شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
کد مطلب : 126854

واقعیتی برای این روزها

عراق امسال نیز مانند سالهای گذشته میزبان میلیون‌ها زائر به مناسبت اربعین سالار شهیدان است. این میزبانی در حالی صورت می‌گیرد که مهمترین مولفه در این زمینه مقوله برقراری امنیت می باشد که موجب شده تا میلیون‌ها نفر از سراسر جهانی راهی این کشور شوند. نگاهی به کارنامه عراق طی سالهای اخیر نشان می دهد که تروریسم زاده و ساخته آمریکا و متحدانش است که چند دهه است که با اشکال مختلف تروریسم از دولتی گرفته تا ساختارهای بیرونی و محلی به دنبال ناامنی در منطقه بوده است. جهانیان اذعان دارند که شکست داعش نه با اقدامات آمریکا بلکه در اثر عملکرد جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی و افرادی همچون سردار شهید سلیمانی و بسیج مردمی با تکیه بر فتوای مرجعیت دینی رقم خورده است.
 اکنون نیز شواهد بسیاری از زنجیره تحرکات آمریکا برای احیاء داعش در عراق و سوریه حکایت دارد؛ انهدام بسیج مردمی در عراق به عنوان پیشگامان مبارزه با تروریسم و جابه‌جایی نیرو و تحرکات نظامی در سوریه با هدف قدرت‌یابی مجدد داعش در همین راستا قابل ارزیابی است. در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در این زمینه منتشر شده است هر چند که آمریکایی‌ها ادعای جابه جایی نیرو را مطرح می کننداما در نهایت اقدام آنها از جمله در اردوگاه‌های آوارگان بیانگر طراحی در جهت حمایت بیشتر از تروریسم است. فراتر از آن؛ یکی از چالش‌های امنیتی اکنونِ عراق، استقرار تجزیه‌طلبان و تروریست‌هایی چون کومله، پژاک و پ.ک.ک در این کشور است که تحت حمایت آمریکا صورت گرفته و حلقه تکمیلی آن را نیز تقلای آمریکا برای نفوذ موساد در این کشور تشکیل می‌دهد.
با توجه به سابقه سیاه آمریکا در تروریسم‌پروری که مشکلات بسیاری برای عراق و همسایگانش ایجاد کرده، آنچه حلّال مشکلات امنیتی عراق است نه توافق‌نامه امنیتی با آمریکای‌ عهدشکن بلکه حذف پای آمریکا از منطقه و برقراری توافقات امنیتی با کشورهای منطقه علیه جریان‌های تروریستی تحت حمایت آمریکا است. امسال اربعین در حالی با امنیت برگزار می‌شود که این امنیت نتیجه اقدامات نیروهای مقاومت مردمی  و ارتش عراق و جبهه مقاومت است و نه توافقنامه امنیتی که اخیرا میان عراق و آمریکا امضا شده است. این توافقنامه صرفا اقدامی آمریکایی برای توجیه ادامه اشغالگری است و دستاوردی برای عراق نخواهد داشت چنانکه 20 سال حضور آمریکایی‌ها جز ویرانی  و کشتار نتیجه‌ای برای بغداد به همراه نداشته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcdk90foyt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی