سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۳
کد مطلب : 128630

نگاهی بر یک سفر

جنگ غزه در حالی به پنجمین ماه رسیده است که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در آغاز سفر پنج روزه خود به خاورمیانه وارد ریاض شد. آنکه احیای دوباره روند سازش در منطقه در لوای پایان دادن به بحران فلسطین و ثبات منطقه و البته به رسمیت شناختن کشور فلسطین بعد دیگر طرحی آمریکا همزمان با سفر بلینکن است چنانکه محور اول سفر وی را نیز عربستان تشکیل داده است. 
جیک سالیوان  مشاور امنیت ملی امریکا در گفت‌وگو با شبکه امریکایی «الحره» عنوان می کند که عناصر عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی «وجود دارند و ما آن‌ها را درک می‌کنیم. این ممکن است و باید اتفاق بیفتد. همچنین برخی دیپلمات‌ها از تشکیل گروه تماس توسط آمریکا خبر داده‌اند که این طرح شامل بازسازی غزه، اصلاحات در تشکیلات خودگردان، ایجاد امکانی برای تشکیل کشور فلسطین و توافقنامه عادی‌سازی روابط با عربستان خواهد بود.همزمان با رویکرد دولتمردان آمریکا برای به چرخه دراوردن روند سازش در منطقه رسانه‌های غربی نیز مسئولیت زمینه‌سازی برای توجیه پذیرش چنین رویکردی از سوی کشورهای منطقه از جمله عربستان را در پیش گرفته‌اند چنانکه همزمان با ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر از سرگیری توافقات دفاعی و تسلیحاتی میان ریاض و واشنگتن، ادعا شده است که شرکت بزرگ آمریکایی لاکهید مارتین، سازنده تسلیحات، قراردادهایی را امضا کرده است که بخش‌هایی از یک سامانه‌ دفاع موشکی آن را شرکت‌های عربستان سعودی تولید کنند.
مجموع این تحرکات همزمان با سفر بلینکن به منطقه در شرایطی صورت می‌گیرد که رفتار عملی آمریکایی‌‌ها هیچ نشانه‌ای از اجرای واقعی پذیرش کشور فلسطین و یا پیگیری صلح در منطقه را نشان نمی‌دهد چنانکه آنها همزمان با قطع کمک‌ها به آنروا و سوق دادن سایر کشورها به تبعیت از خود که عملا بر بحران انسانی فلسطین می افزاید و نیز اصرا بر وتو کردن و مانع تراشی برای اقدام عملی شورای امنیت برای توقف جنگ و برقراری آتش بس همچنان به تسلیح رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد چنانکه سنای آمریکا ۱۴.۱ میلیارد کمک نظامی به اسرائیل در نظر گرفته است. همچنین در رویکرد تنش آفرین ۲.۴۴ میلیارد دلار کمک به فرماندهی مرکزی آمریکا و ماموریت آن در دریای سرخ اختصاص یافته است.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdchx6nzv23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی