دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
کد مطلب : 127254

جنگ را چه کسی آغاز کرد

شنبه گروه‌های مقاومت فلسطین غافلگیری گسترده‌ و تاریخی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند. نبردی که برخلاف گذشته نه در داخل غزه بلکه در اراضی اشغالی روی داده که استهکامات ارتش صهیونیستی آنجا جولان می‌دانند و شهرک های اشغالگر آنجا را به سیطره خود در آورده بودند.
قابل توجه آنکه مقاومت غزه با محوریت حماس از زمین، هوا، دریا و زیر زمین مقابله‌ای تمام عیار را طراحی و با موفقیت اجرا کردند. الین تحولات قطعا زمینه ساز فرایندی جدید در معادلات فلسطین خواهد که با گذشته بسیار متفاوت خواهد بود. در این میان یک سوال اصلی وجود دارد و آن اینکه که چه کسی جنگ را آغاز کرده و زمینه ساز این جنگ فلسطینی‌ها بوده‌اند یا رژیم صهیونیستی؟ هر چند که رسانه‌ها و مقامات غربی با کلید واژه‌‌هایی همچون گروگان گیری، پیکارجویان فلسطینی، تروریست‌‌های فلسطینی برآنند تا آغاز جنگ را به فلسطینی نسبت داده و واژه مدافعان اسرائیلی را به کار می برند اما نگاهی ریشه‌ی به تحولات فلسطین بیانگر حقیقتی ورای این ادعاست.
در هفته‌های اخیر رژیم صهیونیستی از یک سو برخلاف قوانین بین‌المللی و هشدارهای فلسطینی‌ها تجاوزات گسترده‌ای به مسجد الاقصی داشته‌اند که با محورین بن گویر وزیر امین داخلی این رژیم صورت گرفته است. از سوی دیگر شدیدترین حملات به مناطق فلسطینی نشین در جنین و طولکردم و حتی اراضی 48 را داشته‌اند که شهادت و بازداشت دهها نفر را به همراه داشته است.
در حوزه غزه نیز صهیونیست‌ها در کنار حملات پراکند در چندین نوبت اقدام به ترور فرماندهان حماس و جهاد اسلامی کرده‌اند. گروه‌های فلسطینی بارها نسبت به این مسئله هشدار داده و از انتقامی سخت خبرداده بودند.
با توجه به مجموع این تحرکات گروه‌های مقاومت که خود را متعهد به حمایت از مردم فلسطین می دانند و از سوی دیگر سکوت در برابر تجاوزات و اشغالگری صهیونیست‌ها موجب تشدید این وضعیت می‌شد، در نهایت اتاق عملیات مشترک فلسطینی‌ها طراحی عملیات غافلگیر کننده را در پیش گرفتند. عملیاتی که توانسته شکستی سنگین به ساختار اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی وارد سازد و معادلاتی نوین را در فلسطین، منطقه و جهان رقم زنند.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdciwyaz5t1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی