سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 128037

چه کسی باید مقابل این پزشک خجالت بکشد؟!

1- دستمزد جراحی قلب کودکان در بخش خصوصی 200 میلیون تومان اعلام می‌شود اما یک درصد آن را هم در بخش دولتی به پزشکان نمی‌دهند.
 2- آمار جراحان قلب اطفال در ایران کمتر از 10نفر اعلام می‌شود اما این عدد برای جراحی‌های پیچیده و نوزادان به پنج نفر هم نمی‌رسد.
3- سالانه 10تا 15هزار کودک با بیماری‌های قلبی مادرزادی به دنیا می‌آیند. حدود 70 تا 80 درصد از این کودکان نیازمند عمل هستند.
 4- زمان جراحی قلب نوزادان و کودکان چیزی حدود 10تا 12ساعت است اما دستمزد پزشکانش در بخش دولتی به اندازه یک تزریق 10دقیقه‌ای بوتاکس یا تعویض روغن هم نیست.
 5- مسیر و مدت جراح قلب اطفال شدن بسیار طولانی است؛ 7سال پزشکی عمومی، 4تا 5سال جراحی عمومی، طرح و سربازی برای آقایان، 3سال.
داستان عجیب این محدودیت‌ها را دکتر مازیار غلامپور دهکی، فوق‌تخصص جراحی قلب و رئیس بخش جراحی بیماری‌های مادرزادی قلب در بیمارستان شهیدرجایی برای همشهری تعریف می‌کند. او که خودش رکورددار جراحی قلب نوزادان است، همین حالا هم لیست انتظار جراحی‌هایش تا سال  1405پر شده و نمی‌تواند ‌ کودک نیازمند جراحی غیراورژانسی را تا سال 1406پذیرش کند!
آقای وزیر بهداشت! واقعا باید وضعیت چنین پزشکی که از تخصصش فقط پنج نفر در ایران داریم و فاقد مطب خصوصی و حتی یک دقیقه کار در بخش خصوصی است، اینگونه باشد که درآمدش از یک تعویض روغنی یا یک بساطی کنار خیابان کمتر باشد؟ اگر این پزشک شریف و انساندوست میخواست به دستمزد200میلیونی‌اش برسد نمی‌توانست؟ چرا در کشور ما و سیستم بهداشت و درمان یک نظام ارزیابی و برنامه ریزی صحیح وجود ندارد تا شرایط کاری از هر نظر را برای چنین پزشکانی بهبود ببخشد؟واقعاً آقای وزیر چه کسی باید از این پزشک ایرانی مسلمان تشکر و عذرخواهی کند؟!

فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcipvazyt1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی