شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
کد مطلب : 127911

«وتویی» که رسوا شد

نشست شورای امنیت درباره غزه در حالی برگزار شد که آمریکا به قطعنامه آتش بس رای منفی داد و انگلیس نیز رای ممتنع داد تا عملا وتوی قطعنامه مذکور صورت گیرد.
به عقیده سفیر آمریکا در این جلسه غیرمنطقی‌ترین بخش قطعنامه پیشنهادی درخواست برقراری یک آتش‌بس بدون قید و شرط بوده است.او گفته از نظر آمریکا چنین آتش‌بسی «خیلی ساده حماس را پابرجا نگه خواهد داشت و به این گروه فرصت تجدیدقوا خواهد داد تا چیزی شبیه هفتم اکتبر را دوباره تکرار کند. حمایت از کشتار فلسطینی ها به بهانه حذف حماس در حالی است که پیش از این نیز آمریکا مدعی شده بود که گفته‌ها نتانیاهو مبنی بر نابودی حماس و ناتوانی تشکیلات خودگردان برای اداره غزه سخنی درست بوده است. در همین حال در ادامه کمک‌های نظامی به صهیونیست‌ها بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال یک نامه به کنگره، موافقت این نهاد قانونگذاری با ارسال گلوله‌های ویژه برای تانک‌های مرکاوای ارتش رژیم صهیونیستی را خواستار شد.
در همین راستا نیز سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد از جو بایدن، برای وتو کردن قطعنامه شورای امنیت تشکر کرده و گفته از نظر او این اقدام دولت آقای بایدن حمایت استوار از اسرائیل بوده و نشانی از قدرت رهبری و پایبندی به ارزش‌ها و همچنین روزنه‌ای از نور در میان ظلمات.اقدام آمریکا و انگلیس در به شکست کشاندن قطعنامه سازمان ملل در قبال غزه بار دیگر ماهیت غیر کارآمد شورای امنیت در حل بحران‌های جهانی را نشان داد. شورای امنیت ساختاری برای رفع بحران‌ها، جنگ‌ها و جنایات ضد بشری بوده حال آنکه کسابکاری و منفعت طلبی قدرت‌ها موجب ناکارآمدی این نهاد جهان شده است که تا کنون میلیون‌ها نفر را قربانی کرده است
در این میان رفتار آمریکا و شورای امنیت نشان داد که ملت فلسطین و جهان اسلام برای احقاق حقوق خود نمی‌توانند روی این نهادها و قدرت‌های بزرگ و مدعیان حقوق بشر حساب باز کنند و تنها گزینه باقی مانده اتحاد و همدلی فلسطینی‌ها، امت اسلامی و آزادی خواهان جهان با محوریت مقاومت است. رژیم صهیونیستی و حامیانشان ثابت کرده‌اند که زبانی جز زبان زور متوجه نمی‌شوند لذا برای مقابله با آنها نیز تنها گزینه مقاومت است که حمایت از طوفان الاقصی و غزه می‌تواند گامی در راستای تحقق این مهم باشد. فلسطینی‌ها با این وتوها نه تنها تسلیم سازشکاری نمی‌شوند بلکه لزوم پایبندی به مقاومت برای آنها بیش از پیش مسجل می‌گردد چنانکه در طول 16 سال محاصره غزه نیز آمریکا بارها شکستن محاصره و تحریم را وتو کرده بود که نتیجه آن نیز تشدید مقاومت مردم غزه و رقم خوردن طولان الاقصی است.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcizyazzt1ar32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی