چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۴
کد مطلب : 127541

ماهیت گروه 7

گوه 7 متشل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا به اضافه اتحادیه اروپا در حلی گرد هم آمدند که از یک سو آنها در  بیانیه پایانی بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نسل‌کشی مردم فلسطین، بر آنچه «حق دفاع اسرائیل از خود» خوانده شده، تأکید کردند. این بیانیه همچنین عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.این بیانیه با این حال می‌گوید «افزایش خشونت علیه فلسطینیان غیرقابل قبول و موجب تضعیف امنیت در کرانه باختری است» و به جای توقف جنگ و برقراری آتش‌بس در نوار غزه، از «وقفه‌‌های بشردوستانه» حمایت می‌کند.
از سوی دیگر وزرای خارجه گروه هفت همچنین در بیانیه خود اعلام کردند حمایت آن‌ها از اوکراین در مقابله با روسیه هرگز متزلزل نخواهد شد و در ادعایی از چین خواستند از مسکو در درگیری‌ها حمایت نکند.از چین می‌خواهیم از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت نکند و روسیه را تحت فشار قرار دهد تا به تجاوز نظامی‌اش پایان دهد و همچنین از صلح عادلانه و پایدار در اوکراین حمایت کند». این مواضع از سوی گروه 7 در حالی اتخاذ شده است که در باب آن چند نکته قابل توجه است نخست آنکه گروه 7 با اهداف اقتصادی شکل گرفت حال آنکه مواضع سالهای اخیر این گروه عملا از موضع اقتصادی خارج و رویکردهای سیاسی بر اساس منافع آمریکا جایگزین آن شده است.
وضعیت اقتصادی غرب نشان می‌دهد که آنها در این حوزه با ناکامی‌های گسترده‌ای مواجه شده که تورم و کمبودهای اقتصادی در داخل این کشورها و نیز ناتوانی در برابر چین نمودی از این وضعیت است. دوم آنکه مواضع گروه 7 نشان می‌دهد که این کشورها عملا حامی جنگ و کشتار می‌باشند و شعارهای بشر دوستانه آنها جز فریبکاری نمی‌باشد. آنها در حالی از رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند که وزیر این رژیم صراحتا بر استفاده از سلاح هسته‌ای علیه غزه تاکید کرده است حال آنکه در نشست گروه 7 هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. به هر تقدیر می‌توان گفت که مواضع گروه 7 سندی دیگر بر فروپاشی اخلاقی و حتی اقتصادی این گروه است که با برجسته سازی حمایت از ادامه جنگ اوکراین و غزه به دنبال سرپوش نهادن بر این وضعیت هستند.

علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdchkqnzz23nimd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی