شنبه ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
کد مطلب : 126329

خلســـه!

اواخر دوران قاجار بود که نکبت این قوم با میدان دادن به انگلیس بر اساس ورود بی‌قیدوشرط به بافت اجتماعی کشور و ...
اواخر دوران قاجار بود که نکبت این قوم با میدان دادن به انگلیس بر اساس ورود بی‌قیدوشرط به بافت اجتماعی کشور و انجام معاملات به‌ظاهر شیرین با کسبه و بازرگانان فاقد اطلاع پشت پرده و شرایط بسته بازار جهانی به‌مرور پای معتادان تفننی به شیره و تریاک را هم به این دامنه باز کند تا تریاک را از کشاورز داخلی خریده و شیره آن را به دو برابر قیمت به دلالان ایرانی با پول انگلیس‌ها بفروشند تا به ‌نوعی کسب پردرآمد اما آینده‌ای ناگوار مبدل گردد!
این توطئه بزرگ باعث شد تا جوانان بیکار هم شغلی تازه کسب کنند و به نگاری خانه‌ها پناه برده و به‌صورت رایگان تریاک بکشند و آن‌هایی هم که رویشان نمی‌شد، این ماده را لولی یک ریال می‌خریدند و پس از استفاده شیره آن را به دو برابر قیمت می‌فروختند تا مخارج زندگی‌شان از این معامله به‌ظاهر برد برد کسب شود که این گام اول به‌منظور ایجاد خلسه در افکار آحاد جامعه برای ادامه قرارداد بی‌درد بر سر خرید نفت ایران توسط ویلیام نکس دارسی بود تا پس از گذشت سال‌ها و نفوذ موریانه‌ای انگلیس در همه جوانب داخلی علی‌رغم تلاش مصدق ادامه دوشیدن ایران به آمریکا سپرده شود و ماجراهایی چون عرضه اعتیاد به‌صورت رایگان و خرید نتایج اسف‌بار آن به شکل مصادره سرمایه‌ها ادامه یابد که پس از افشاگری‌های گسترده خرداد ۱۳۴۲ و استمرار آن تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ به‌یک‌باره بساط استعمار و استثمار برچیده شود اما بازهم معدودی از تفاله‌های آن به سوراخ‌ها خزیدند تا در فرصتی مناسب و به شکلی دیگر ظاهر شوند که سوغات مخدر صنعتی و روان‌گردان‌ها آخرین نمونه این تلاش‌های مذبوحانه بود.
اما دهه اخیر را می‌توان نوعی مغایرت با سال‌های قبل از انقلاب اسلامی دانست زیرا دروازه‌های باز از سوی خشکی و دریا که حاصل بی‌توجهی بعضی دولت‌ها به امور زیربنایی بود باعث می‌شد تا نه‌تنها علی‌رغم ایثارهای صورت گرفته اما به‌جز مواد مخدر مسیرهای تازه‌ای به‌منظور ورود قاچاق مشروبات الکلی هم مهیا گردد که حالا نوبت تولیدکنندگان محصولات بهداشتی داخلی است تا از اعتماد متولیان سوءاستفاده کنند و الکل‌های صنعتی خود را در اختیار دلالان بگذارند که با فریب نسل‌های جدید به ترور جان و مال آن‌ها بپردازند.
ماجرای پیش آمده و مسمومیت ۱۹۱ نفر و مرگ ۱۷ نفر براثر مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز و بالطبع تقلبی را باید آغازی برای یک هجمه مضاعف از سوی دشمنان همیشه مسلح این کشور دانست که در هر شرایطی تلاش بر نابودی ملت مسلمان ایران دارند. همین پارسال بود که حسن حسینیان مشاور علمی وزارت بهداشت گفته بود «در برخی استان‌ها ازجمله خوزستان و فارس آمار مرگ‌ومیر در اثر مصرف الکل متانول از آمار مرگ‌ومیر براثر ابتلا به ویروس کرونا پیشی گرفته است.» نتایج دو تحقیق رسمی نیمه اول دهه 90 حکایت از افزایش تعداد مصرف‌کنندگان الکل در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور نسبت به دهه‌های قبل داشت.
در پیمایش ملی سلامت روان که سال ۱۳۹۰ به سفارش وزارت بهداشت انجام شد و تعداد جمعیت وابسته به مصرف الکل را ۸۳۰ در 100 هزار نفر، تعداد مصرف‌کنندگان تفریحی را 2 هزار و 800 نفر در هر 100 هزار نفر، تخمین می‌زد و طبق نتایج این تحقیق، شیوع مصرف الکل در مردان 10/18 درصد و در زنان 1/4 درصد بود. تحقیق دوم، سال ۱۳۹۳ و توسط سازمان بهزیستی کشور انجام شد، طبق نتایج این تحقیق، تعداد زنان مصرف‌کننده الکل به فاصله سه سال از کمتر از 20 هزار نفر به حدود 50 هزار نفر رسیده بود. تعداد جمعیت کمتر از ۱۸ سال مصرف‌کننده الکل، از کمتر از 100 هزار نفر به بیش از 400 هزار نفر رسیده بود. شیوع مصرف الکل هم بین مردان به 19/6 درصد و بین زنان به 3/5 درصد افزایش یافته بود. اخباری که نشان می‌دهد در جامعه ما هم سوءمصرف الکل وجود دارد تا جدای از اینکه خودش یک آسیب اجتماعی جدی باشد زمینه‌ساز بسیار از آسیب‌های اجتماعی دیگر گردد و بر اساس گزارش‌های کارشناسانه میدانی در سراسر دنیا، ارتباط معناداری میان سوءمصرف مشروبات الکلی و بزهکاری و ارتکاب جرائم را نشان دهد. در کشور ما با عنایت به حرمت شرعی مصرف مشروبات الکلی قوانینی هم در این زمینه وجود دارد؛ اما بازهم آمارهایی از مسمومیت‌های الکلی منتشر می‌شود و بخش دیگری هم پنهان می‌ماند.
متأسفانه طبق برخی گزارش‌ها بعضی از فروشگاه‌ها در مناطقی از شهرهای بزرگ فروش اینگونه مشروبات الکلی به‌صورت مخفی و حتی در زیرزمین‌های آن‌ها رایج است که شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بهترین مبلغ‌های آن‌ها هستند تا در صورت نیاز و باکمال تأسف توسط پیک در آدرس‌های تعیین‌شده تحویل گردد!
شاید این روزها نقطه عطف پیرامون هجوم گسترده مشروبات الکلی و بخصوص از نوع تقلبی آن بیشتر در محدوده کرج به چشم می‌خورد تا با فاجعه فوت ۱۷ نفر روبرو باشد و به متولیان آسیب‌شناس کشور بخصوص سازمان بهزیستی تذکر دهد پس از مواد مخدر امروز نوبت مشروبات الکلی است تا اثر پرخطر را برای انهدام نسل‌ها به صدا درآورد.
 عباس مسجدی آرانی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اعلام کند در سال گذشته ۶۴۴ نفر در پی مصرف متانول جان خود را از دست‌ داده‌اند که افزایش ۳۰ درصدی این مرگ‌ها را نهیب می‌زند اما میزان خلسه در بعضی از نهادهای مسئول پیرامون رفع این معضلات همچنان ثابت می‌ماند!
 
حسن روانشید - روزنامه نگار پیشکسوت
https://siasatrooz.ir/vdcauin6o49nue1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی