جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۴
کد مطلب : 127490

اهداف یک دوره‌گرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دیروز برای سومین‌بار در سه هفته اخیر، به فلسطین اشغالی سفر کرده و وارد تل‌آویو شد.
از زمان آغاز بحران کنونی در غزه شماری از مقامات آمریکایی از جمله رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر دفاع به منظور ابراز حمایت به اسرائیل سفر کرده‌اند. بلینکن پیش از ترک آمریکا گفت به دنبال «اقدامات مشخص» اسرائیل خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که آسیب به غیرنظامیان فلسطینی کاهش می یابد.جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز خواستار «وقفه بشردوستانه» در درگیری شده است.
این سفر در حالی صورت می‌گیرد که به رغم ادعاهای میانجی گریانه مواضع سران آمریکا مبنی بر مخالفت با آتش‌بس و نیز اختصاص بودجه 14 میلیارد دلاری برای کمک به جنایات صهیونیست‌ها عملا نشان می دهد که گزینه‌ای به نام ماینجی گری صلح برای آمریکا وجود ندارد و ادعای آتش بس موقت نیز صرفا در چارچوب خروج اتباع غرب از غزه می باشد. با توجه به این حقیقت هدف بلینکن ز این سفر برگرفته از اهدافی ورای ادعاهای میاتجی‌گرایانه است که بخشی از آن برگرفته از موج گسترده اعتراضات در داخل و خارج از آمریکا به حمایت‌های بایدن از رژیم صهیونیستی است.
در سخنرانی بایدن معترضان برای آتش بس شعار داده و همزمان با برپایی تظاهرات‌های گسترده در شهرهای آمریکا در کنگره آمریکا نیز نمایندگان با دستان خوبی به استقبال بلینکن رفتند. با توجه به این شرایط از ابعاد سفر بلینکن را کاهش فشارهای خارجی بر دولت بایدن در قبال کشتار غزه تشکیل می‌دهد. دوم آنکه تقارن سفر بلینکن با سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌ الله امری قابل توجه است و به نظر می‌رسد که بلینکن با این سفر برآن بوده تا خوراک خبری برای رسانه‌های غربی ایجاد نماید تا به زعم خویش به کم رنگ سازی اهمیت سخنرانی سید مقاومت بپردازد. به عبارتی دیگر می‌توان گفت آنچه زمینه ساز سفر بلینکن به سرزمین‌های اشغالی شده است نه توانایی صهیونیست‌ها در مدیریت جنگ بلکه برگرفته از وضعیت بحرانی این رژیم است که آمریکا را به لشکر کشی‌های دیپلماتیک وادار کرده است.

فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcao0n6w49nuy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی