دوشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 126885

«مهدی زمین پرداز» مکملی در حد و اندازه نقش اصلی

علیرغم باور همگان و خصوصاً مخاطبان خاص سینما که صرفاً نقش اصلی یک فیلم یا سریال را، دلیل موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه می‌دانند، نقش‌های مکملی که در کنار نقش اصلی به ایفای نقش می‌پردازند؛ سهم زیادی در دیده‌ شدن اثر دارند.
بازی در نقش مکمل تبحر خاصی می‌طلبد، ممکن است بازی در این‌گونه نقش‌ها صرفاً در حد یک تیپ باقی بماند و به عمق نرسد؛ اما قطعاً فقدان نقش مکمل درست‌وحسابی می‌تواند در نهایت به ضعف نقش اصلی و یا کلیت اثر ختم شود.
امروزه در سینمای جهان بازیگران نقش مکمل گاهی شاید بیشتر از نقش اصلی مورد توجه قرار بگیرند؛ ولی متاسفانه در سینمای ایران علاوه بر تکیه سینماگران و کارگردانان صرفاً به نقش و کاراکتر اصلی، مخاطبان نیز درک درستی از سختی‌های ایفای نقش مکمل ندارند به همین دلیل هرکس که در پروژه‌ای حاضر به قبول کردن یک نقش مکمل است صرفاً از روی عشق به سینما است و قطعاً به برخی آیتم‌ها، همچون دستمزد آنچنانی و یا دیده شدن مثابه نقش اصلی فکر نمی‌کند.
مهدی زمین پرداز از آن دست مکمل‌هایی است که برای ایفای برخی از نقش‌هایش باید ایستاد و بدون وقفه آن را تشویق کرد. زمین‌پرداز را اکثر سینما دوستان با ماجرای نیمروز شناختند، نقش مسعود از نیروهای حفاظت اطلاعات که با متانتی که در چهره داشت علاوه بر تاثیرگذاریِ درست بر مخاطب توانسته بود به خط کلی داستان جذابیت‌هایی را القا کند. بازی هرچند کوتاه او در فیلم لاتاری، دیگر ساخته مهدویان از وی بازیگری شناخته شده ساخت، بازیگری که هرچند کوتاه، حضوری اثرگذار در بطن ماجرای لاتاری داشت و توانست به خوبی از پس کار بربیاد.
اوج بازی زمین پرداز را باید نقش امیر در دیدن این فیلم جرم است، دانست. فیلمی که در سال‌های قبل با توجه به فیلمنامه ای که حساسیت‌ها بر روی آن زیاد بود، خوش درخشید و با آن چهره آرام متین، کاراکتری سراسر خشم و کینه را بازی کرد که در نوع خودش بسیار قابل توجه بود. دیدن این فیلم جرم است با اینکه فیلمنامه ای آنچنانی نداشت ولی بازی زمین پرداز باعث شد که در نهایت فیلمی گرم و مخاطب پسند را شاهد باشیم.
الحق و الانصاف بازی مهدی زمین پرداز در اولین ساخته کاظم دانشی یعنی علفزار را نمی‌شود از ذهن مخاطب سینمایی پاک کرد. جایی که زمین پرداز با آن تیپِ جا افتاده در اذهان سینمایی در نقش معتادی غیر متعهد به خانواده ظاهر می‌شود و با شوخی‌هایش آن هم در فیلمی همچون علفزار با درون مایه ای تراژیک و غم انگیز، مخاطب را وادار به خنده می‌کند. طنزی تلخ در چهره و کلام وی بود که به جرات می‌توان گفت هیچ طنازی در حال حاضر نمی‌توانست به این خوبی از پس این نقش بربیاید.
زمین پرداز به واسطه کارهای متعددی که با محمدحسین مهدویان انجام داده بود ، در سریال زخم کاری که به شدت هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت ، هم به ایفای نقش پرداخت . نقشی کوتاه ولی تاثیرگذار ، نقشی که از همان ابتدای سریال علی رغم اینکه جانبی و مکمل محسوب می شد ، در روند سریال تاثیر بسزایی داشت . مهدی زمین پرداز با بازی در نقش کاراکتری موذی و سواستفاده چی به خوبی توانسته بود حس ترسی را که به کاراکتر مالک (جواد عزتی) ، القا کرده بود را به مخاطب انتقال بدهد . انتقال حس و تاثیر گرفتن مخاطب از کاراکتر یکی از آیتم هایی است که می تواند در بیشتر دیده شدن بازیگر کمک شایانی بکند . کاری که زمین پرداز به خوبی آن را یاد گرفته و در اکثر کارهایش با بازی خوب و روان حس را به مخاطب پای تلویزیون یا سینما القا می کند.
چند هفته ای است که سریال حیثیت گمشده نیز از پلتفرم فیلیمو به کارگردانی سجاد پهلوان زاده در حال پخش است . مهدی زمین پرداز نیز در این فیلم با کاراکتر رسول در حال ایفای نقش است . نقش مکملی که اینبار هم توانسته به خوبی هم از لحاظ تیپیکال هم از لحاظ فرم، در خط داستانی حرکت کند و مخاطب را راضی نگه دارد.
زمین پرداز از بازی در نقش‌های مکمل ابایی ندارد و در هر نقشی که بازی کرده توانسته قابلیت‌های خود را به رخ مخاطبان بکشد. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که یک دوجین جایزه سینمایی را برایش کنار بگذاریم!
 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdch6-nzm23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی