دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
کد مطلب : 127453

الزامات دو همسایه

طوفان الاقصی به عنوان بخشی از دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی در حالی چهارمین هفته را سپری می‌کند که در یک سو معادله همچنان رژیم صهیونیستی با برخورداری از حمایت همه جانبه آمریکا، انگلیس، فرانسه و... در حال نسل کشی در غزه است و شکست‌هایش را با بالابردن تلفات انسانی و ویرانی غزه پنهان می‌سازد و در سوی دیگر معادله نیز مقاومت غزه قرار دارد که زن و مردم و کودک در برابر اشغالگران ایستادگی کرده و حاضر به تسلیم شدن نیستند.
در کنار آنچه در میدان نبرد جریان دارد و الزامات موجود مبنی بر وحدت جهانی در ارسال کمک‌های بشر دوستانه به غزه و پایان دادن به جنایات صهیونیست‌ها، نکته مهم و تامل برانگیز وضعیت کشورهای مصر و اردن به  عنوان همسایگان تاثیرگذار فلسطین می‌باشند.
اردن که در سال 1994 وادی عربه به سازش با صهیونیست‌ها پرداخت و مصر که با کمپ دیوید در سال 1979 راه خیانت به فلسطین  و سازش با اشغالگران را در پیش گرفت این روزها به رغم آنکه ملت‌هایشان تمام قد در کنار غزه بوده‌اندف چندان اقدامی در مقابله با رژیم صهیونیستی و فشار بر جامعه جهانی برای توقف جنایات این رژیم نداشته‌اند.
 مصر در این میان دارای نقشی مهم تر می‌باشد چرا که مرز رفح در مرزهای سینای مصر قرار دارد و تنها معبر ارتباطی غزه با دنیای خارج و مرکزی برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه است. نکته مهم آنکه آنچه از سوی صهیونیست‌ها علیه غزه در جریان است صرفا معطوف به فلسطین نمی‌شود چرا که طرح صهیونیست‌ها در مرحله نخست آواره سازی تمام دومیلیون و سیصد هزار ساکن غزه و یا حداقل نیمی از آنها به مصر می‌باشد و در مرحله دوم همین سیاست را در قبال کرانه باختری اعمال می‌کند که آوارگان بیشماری را راهی اردن می‌کند.
طرح صهیونیست‌ها نابودی کامل ملت فلسطین در قالب ساکنان مصر و اردن است که قطعا هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی بسیاری برای این کشورها به همراه دارد. به عبارتی دیگر مقاومت غزه صرفا معطوف به اهداف فلسطین نیست و پیامدهای پیروزی و یا شکست طرفین در این جنگ تاثیرات بسیاری بر آینده مصر و اردن خواهد داشت. بر این اساس حمایت گسترده از مقاومت غزه مولفه‌ای مهم برای اینده مصر و اردن است که وزن منطقه‌ای و وضعیت آینده داخل این کشورها را مشخص خواهد کرد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcjiaevtuqe8xz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی