چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : 126390

چرایی یک مخالفت

همزمان با نشست ناتو در لیتوانی، بایدن رئیس جمهور آمریکا از ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین خبر داد. این اقدام با مخالفت بسیاری از کشورهای اروپایی منهی انگلیس مواجه شد. با توجه به اینکه اروپایی‌ها در طول جنگ تسلیحات بیشماری به کی‌یف ارسال کرده اند ژست‌های بشر دوستانه انها در باب بمب‌های خوشه‌ای بیشتر به یک نمایش هالیوودی شباهت دارد که غیر قابل پذیرش است لذا عناصر دیگری را در باب این مخالفت باید در نظر گرفت از جمله:
نخست آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی ارسال این تسلیحات را از یک سو تشدید و طولانی شدن جنگ می‌دانند در حالی که عملا بحران اقتصادی و خالی شدن انبارهای تسلیحات اروپا در کنار آشکارتر شدن سرکیسه شدن اروپا در باج‌خواهی‌های اقتصادی و نظامی آمریکا استمرار این روند را برای بسیاری از اروپایی‌ها ناممکن ساخته است از سوی دیگر اقدام امریکا قطعا با واکنش روسیه مواجه می‌شود که اروپا بیشترین اسیب را از این امر خواهد دید در حالی که اروپا عملا توان تحمل چنین فرایندی را نخواهد داشت.
دوم آنکه اروپا به شدت نگران ساختار شکننده حاکم بر کی‌یف و ناتوانی آن در نظارت بر نیروها و تسلیحات داده شده به این کشور است چنانکه  یک مقام عالی‌رتبه اطلاعاتی آمریکا بدون ذکر نام خود به نشریه نیوزویک گفته است که واشنگتن در خصوص کنترل زلنسکی بر همه نیروهای اوکراینی تردید دارد.وی افزود: «حمله به پل کریمه به سیا نشان داد که زلنسکی یا کنترل نیروهای خود را از دست داده یا برخی جزئیات در این خصوص به اطلاع او نرسیده است». در همین حال سازمان ملل نیز بارها درباره فروش تسلیحات اعطایی به اوکراین در بازار سیاه و رسیدن آنها به تروریست‌ها هشدار داده است. این حساسیت ها زمانی بیشتر می‌شود که اسناد نشان می‌دهد بسیاری از ارتش اوکراین را تروریست‌ها و مزدوران اعزام شده به اوکراین تشکیل می‌دهد که حتی افرادی از داعش در رده‌های فرماندهی این کشور قرار دارند. رویه‌ای که آمریکا همچنان به دنبال تقویت آن است چنانکه بنا بر اعلام خبرگزاری اسپوتنیک، آمریکا که به حضور اشغالگرانه خود در سوریه ادامه می‌دهد علاوه بر سرقت نفت و گندم سوریه، تعداد زیادی از شبه نظامیان کرد قسد (نیرو‌های دموکراتیک سوریه) را با هدف شرکت در جنگ اوکراین آموزش می‌دهد.
اکنون اروپایی‌ها نگران آنند که سلاح‌های خوشه‌ای آمریکا در کنار تسلیحات هسته‌ای انگلیسی ارسال شده به اوکراین در اختیار تروریست‌ها قرار گیرد و دور جدیدی از ناامنی را در اروپا رقم زنند. اروپا در حالی با اشتباه محاسباتی گرفتار جنگ افروزی آمریکا و تقابل با روسیه شد که امروز با رفتارهای یک جانبه گرایانه واشنگتن همچون ارسال بمب‌های خوشه ای به کی یف می‌رود تا با موج جدیدی از بحران‌های امنیتی و اقتصادی مواجه گردد. روندی که بار دیگر نشان می‌دهد آمریکا حتی به متحدان خویش نیز رحم نمی‌کند و برای یک جانبه گرایی‌اش حاضر به قربانی کردن متحدانش و نابودی جهان است و تنها راه رهایی جهان از این وضعیت تسریع در روند چند جانبه گرایی بدون نقش آفرینی آمریکاست.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdci3qazut1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی