يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 127099

ادعاهای یک بازنده

نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در سفر به آمریکا در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل و نیز در مصاحبه با رسانه‌ها مجموعه ای از مواضع را با محوریت سیاست خارجی این رژیم مطرح کرده است. این مواضع از یک سو در باب آینده مسئله فلسطین بوده که بر اساس نقشه‌ای که او از خاورمیانه جدید نمایش داد عملا واژه‌ای به نام فلسطین هیچ معنایی ندارد و صرفا بر رژیم جعلی صهیونیستی تاکید شده است. از سوی دیگر نتانیاهو تقلای بسیاری داشته تا مسئله عادی سازی روابط میان عربستان و این رژیم را بر جسته سازی نموده و چنان وانمود کرده که گویی توافقی سه جانبه میان تل آویو، واشنگتن و ریاض در جریان است تا این طرح اجرایی گردد. در نهایت نتانیاهو به تکرار ادعاهای هسته‌ای علیه ایران پرداخته و در اقدامی خلاف تمامی قوانین بین‌المللی خواستار حمله اتمی به ایران شده است. مجموع این تحرکات از سوی بایدن در حالی صورت می‌گیرد که نگاهی به وضعیت داخلی و بیرونی این رژیم بیانگر نکاتی قابل توجه است.
نخست آنکه صحنه اجتماعی و سیاسی رژیم صهیونیستی از یک سو صحنه اعتراضات هفتگی و روزانه علیه نتانیاهو است و از سوی دیگر جریان‌های سیاسی حتی درون ائتلاف نتانیاهو با طرح‌های او مخالفت می‌کنند چنانکه ادعاهای وی درباب روابط با عربستان با اعتراضات داخلی مواجه و بسیاری آن را سازشی مغایر با اهداف این رژیم عنوان کرده‌اند بویژه اینکه گفته می شود که این روابط معطوف به برخورداری عربستان از تاسیسات هسته‌ای و تضمین‌های امنیتی می باشد. دوم آنکه نتانیاهو در حالی عملا نقشه فلسطین را حذف کرده است که گروه‌های مقاومت در روزهای اخیر عملیات‌های متعددی از جمله در طورکرم صورت داده‌اند که بیانگر ناتوانی این رژیم در برابر مقاومت فلسطین می باشد.
سوم آنکه نتانیاهو در حالی سعی کرده تا خود را یک ابر قهرمان در عادی سازی روابط عربستان و نیز مقابله با ایران معرفی نماید که از یک سو سخنان و مواضع بن سلمان ولیعهد سعودی در باب عادی سازی روابط نشان می‌دهد که ریاض حاضر نیست که این برگ برنده را با قیمت ارزان بفروشد و مطالبات آنها حتی ورای اختیارات دولتمردان آمریکا می‌تواند باشد بویژه اینکه بن سلمان حل مسئله فلسطین را امری مهم عنوان داشته است. از سوی دیگر تهدیدات هسته‌ای نتانیاهو علیه ایران در حالی باید با واکنش آژانس به عنوان مقابله کننده با تهدیدات هسته‌ای مواجه شود اما تهران نیز تاکید دارد که حق پاسخگویی به هر تهدیدی را برای خود محفوظ می‌داند لذا شخنان ضد ایرانی نتانیاهو هزینه‌های سنگینی را برای این رژیم به همراه خواهد داشت. با توجه به این مولفه‌ها می‌توان گفت که ادعاهای نتانیاهو در نیویورک بیشتر شبیه ادعاهای تبلیغاتی بوده تا شاید کمی از فشار اعتراضات داخلی کاسته و با چهره یک ابر قهرمان همچنان به حکومت متزلزل خود ادامه دهد حال آنکه واکنش‌های داخلی و بیرونی به این مواضع، بر باد رفتن رویاهای وی را به همراه داشته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcf1edy1w6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی