شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۷
کد مطلب : 127500

نتیجه یک نشست چیست؟

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای گفت و گو با چند تن از رهبران و وزیران کشورهای عربی در اردن به سر می‌برد. در کنار دیدار با پادشاه اردن، عنوان شده است که بلینکن همچنین با وزرای خارجه اردن، لبنان، قطر، عربستان سعودی، مصر و امارات گفتگو خواهد کرد.
این نشست با ادعای حل بحران غزه در حالی برگزار می‌شود که یک سوال همچنان باقی است و آن اینکه ایا این نشست می‌تواند به اهداف ادعایی دست یابد و هدف نهایی بلینکن از این نشست چیست؟
پاسخ به این پرسش را در مواضع آمریکایی‌ها در قبال جنگ غزه می‌توان جستجو کرد. در حالی بر اساس قوانین بین‌المللی ملت فلسطین حق دفاع مشروع از خود در برابر اشغالگری آمریکا را دارند که آمریکایی‌ها مقاومت مردم فلسطین را تروریسم نامیده و تاکید دارند که بدون حذف حماس امکان سخن گفتن درباره آینده غزه وجود ندارد. در همین حال آمریکا در کنار ارسال تسلیحات رسما اقدام به اعزام فرماندهان و نیروی نظامی و حتی رزم ناوهایش به منطقه در حمایت از رژیم صهیونیستی کرده و حتی بایدن و مقامات ارشد سیاسی و نظامی آمریکا راهی اراضی اشغالی شده‌اند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که آمریکا خود بخشی از جنگ غزه است و نمی‌تواند به عنوان ناجی صلح ایفای نقش داشته باشد.
جالب توجه آنکه در حالی جهان خواستار آتش بس است که امریکا آن را رد کرده و صرفا بر توقف محدود جنگ آن هم برای خروج اتباع غربی از غزه تاکید می‌کند. در چنین شرایطی نشست اردن نمی‌تواند به نتیجه مطلوبی دست یابد و این نشست بیش از آنکه در چارچوب پایان جنگ باشد در قالب اعمال فشار بر کشورهای عربی جهت دوری از فلسطین می باشد.
بایدن رئیس جمهور آمریکا به شدت از سوی افکار عمومی داخل و خارج آمریکا تحت فشار می باشد لذا با اقدامات ظاهری همچون سفر بلینکن به منطقه با شعار‌ کاهش تلفات جنگ سعی در مقابله با این وضعیت را دارد حالی که بایدن رسما خود را یک یهودی معرفی کرده است که بیانگر نگاه یکجانبه کاخ سفید به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی است که نتیجه آن را نیز در بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد و کشتار دسته جمعی غیر نظامیان می‌توان مشاهده کرد.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdccxmqsx2bqip8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی