شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : 127362

راه چگونه باز شد؟

دفتر اطلاع‌رسانی دولت حماس در غزه اعلام کرد که ۲۰ کامیون شامل مقادیری ملزومات پزشکی و مقادیر محدودی مواد غذایی وارد این منطقه شده است. گذرگاه رفح تنها روزنه ارتباطی غزه با جهان خارج محسوب می‌شود و رژیم صهیونیستی از ابتدای جنگ تهدید کرده بود که در صورت ورود هرگونه کمکی به غزه آن را بمباران خواهد کرد. این بازگشایی موقت در حالی صورت که رسانه‌های غربی تلاش کرده‌اند تا میانجی‌گری آمریکا را ریشه این اقدام معرفی و چنان وانمود سازند که سفر بایدن به منطقه نتیجه بخش بوده است.
این ادعا در حالی مطرح می شود که نگاهی به سفر بایدن و سایر مقامات امریکایی و غربی به منطقه نشان می‌دهد که نقطه اشتراک همه آنها حمایت از رژیم صهیونیستی و تاکید بر تسلیح این رژیم و مخالفت با آتش بس بوده است. در دو هفته جنگ غزه غربی‌ها حتی آزادی بیان ادعایی خود را نیز زیر پا گذاشته‌اند چنانکه در بسیاری از این کشورها حتی برپایی تظاهرات حمایت از فلسطین ممنون و ورزشکاران بسیاری به خاطر نفی جنایت صهیونیست‌ها محروم شده‌اند. با توجه به این شرایط به جز نقش آمریکا باید به دنبال مولفه‌ای دیگر برای باز شدن رفع بود که از چند منظر قابل توجه است. فلسطینی‌ها با مقاومت ایستادگی توانسته‌اند از یک سو صهیونیست‌ها را به بازگشایی رفع وادار سازند و از سوی دیگر این مقاومت توجه جهانی را به غزه معطوف ساخته است. این مقاومت موجب شده تا حتی کشورهای سازشکار عربی نیز جز رویکرد به حمایت از فلسطین گزینه‌ای نداشته باشند که نمود آن را در مواضع منسجم کشورهای اسلامی در نشست سازمان همکاری اسلامی و نشست قاهره در حمایت از غزه می‌توان مشاهده کرد.
در همین حال مقاومت غزه توجه جهانیان به فلسطین را دوباره رقم زده است به‌گونه‌ای که حتی سانسورهای خبری و روایت یک جانبه غرب از جنگ نیز نتوانسته مانع از تظاهرات جهانی حمایت از فلسطین شود. این فشار افکار عمومی در نهایت موجب شده تا غرب از جمله آمریکا نتواند مطالبه جهانی برای باز شدن رفح را نادیده بگیرد لذا این دستاوردی دیگر برای مقاومت است که توانسته افکار عمومی جهان را با خود همراه و شکستی دیگر را به صهیونیست‌ها تحمیل نماید.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdciqyazrt1arp2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی