جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
کد مطلب : 127818

کدام طبیعت دوستی

کنفرانس سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (کاپ ۲۸) به میزبانی امارات متحده عربی آغاز شد و قرار است طی دو هفته آینده با حضور برخی از سران کشورهای جهان در دوبی به کار خود ادامه دهد. در کنار مسائل مطرح در این نشست و نیز اقدامات تامل برانگیز امارات منبی بر دعوت از هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی که نارضایتی بسیاری از میهمانان را به همراه داشته ادعاهای مطرح شده از سوی چارلز سوم پادشاه انگلیس امری قابل توجه است.
پادشاه بریتانیا به شرکت کنندگان در این کنفرانس گفت که تغییرات اقلیمی دیگر «خطر دوردستی نیست.»او گفت بلایای طبیعی بر زندگی مردم آسیب‌پذیر جزایر کوچک در بسیاری از مناطق هند، بنگلادش و پاکستان تاثیر گذاشته و آنها شاهد سیلاب‌های بی‌سابقه‌ای هستند. پادشاه بریتانیا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که او شخصا در «چندین مناسبت» تلاش کرده تا بگوید که ترمیم سریع و احیای منحصر بفرد طبیعت برای توان بقای بشر «حیاتی» است. این ادعاهای طبیعت دوستانه و بشر دوستانه از سوی پادشاه انگلیس در حالی مطرح شده است که در باب آن چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه وی در حالی از طبیعت و هوا پاک می‌گوید که یکی از محورهای سرکوب‌گری پلیس در انگلیس مقابله با گروه‌های حافظ محیط زیست است بگونه‌ای که بسیاری از تجمعات آنها سرکوب و اعضای این انجمن‌ها بازداشت شده‌اند. دوم آنکه نگاهی به کارنامه جهانی انگلیس نشان می‌دهد که سیاست‌های استعماری و سلطه گرایانه این کشور زمینه ساز فاجعه زیست محیطی در جهان شده است که استفاده از اورانیوم ضعیف شده در عراق و اوکراین نمودی کوچک از این رفتارهاست. سوم آنکه سیاست های تحریمی انگلیس علیه سایر کشورها موجب شده است تا عملا بسیاری از کشورها توان بهره گیری از دانش روز جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی و زیست محیطی را نداشته باشند که حیات و جغرافیای طبیعی کشورها و نیز زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان با تهدید مواجه کرده است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcezf8zvjh8wvi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی