دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : 128672

اعتراف به یک حقیقت

ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت: «رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما حافظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می کنید. نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند». وی در سخنانش رسما از بی تفاوتی و بی تعهدی آمریکا در قبال ناتو سخن گفت. در واکنش به این سخنان جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا  این اظهارات را «وحشتناک و خالی از منطق» توصیف کرد.ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: «این ائتلاف آماده و قادر به دفاع از همه متحدان است. هرگونه حمله به ناتو با واکنش یکدست و نیرومند ائتلاف روبرو می شود».
بورل  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهارات «دونالد ترامپ» درباره ناتو را احمقانه خواند و گفت که این ائتلاف نظامی منوی غذا نیست که بسته به حال رئیس جمهوری ایالات متحده فعالیت کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ناتو نمی تواند ائتلافی باشد که بسته به حال رئیس جمهوری ایالات متحده فعالیت کند. این طور نیست که ناتو امروز باشد و فردا بستگی داشته باشد. این ائتلاف نظامی یا وجود دارد یا ندارد.
این مواضع در حمایت از ناتو در حالی مطرح شده است که نگاهی به رفت‌های آمریکا در دوران بایدن نشان می‌دهد که عملا آمریکا در همین مسیر گام برداشته و سخنان ترامپ دور از واقعیت عملی آمریکا نیست. در سال 2021 در اوج قدرت نمایی ناتو به ناگاه آمریکا از افغانستان خارج و سر افکندگی جهانی را برای ناتو ایجاد کرد بگونه‌ای که اروپایی ها رسما از تشکیل ارتش مستقل اروپایی گفتند.در طول 2 سال گذشته نیز آمریکا با گرفتار سازی ناتو در جنگ با روسیه از یک سو توان نظامی آن را به نابودی کشانده و از سوی دیگر اروپا را در برابر روسیه و جهان تحقیر کرده است.
آمریکا اکنون ناتو را بازاری برای فروش 81 میلیارد دلار تسلیحات می‌بنید که در نهایت نیز کارکردی برای دفاع از اروپا ندارد و این روزها اروپا در حوزه اقتصادی و سیاسی و امنیتی در باتلاقی گرفتار آمده است که آمریکا در لوای نام ناتو به آنها تحمیل کرده است.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcd5j0fxyt0x96.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی