سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
کد مطلب : 128305

تامین امنیت یا ساخت بحران

مقامات کره‌جنوبی اعلام کردند انتظار می‌رود ارتش این کشور رزمایش‌های خود را در مناطق حائل تعیین شده بر اساس توافقنامه نظامی دوکره در سال ۲۰۱۸ از سر بگیرد، زیرا به عقیده سئول این مناطق حائل پس از شلیک توپخانه‌ای اخیر کره شمالی به طور عملی از بین رفته‌اند. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی به تازگی با اظهار این‌که شلیک‌های توپخانه‌ای پیونگ یانگ باعث از بین رفتن مناطق حائل شده است، گفت ارتش کره‌جنوبی شلیک‌های توپخانه‌ای و رزمایش‌های خود را در نزدیکی مرزهای دریایی و زمینی از سر خواهد گرفت.
این سخنان در حالی مطرح شده است که وضعیت شبه جزیره کره طی هفته‌های اخیر با مجموعه‌ای از چالش‌ها و بحران‌ها مواجه است بگونه‌ای که در یک سو معادله کره شمالی چندین آزمایش موشکی و حملات خمپاره‌ای داشته‌ است و در سوی دیگر نیز کره جنوبی با آمریکا اقدام به برگزاری رزمایش ‌های متعدد کرده و در نهایت نیز از افزایش خرید‌های تسلیحاتی خبر داده است.
مجموع این فرآیندها در حالی روی می‌دهد که نکته محوری در قبال آن نقش بازیگران و عوامل خارجی است. آمریکایی‌ها در کنار ناتو مدتهاست که تحرکات نظامی در شرق آسیا را شدت بخشیده و ادعای تقویت توان نظامی متحدانی همچون کره جنوبی و ژاپن را مطرح کرده‌اند و حتی مقامات ارشد این کشورها در نشست‌های ناتو حضور می‌یابند. هر چند که این وضعیت می تواند در زمینه خرید تسلیحاتی فرصتی برای این کشورها بویژه ژاپن تحریم شده تسلیحاتی باشد اما برایند کلان از این رویکرد نه تنها رسیدن به وضعیت امنیت پایدار نخواهد بود بلکه عملا شرق آسیا را گرفتار رقابت تسلیحاتی خواهد کرد.
تقویت کره و ژاپن برابر با رویکرد چین و کره شمالی به توسعه نظامی است که همزمان بر نظامی گری هند نیز تاثیرگذار است. بویژه اینکه این چین تاکید دارد که پاسخی سخت به تحرکات آمریکا می دهد چنانکه سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن اشاره به دروغ‌پراکنی‌های آمریکا درباره اقدامات اطلاعاتی این کشور، گفت که در صورت تداوم فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن، پکن نیز اقدامات لازم انجام می‌دهد.
با توجه به این مولفه‌ها تحرکات کره جنوبی، ژاپن و تایوان برای برگزاری رزمایش بیشتر با آمریکا و خریدهای تسلیحاتی یعنی افزایش خطر انفجار بشکه باروت بحران در شرق آسیا که دامن همه کشورها بویژه در حوزه اقتصادی را خواهد گرفت که پیامدهای جهانی منفی بسیاری برای آنها به همراه دارد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcgz79qnak9xw4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی