شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
کد مطلب : 127568

راهی که باید پیمود

عربستان دیروز میزبان نشست سران سازمان همکاری اسلامی بود. این نشست در حالی برگزار شد که سی هفت روز از عملیات الاقصی و دفاع مشروع ملت فلسطین در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌گذرد در حالی که رژیم صهیونیستی با بهره گیری از حمایت‌های گسترده آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به نسل کشی در غزه ادامه می‌دهد چنانکه از یک سو بمباران‌های هوایی گسترده صورت می‌گیرد واز سوی دیگر ب محاصره و قطع اب، برق، سوخت و دارو عملا کشتاری دسته جمعی را به پا کرده‌اند. غربی‌ها در حالی ژست‌های بشر دوستانه می‌گیرند که در عملا هیچ اعتقادی به این مسئله ندارند و حتی کمک‌های جهانی نیز به صورت قطره چکانی وارد غزه می شود که عملا کارکردی ندارد. با توجه به این شرایط نشست سازمان همکاری اسلامی برگزار گردیده و هر کدام از حاضران طرح‌هایی ارائه کردند.
نکته اساسی آن است که تحقق گفته‌ها و بیانیه پایانی این نشست زمانی محقق می‌شود که اجماعی سراسری میان این کشورها در حمایت از فلسطین وجود داشته باشد. بخشی از این راه خودداری از روابط با رژیم صهیونیستی است که متاسفانه برخی کشورهای عربی پایبند آن نیستند چننکه دبی درحالی آماده برگزاری نمایشگاه بزرگ هوایی (نمایشگاه پرواز) در هفته آینده می شود که چهار شرکت اسراییلی در شرایطی در آن حضور خواهند نمایشگاه بزرگ هوایی دبی هر دو سال یک بار برگزار می شود و رویداد مهمی در صنایع هوایی به حساب می آید، این نمایشگاه پیشتر منجر به امضای چند توافق تجاری برای شرکت های هواپیمایی ایرباس و بوینگ شده است.
در همین حال کشورهایی مانند ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز به تامین سوخت و مواد غذایی رژیم صهیونیستی در لوای نام شرکت‌های خصوصی می پردازند. بخش دیگری از این اقدامات در قالب تحریم کشورهای غربی بویژه در حوزه انرژی است که در فصل سرما می‌تواند پیامدهای سنگینی برای حامیان رژیم صهیونیستی داشته باشد. فعال شدن سازمان همکاری اسلامی با 75 عضو در سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در حمایت از فلسطین به همراه داشته باشد. این امر زمانی نمود بیشتر می‌یابد که بسیاری از کشورهای اسلامی عضو اتحدیه آفریقای 54 عضوی و نیز اتحادیه‌های منطقه ای همچون بریکس و شانگهای هستند که می‌تواند ظرفیت‌های عظیمی را به همراه داشته باشد.  
با توجه به این مولفه‌ها در صورتی که این رویکرد‌ها از سوی کشورهای اسلامی در پیش گرفته شود می‌توان امیدوار بود که برای  نخستین بار وحدت حقیقی جهان اسلام آن هم حول پرچم فلسطین رقم زده شود.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcg3u9q7ak9xn4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی