شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷
کد مطلب : 127427

آرایی که ثبت شد

در حالی جنگ غزه به چهارمین هفته وارد شده است و در یک سوی معادله مقاومت غزه و در سوی دیگر ارتش اشغالگر صهیونیستی قرار دارند که در تحولی قابل توجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش نویس قطعنامه  کشورهای عربی را با 120 رای موافق تصویب کرد که در آن خواستار آتش بس فوری بشردوستانه برای توقف درگیری‌ها  در نوار غزه شد. این قطعنامه 14 رای مخالف و 45 رای ممتنع کسب کرد.اصلاحیه کشور کانادا به منظور مانع تراشی در روند تصویب این قطعنامه و افزودن‌بندی در حمایت ار رژیم اسرائیل آرای کافی را بدست نیاورد و با کسب 88 رای به تصویب نرسید.
قطعنامه مجمع عمومی در حالی تصویب شد که پیش از این چندین نشست در شورای امنیت برگزار شده بود و رویکردهای جانبدارانه آمریکا از صهیونیست‌ها عملا مانع از به نتیجه رسیدن این نشست‌ها برای برقراری آتش بس و امدادرسانی به غزه شده بود. نتیجه نشست مجمع عمومی بر اساس اصل هر عضو یک رای بدون حق وتو، بار دیگر لزوم تغییر در ساختار سازمان ملل و خروج از تصمیم گیری‌ها از شورای امنیت به مجمع عمومی را آشکار ساخت. شورای امنیت بر خلاف ماموریت و شرح وظایف خویش نه تنها محلی برای صلح و امنیت جهان نشده است بلکه محلی برای رقابت‌ها و بده بستان‌های قدرت‌های بزرگ است در حالی که غرب نیز همواره از حق وتو برای یک جانبه گرایی‌های باج خواهانه و بحران ساز خویش بهره گرفته است. به عبارتی دقیق‌تر تغییر محور تصمیم‌گیری از شورای امنیت به مجمع عمومی عبور از جایگاه سیاسی کاری‌های منفعت طلبانه به عرصه عقلانیت و تصمیم‌گیری عادلانه است چنانکه واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان‌ملل نیز گفت که تصویب قطعنامه مجمع عمومی این نهاد درباره غزه نشان‌دهنده پیروزی عقل سلیم و عدالت است.
این قطعنامه نشان داد که مطالبه جهانی اجماع گسترده در حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان آن است که برگرفته از نظم نوین جهانی در قالب چند جانبه گرایی جهانی در برابر یک جانبه گرایی بحران‌ساز و فاجعه آمیز غرب می‌باشد. فرآیندی که اجماع کشورها بویژه کشورهای اسلامی و عربی در تحریم نفی حامیان صهیونیست‌ها و نیز فعال شدن ملت‌های جهان در شکستن محاصره و تحریم غزه حلقه تکمیلی این فرآیند خواهد بود.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcau0n6049nuy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی