می‌شود؟ آیا خللی در اجرای درست برجام وارد می‌کند یا نه و پس از آن تصمیم مقتضی اتخاذ خواهیم کرد.
وی در عین حال گفت: تا الان با توجه به رفت و آمدهای اقتصادی و برگزاری سمینارها و همایش‌های اقتصادی با کسانی که از این جهت مشکلی در سفر ایران به داشته باشند کمتر شده‌ایم.
اظهارات آقاي عراقچي درخصوص تاييد هيات نظارت برجام از تعهدات طرف مقابل در حالي مطرح مي شود كه حتي پيش از اقدام كنگره خود آقاي ظريف هم گفته بود كه اگر قانون محدوديت ويزا عينا اجرا شود نقض آشكار برجام است!
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نيز با تاکید بر اینکه مصوبه آمریکا در ایجاد محدودیت در صدور ویزا، آن را نقض برجام برشمرد. اما اينكه برخي از آقايان مي‌خواهند چشمشان را بر روي اقدامات ضد ايراني آمريكايي‌ها ببندند با اينكه يك امر طبيعي است اما در شرايط كنوني بسي جاي تامل است!
حتي اين مسئله به عنوان يكي از شروط ۹گانه پذيرش برجام كه از سوي رهبر عالي‌قدر انقلاب به رئيس‌جمهور به صراحت بيان شده چنانچه در يكي از اين بندها آمده (در سراسر دوره‌ ۸ ‌ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ تروریسم و حقوق بشر) توسط هریک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.)
اما رفتار آمريكايي‌ها دقيقا نقض آشكار همين بند است و البته همچنان اين رويكردهاي خصمانه‌شان ادامه دارد حتي برخي نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا علنا اعلام مي‌كنند كه اگر رئيس‌جمهور شوند توافق هسته‌اي را لغو مي‌كنند يا برخي ايالت‌هاي آمريكا به بهانه‌هاي مختلف مراودات تجاري خود را با تهران منع مي‌كنند كه نمونه آن اقدام ايالت آريزوناي آمريكا بود كه تحريم‌هاي ضد ايراني را از مسير ديگري ادامه داد.
بهتر است كمي شفاف‌تر سوال خود را بپرسيم، آقاي عراقچي از قول آمريكايي‌ها مي‌گويد كه آنها متعهد شدند كه اين قانون به گونه‌اي عمل كند كه منافع اقتصادي برجام متضرر نشود كه اين نفس عمل اقدام ایالات متحده است نقض آشكار برجام است و يكسري تبصره و تخفيف قائل شدن به نظر مي‌آيد توهين به ملت ايران محسوب مي‌شود در واقع با اين اقدام كنگره، باز هم ایران به نوعی مهد و حامی تروریسم معرفی می‌گردد باز ایران به عنوان محور شرارت در جهان معرفی گردید.
حتي تضميني نيست كه اقدامات ضد ايراني ديگري در صف انتظار باشد چراکه از آمريكاي بي‌تعهد هركاري بر مي‌آيد. باز هم با همه اين بد‌عهدي‌هاي آمريكا باز هم بايد بر اقدام كنگره سرپوش گذاشته و اصلا به حساب نياوريم كه اين اقدام نقض برجام بوده است؟ يعني بايد دلمان را به تبصره‌هايي كه در قانون محدوديت ويزا آمده خوش كنيم؟ يا به وعده‌هاي كاخ سفيد براي خلل وارد نشدن به برجام؟
اميدواريم مسئولان كه شكي بر تلاش‌هاي بي‌دريغشان براي احقاق حقوق هسته‌اي ملت نيست با چشماني باز و درايتي واقع‌بينانه روند برجام را پيگيري كنند تا خون شهداي هسته‌اي و زحماتشان پايمال نشود.
البته به جز اين موضوع معاون وزیر خارجه به پرسش‌هاي ديگري نيز پاسخ دادند چنانچه وي درباره نشست سازمان کنفرانس اسلامی در جده و بیانیه آن اظهار داشت: نشست جده، اجلاس فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی بود که به درخواست عربستان و بررسی حمله به سفارت آنها در ایران تشکیل شد.
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در حالی که بیش از یکسال است دولت فلسطین درخواست برگزاری اجلاس فوق‌العاده سران را برای بررسی حمله به مسجد‌الاقصی ارائه کرده است این اجلاس برگزار نمی‌شود ولی در عرض دو هفته سازمان همکاری اسلامی اقدام به تشکیل چنین جلسه‌ای و محکوم کردن حمله به سفارت عربستان می‌کند.
عراقچی یادآور شد: دولت ایران هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرده است. ما دنبال مجازات مسببین آن هستیم و در جده هم این مسئله گفته شد و بسیاری از کشورها تاکید کردند که مشکلات جهان اسلام ناشی از تروریسم، فرقه‌گرایی و اختلافات در جهان اسلام است که باید به آنها رسیدگی شود.
وی اضافه کرد: بیانیه‌ای که اجلاس صادر کرد، بیانیه متعادلی نبود‌. ما در اجلاس هم این را گفتیم‌. ایران و لبنان خود را از بیانیه جدا کردند و گفتند که آن را قبول ندارند و بسیاری از کشورهای دیگر هم صرفا حمله به سفارت را محکوم کردند و بقیه بخش‌های بیانیه مورد پذیرش اکثر شرکت‌کنندگان نبود.

https://siasatrooz.ir/vdchxvnw.23nmzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی