نشست مطبوعاتی فیلم «بادیگارد» به سنت امسال جشنواره به فاصله یک روز بعد از نمایش فیلم برگزار شد.
ابراهیم حاتمیکیا در پاسخ به اولین سوال مجری که از او پرسید آیا «بادیگارد» نقطه عطفی در کارنامه اوست؟ گفت: نقطه عطفی در کار نیست. این هجدهمین فیلمی است که من ساختهام و من روال خودم را طی میکنم. اما حال این جشنواره برای من سال ۶۵ است. اولین فیلمم «هویت» که مصادف شد با عملیات «کربلای ۵» و من خیلی خجالت ميکشیدم که در سینما بودم و داشتم فیلم ميدیدم و بچههای روایت فتح همه در جنگ و جبهه بودند. الان هم همین حال را دارم وقتی شنیدم که بچههای مستند رفتهاند سوریه برای شهرهای آزاده شده. این مسیری است که دارم طی ميکنم و همیشه سعی کرده ام که آنچه در بیرون میگذرد را ببینم و در فیلمم منعکس کنند. این تعابیر دوستان هست و محترم است اما برای من یک مسیر است. مثل همین انقلاب و همین نظام.
حاتمیکیا در پاسخ به سوالی در مورد شرایط کار هم گفت: فیلمبرداری این فیلم ۳ ماه فشرده و «حاتمیکیایی» بود. به شدت فشار روی ما بود و من به شدت دوست داشتم که اکشن این صحنهها دربیاید و کم نگذاریم. من خجالت میکشیدم از بس فشار میآوردم روی محمود کلاری برای صحنههای سخت فیلم که واقعا کابوس بود. همه بچهها زحمت کشیدند و به خصوص پرویز پرستویی که همچنان در حال تاوان دادن برای صحنههای موتورسواری است. در فیلم خیلی دخالت تصویری صورت گرفته است هر چند الان زیاد مشخص نیست، اما چهار عامل فیلمبرداری و صدا و جلوههای ویژه تصویری و میدانی، فیلم را کاملا دگرگون کردهاند. متاسفانه به دلایل کمبود مالی، فیلمها آپارتمانی و خیلی ساده و تنبل شدهاند و امروز همه به این رسیدهایم که واقعا دیگر بس است این فضا. من سعی کردم از اکشن خیلی خوب استفاده کنم و تغییری در این فضا رخ دهد.
اين كارگردان در پاسخ به سوالی مبنی بر مشابهاتهای آژانس شیشهای و بادیگارد گفت: بالاخره پرویز پرستویی سردار است و وقتی من دوباره به او رسیدم خیلی حرفها را به او وصل میکردم که باید بکشد و دوست داشتم که بعد از مدتها فاصله گرفتن نسبتهای قدیمی دوباره شکل بگیرد.
خبرنگاري از حاتمیکیا پرسید آیا «بادیگارد» نقدی بر دولت تدبیر و امید است و حاتمیکیا گفت: بحث من کلی است، نه اشاره به دولتهای خاص. بحث من معاصر است. فکر میکنم اینقدر ظرفیت هست که عزیزان به این شکل نگاه نکنند. من نقد شخصیت و منش سیاسی در فیلمم دارم و این مساله جدی من است اما لزوما ربطی به این دولت و آن دولت ندارد.
اما شايد حرفهاي مهمتر حاتميكيا در بيرون از سالن نشست خبري بر زبانش آمد.
کارگردان فیلم «بادیگارد» بعد از حضور در نشست خبری جشنواره در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: حرف ما در سینما باید حرف روز باشد و الان یکی از مهمترین حرفهای کشور ما موضوع سوریه است. شما نگاه بکنید دم در همین سالن برای حفظ امنیت گیت اشعه ایکس گذاشتهاند. الان داعش نزدیک کشور ما شده است و ما دمِ در کشورمان گیت اشعه ایکس گذاشتهایم. خدا کند که فیلمسازهای ما متوجه این موضوع بشوند و فیلمهای خود را متوجه این وضعیت خاص کشور کنند. اما متاسفانه میشنویم که آثاری که درباره این موضوع ساخته شده هم وارد جشنواره نشده است. ۹۰ درصد فیلمها متوجه این خطر نیستند و بیتوجهی به این بچههای رزمنده یک ظلم بسیار بزرگ است.
حاتمیکیا ادامه داد: این توجیه درست نیست که ممکن است این آثار به خوبی نتواند موضوع را نمایش دهند. اتفاقا باید این آثار ساخته شوند و باید فیلمسازی که خطر را پذیرفته و برای فیلمسازی به عراق رفته تشویق شود و باید به کار او توجه کرد. من نمیدانم در این ساختار چگونه برنامهریزی میشود که لزوماً ۱۰ تا یا ۲۰ تا فیلم وارد مسابقه شوند. باید این بچهها بیایند و کارشان دیده شود. بهخصوص فیلمسازی که رفته در عراق کار کرده و هر لحظه احتمال ترورش وجود دارد. باید برای اینها احترام قائل شویم. این که اینها در حاشیه جشنواره باشند درست است؟ من نه به محمد حیدری کار دارم و نه حتی به آقای ایوبی و آقای جنتی. با آقای روحانی کار دارم که در این موضوع هست. چطور میشود که فیلمهای اینگونه وارد مسابقه نمیشوند، حتی اگر ضعیف باشند. اما به هرحال این موضوع، موضوع روز ماست. چه کنیم که هنوز هم مثل زمان جنگ مسئولان سمت شمال ميایستند، در حالی که در جنوب جنگ است. خطر دم در این کشور است و دوباره دارد همان قصه تکرار ميشود و دوستان متوجه نیستند.
کارگردان فیلم سینمایی بادیگارد در پاسخ به این سوال که چرا تا بهحال برای تهیه مستند به سوریه نرفته است، در حالی بغض کرده بود گفت: به والله ميخواستم به سوریه بروم و امروز میخواستم تهران نباشم، اما نشد. وی در پاسخ به این سوال که آیا بادیگارد سکانس حذفی هم داشته است، افزود: به هیچ عنوان هیچ سکانس حذفشدهاي نداشتیم.
حاتميكيا در پاسخ به این سوال که آیا فیلم شما برای نسل امروز هم جذاب است گفت: من مهندسی دقیق از این بحث ندارم و حرف خود را در فیلم زدهام. شاید مخاطب این فیلم در طول زمان با آن ارتباط برقرار کند، شاید هم در لحظه. گمان ميکردم خانمها با این فیلم ارتباط برقرار نکنند اما بازخوردها را که در سینما دیدم متوجه شدم آنها هم مانند جوانها با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کردهاند.
کارگردان بادیگارد در پاسخ به سوالی درباره حس و حال آرمانخواهانه و دهه شصتی فیلم گفت: بله این موضوع کاملا آگاهانه بود و من دلتنگ آن روزها هستم. چراکه خالصترین روزها و شفافترین لحظهها را در آن برهه زمانی داشتیم.
حاتمیکیا در مورد میزان احتمال برنده شدن سیمرغ در جشنواره و رقبای خود تصریح کرد: ما با همه اینها دوست هستیم و رقابت فقط یک موضوع درونجشنوارهاي و یک فرض هنری است. امسال فیلمهای خوبی دیدهام و فیلمهایی که با زحمت کار شدهاند.
حاتمیکیا درباره ادامه مسیر فیلمسازی خود در ادامه آژانس شیشهای و بادیگارد گفت: این یک قاعده نیست که این مسیر را بخواهم ادامه بدهم. یک وقتی ممکن است احساس کنم که یک موضوعی راباید صریح بگویم و آن را میگویم. یک سری فیلمها هست که مانیفست است و تعریفی برای خودش دارد. فیلمهایی که مانیفستی است این بحثها را هم دارد.
یکی از خبرنگاران از حاتميكيا پرسید که شنیده شده شما در جشنواره سال آینده با فیلمی مربوط به مدافعان حرم به جشنواره بیایید که وی پاسخ داد: هیچ برنامه خاصی در این موضوع ندارم و هیچ چیز مشخص نیست.
کارگردان سینمای ایران ادامه داد:اي کاش توری برای دوستان فیلمسازمان بگذارند تا با فضایی مانند سوریه از نزدیک آشنا بشوند، البته میدانم که این موضوع بسیار سخت است، و شرایط امنیتی خاصی دارد اما کاش امثال قاسم سلیمانیها شرایطی را فراهم میکردند که چنین اتفاقی بیفتد.
حاتميكيا گفت: این که گاهی اوقات گفته میشود از فیلمهای مربوط به سوریه حمایت کافی نمیشود به نظر من بهانه است. من این را قبول ندارم و هرکسی که ميخواهد در این رابطه فیلم بسازد باید بجنگد و برای فیلمش تلاش کند، حتی اگر پسر من باشد. آنهایی که نمیجنگند و سفارشی فیلم ميسازند معمولا فساد میکنند. ما به عنوان فیلمساز باید یاد بگیریم که بجنگیم و به هر نحوی فیلممان را بسازیم.