چهارشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
کد مطلب : 127080

تغییر یک ساختار

نشست سالیانه سازمان ملل متحد با حضور مقاماتی از اعضای این سازمان در حالی آغاز شده است که یکی از مهمترین مباحث مطرح در این نشست را درخواست‌های مکرر برای تغییر در ساختار این سازمان تشکیل می‌دهد. در باب این تغییرات دیدگاه های متعددی مطرح است چنانکه برخی بر لزوم تغییر در ساختار شورای امنیت تاکید دارند. آنها بر این عقیده‌اند که ترکیب کنونی بر گرفته از نظم قدرت در هفتاد سال پیش بوده و اکنون نیازمند تغییرات است.
کشورهایی مانند برزیل، هند، آلمان، ژاپن و... خواستار دریافت جایگاه دائم در شورای امنیت هستند. در این میان برخی کشورها مانند آمریکا هر چند که بر لزوم اصلاح ساختار تاکید دارند اما به دنبال افزایش اعضای غیر دائم هستند که نتیجه آن عملا حفظ حق وتو 5 قدرت برتر ( چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آمریکا) است. در میان برخی نیز بر این عقیده‌اند که به اعضای دائم باید نمایندگان قاره‌ای اضافه شود بگونه‌ای که قاره‌ای همچون آفریقا دارای یک نماینده دائم باشد همچنین برخی برای جهان اسلام یک نماینده دائم را مطرح می‌سازند. در این میان بسیاری از کشورها نیز تاکید دارند که این تغییرات در نهایت نمی‌تواند تغییری در ساختار بین الملل ایجاد نماید و در نهایت این قدرت‌ها هستند که تصمیم گیرنده خواهند بود. این کشورها خواستار تغییر در تصمیم گیری از شورای امنیت به مجمع عمومی با اصل هر عضو یک رای می‌باشند. آنها تاکید دارند که حق وتو مولفه‌ای برای سلطه کشورهای خاص به دیگران شده است بویژه اینکه یک جانبه گرایی غرب در سه دهه اخیر نزاع‌ها و درگیری‌ها در نظام بین الملل را شدت داده است.
به عبارتی دیگر می توان گفت آنچه این روزها در باب تغییرات در نظام بین‌الملل مطرح است اصلی غیر قابل انکار از سوی همگان است در حالی که برخی قدرت‌ها بویژه آمریکایی‌ها به دنبال نظم یک جانبه گرایانه خود در لوای اجماع سازی جدید هستند و برخی دیگر نیز تغییر کل ساختار را خواستار شده‌اند که قدرت از شورای امنیت به مجمع انتقال یابد.
 
علی تتماج

 
https://siasatrooz.ir/vdcfcedyxw6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی