يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
کد مطلب : 128661

فرآیند یک انتخابات

سرانجام پس از برگزاری انتخاباتی خونین، نتایج آرای مردم پاکستان اعلام و مشخص شد که احزاب مستقل که اکثراً تحت حمایت نخست‌وزیر پیشین پاکستان عمران خان هستند، موفق شدند ۱۰۱ کرسی را به خود اختصاص دهند که بالاترین آرا در صحنه سیاسی این کشور و حتی جهان است.
حزب مسلم لیگ پاکستان به ریاست نواز شریف نخست‌وزیر سابق با ۷۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو زرداری (وزیر خارجه فعلی و فرزند بی نظیر بوتو) نیز با ۵۴ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت.
این نتایج در حالی از یک سو بیانگر اقبال مردم به عمران خانی است که ماه‌هاست با اتهام فساد و سوء استفاده از قدرت، محبوس و یا از حضور در صحنه سیاسی منع شده است و از سوی دیگر با توجه به نتایج انتخابات عملا تشکیل دولت از سوی جریان‌های سیاسی با موانع بسیاری مواجه است چرا که عملا هیچ کدام نمی‌توانند قانون نیم بعلاوه یک را کسب نمایند.
در این میان جریان‌های طرفدار عمران خان به دنبال بهره گیری از نتایج انتخابات هستند چنانکه حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری «عمران خان» با اعلام اینکه هم در مرکز و هم در استان‌های «پنجاب» و «خیبر پختونخوا» دولت تشکیل خواهد داد، از کمیسیون انتخابات خواست تا نتایج کامل را تا نیمه شب اعلام کند در غیر این صورت در مناطقی که نتایج به دست آمده تظاهرات برگزار می‌کند.
در همین حال برخی منابع رسانه‌ای از تمایل حاکمیت پاکستان مبنی بر نخست وزیری نواز شریف حکایت دارد. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که پاکستان عمل در فضای ابهام آمیز سیاسی قرار خواهد گرفت هر چند که برخی تحولات منطقه از جمله مسئله تروریسم و جدایی طلبان و نیز افغانستان تا حدودی مولفه‌های کاهش فضای تنش آلود سیاسی می‌تواند گردد.
با این وجود فراهم بودن این فضای نابسامان را در مواضع ارتش به عنوان حافظ ساختار سیاسی حاکم بر پاکستان می توان مشاهده کرد چنانکه ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان گفت: سیاستمداران رقیب بلوغ و وحدت سیاسی را پس از شکست در انتخابات برای ایجاد یک برنده مشخص نشان دهند و وحدت سیاسی خود را حفظ کنند.
این لحن ارتش بیانگر آن است که نظامیان برآنند تا پیش دستانه فضای سیاسی کشور را به آرامش سوق دهند پیش از آنکه مجبور شوند تا با اقدامی عملی مانع از فرو رفتن پاکستان در التهاب‌های شدیدتر سیاسی و به تبع آن امنیتی گردند.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcb0wb88rhb50p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی