چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰
کد مطلب : 127201

نتایج نشست کی‌یف

جنگ اوکراین در حالی هر روز بر بحران‌های جهانی از جمله اقتصاد می‌افزاید که در اقدامی تامل برانگیز برای نخستین مرتبه نشست وزرای خارجه اتحادیه در اوکراین یعنی کشوری که عضو این اتحادیه نمی‌باشد برگزار شد. اتحادیه اروپا دوشنبه در اولین گردهمایی وزرای خارجه خود در خارج از مرزهای این اتحادیه در «کی‌یف»، وعده حمایت طولانی‌مدت از اوکراین را داد تا بار دیگر بر حمایت خود از این کشور در جنگ با روسیه تاکید کرده باشند.
ر این نشست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در سخنانی در مقابل ۲۴ وزیر اروپایی شرکت کننده (وزرای لهستان، مجارستان و لتونی غایب بودند) در ادامه دروغ پراکنی‌ها برای تحریک اروپایی‌ها از آنها خواست تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند؛ چراکه تهران هواپیماهای بدون سرنشین مورد نیاز مسکو را تامین می‌کند و در زمینه انتقادارایی‌های مسدود شده روسیه فعال است.جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که بالاترین ضمانت امنیتی که اتحادیه اروپا می‌تواند به اوکراین بدهد، پذیرش عضویت این کشور در اتحادیه است.
همچنین بائروبوک وزیر خارجه آلمان گفت «اتحادیه اروپا از لیسبون (پایتخت پرتغال) تا لوهانسک (منطقه‌ای در شرق اوکراین که روسیه به خاک خود الحاق کرده) گسترش خواهد یافت.وی گفت: آینده اوکراین در اتحادیه اروپاست، با هر روستا و هر متری که اوکراین آزاد می‌کند، راه خود را به اتحادیه اروپا باز می‌کند. پیش  از این نیز «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات اوکراینی  در کی‌یف به سر می‌برد اعلام کرد اتحادیه اروپا تاکنون ۸۵ میلیارد یورو (۸۹.۸ میلیارد دلار) به اوکراین کمک کرده که از این مقدار ۲۵ میلیارد یورو در زمنیه کمک‌های نظامی بوده است. مجموع این اقدامات از سوی کشورهای اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که شواهد امر نشان می‌دهد که اروپا از یک سو توان مالی لازم برای حمایت از اوکراین را ندارد و از سوی دیگر در تسلیحات نیز انبارهای آنها رو به پایان است. در همین حال اختلافات بر سر حمایت از اوکراین هر روز بیشتر می‌شود بویژه انتخابات اسلواکی و تظاهرات ضد دولتی در لهستان در آستانه انتخابات نشانگر رویکرد ملت‌های اروپایی به دوری از کی یف است. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که نشست اتحادیه اروپا در کی یف بیشتر یک نمایش تبلیغاتی با وعده‌های تکراری و بدون پشتوانه است که جز تشدید تنشها میان اروپا و روسیه و نیز وابستگی بیشتر این قاره به آمریکا و تشدید بحران اقتصادی هیچ دستاوردی به همراه نخواهد داشت.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcaw0n6649nuu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی