جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۵
کد مطلب : 127553

مسئولیت اردن در فجایع غزه

مقاومت مشروع ملت فلسطین در قالب طوفان الاقصی در حالی پنجمین هفته را سپری کرده است همچنان واکنش ها به این جنگ در دو سطح فلسطینی و رژیم اشغالگر صهیونیستی ادامه دارد.
نکته قابل توجه در این فرایند نوع واکنش ها و مواضع اردن است. اردن در حالی بر اساس قرار داد وادی عربه 1994 با رژیم صهیونیستی معاده سازش امضا کرده است و در عین حال مسئولیت قدس نیز با این کشور است و در عین حال پایگاه‌های انگلیسی و آمریکایی در اردن حضور دارند اما در طول یک ماه گذشته اردن رویکردی به نسبت فلسطینی را در پیش گرفته است. نه‌تنها وزیر خارجه بلکه در سطح پادشاه و همسر وی نیز مقاومت غزه را مشروع و بر لزوم پایان جنگ تاکید کرده اند. در همین چارچوب در سخنانی قابل توجه وزیر خارجه اردن گفت که حماس اندیشه‌ای فناناپدیر بوده و هر کسی که خواستار وضعیت متفاوتی هستند باید حق مردم فلسطین را ادا کنند. این نوع مواضع از سوی اردن در حالی مطرح شده است که در باب آن چند نکته مطرح است.
نخست آنکه مطالبه جامعه اردن بر اصل حمایت از فلسطین و قطع روابط با رژیم صهیونیستی است و دولتمردان این کشور به خوبی می دانند که همراه نشدن با این موج مطالباتی می تواند پیامدهای سیاسی و امنیتی برای آنها به همراه داشته باشد لذا بخشی از اظهارات سران اردن برگرفته از مطالبه مردم است. دوم آنکه هر چند که امان روابط نزدیکی با تل اویو دارد و در عین حال رویکرد همگرایانه با آمریکا و انگلیس اما تحولات منطقه و بویژه جنگ اخیر غزه و مواضع صهیونیست ها تحت حمایت غرب مبنی بر محو فلسطین از نقشه شرایطی دشوار را برای اردن رقم زده است. اردن به خوبی می داند که در صورت پیروزی صهیونیست ها در غزه و تسلط آنها بر این منطقه و یا انتقال فلسطینی ها به مصر، مرحله بعدی طرح صهیونیست ها در کرانه باختری و آواره سازی میلیون ها نفر به اردن است. به عبارتی دقیق تر امروز مقاومت غزه نه تنها برای فلسطینی ها بلکه مولفه ای مهم برای اردن وحتی مصر برای رهایی از طراحی صهیونیستی- آمریکایی برای تبدیل آنها به پایگاه جدید آوارگان فلسطینی است بر این اساس نیز صراحتا با طرح اشغال غزه و یا حذف حماس مخالفت می کنند. حقیقت آن است که این کشورها باید برای حفظ بقای خود هم که شده به جای رویکرد سازشکارانه با آمریکا و صهیونیست ها در کنار غزه قرار گیرند چرا که در غیر این صورت با فاجعه ای امنیتی و اقتصادی بزرگی مواجه خواهند شد.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcam0n6e49num1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی