سه شنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷
کد مطلب : 127073

نگاه جدید پکن

دفتر ریاست جمهوری سوریه در این باره اعلام کرد که بشار اسد رئیس جمهور سوریه به همراه همسرش به دعوت «شی جین پینگ» همتای چینی خود فردا عازم پکن می‌شود.طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری سوریه، بشار اسد و همسرش در مدت حضور در چین دیدارهایی در شهرهای خانجو و پکن داشته و در یک سری مراسم شرکت خواهند کرد.
همچنین یک هیات سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور سوریه را در این سفر همراهی خواهد کرد. این سفر در حالی صورت می گیرد که از یک سو اسد طی سالهای اخیر به دلیل شرایط حاکم بر سوریه کمتر به خارج از کشور سفر داشته است و در صورت سفر نز اخبار آن پس از بازگشت به دمشق منتشر می‌شده است. طی ماه‌‌های اخیر این فرایند با تغییرات قابل توجهی همراه بوده بگونه‌ای که اسد رسما از کشورهای منطقه همچون عمان و عربستان دیدار داشته و حتی در نشست سران اتحادیه عرب حضور یافته است.
با توجه به این امر سفر اسد به چین را می‌توان ادامه بازیگری جهانی وی دانست که برگرفته از تثبیت اوضاع امنیتی در داخل سوریه تشکیل می‌دهد. در همین حال سفر به چین از ابعاد سیاسی و اقتصادی نیز برای سوریه دارای اهمیت است چرا که از یک سو پکن به عنوان عضو دائم شورای امنیت در کنار روسیه توان حمایت از پکن در عرصه بین الملل را دارا می‌باشد بویژه اینکه تقابل‌ها میان پکن و غرب ورود به این عرصه را بیش از پیش برای چین الزام آور می سازد.
از سوی دیگر تحریم‌های شدید غرب، استمرار درگیری در برخی مناطق و مداخلات آشکار آمریکا، صهیونیست‌ها و ترکیه به شرایط نابسامان اقتصادی ترکیه دامن زده است که نتیجه آن را نیز در اعتراضات خیابانی هفته‌های اخیر و سوء استفاده تجزیه طلبان و داعش از این وضعیت می‌توان مشاهده کرد. بر این اساس اصلی‌ترین هدف اسد از سفر به چین را امضای توافقات اقتصادی تشکیل می‌دهد تا از ظرفیت‌های عظیم پکن برای حل بحرانهای اقتصادی برخوردار شود.
در نقطه مقابل پکن نیز همگرایی بیشتر با سوریه را مولفه‌ای مهم در مقابله با غرب و نیز تقویت موقعیت خود در منطقه می‌داند. چین رویکردهای بسیاری به غرب اسیا از ایران گرفته تا کشورهای عربی داشته و با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اکنون پکن با خیالی آسوده تر به توسعه روابط با این کشور می پردازد که قطعا برای سیاست‌های این کشور در منطقه دارای اهمیت است.
نکته اساسی آنکه هر چند پکن وارد عرصه حمایت نظامی از سوریه نخواهد شد اما همگرایی در حوزه اقتصادی و سیاسی دستاوردی بزرگ برای طرفین می باشد که وزن هر کدام در معادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را افزایش خواهد داد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdchqqnzx23nivd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی