جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
کد مطلب : 128709

خواب زدگی متولیان در برابر افزایش دستمزد کارگران

نایب رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران با اعلام رقم 23 و نیم میلیون تومانی به عنوان هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران از آغاز به کار کمیته دستمزد کانون با هدف بررسی هزینه‌ها و محاسبه تورم سبد معیشت خانوارهای کارگری خبر داد.
وی در نشست خبری خود با اشاره به آنچه برای عدم اعلام رقم هزینه سبد خانوار در سال گذشته رخ داده بود اعلام کرد: «سال گذشته رقم ماهانه هزینه سبد معیشت خانوار کارگری را ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان استخراج کردیم ولی چون در جلسات کمیته مزد به نتیجه نرسید اولین بار بود که کمیته دستمزد مصوبه‌ای در مورد رقم سبد معیشت نداشت. با این حال مجموع دریافتی کارگر با اولاد به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. در حال حاضر و بر اساس تورم اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی، هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار ۳.۳ نفری تا پایان آذرماه را ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان استخراج کردیم.»
گفته‌های نایب رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان تهران در حالی بر «تنگ تر شدن وضعیت معیشتی مردم» مهر تایید می زند که نیازی به توضیح اضافه نیست اما برخی متولیانی که در جرگه مخالفان افزایش حداقل دستمزد کارگران هستند با خواب زدگی تلاش می کنند تا چنین اتفاقی رخ ندهد و همچنان براین طبل می کوبند که این افزایش تورم‌زاست.
هر سال؛ در اسفندماه شورای عالی کار به دنبال جلسات متعدد و پرحاشیه یک حداقل نرخ دستمزدی را برای کارگران به عنوان قشر کم درآمد جامعه اعلام می کند که هیچ گاه تامین کننده نیازهای حداقلی این افراد و افراد خانوار تحت تکلفشان نبوده است. نکته قابل توجه آن است که متولیان مربوطه نیز بر این موضوع اذعان و باور دارند اما اینکه چرا بخش بزرگی از تمام آنچه دراقتصاد منجر به مشکلات گسترده از جمله تورم بالای 70 درصد شده را به گردن دستمزد سالانه کارگران می‌اندازند؛ جای تامل بسیار دارد.
تامل یاد شده از آن جهت است که حقوق کارگران یک بار در سال و آن هم با هزار اما و اگر اندکی افزایش می‌باید که رقم افزایش یافته هم تاثیری در بهبود معیشت آنها ندارد؛ اما نرخ تورم آن هم در مورد کالاهای اساسی در سال گذشته ماهانه که نه بعضا هفتگی جابه‌جا شده است.
براساس گزارش مرکز آمار به عنوان مرجع رسمی نرخ تورم برای محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ در دی ماه سال‌جاری به مرز 100 درصد رسیده است و در کنار آن محصول ماکارانی نیز تورمی در همین سطح تجربه کرده است. از سوی دیگر بازار ملک در دی ماه امسال بالاترین نرخ تورم ماهانه را در 7 ماه ماقبل خود تجربه کرده به طوری که نرخ تورم ماهانه مسکن در دی ماه معادل 2.2 درصد بوده و به نوعی نمایانگر آن است که نرخ تورم سالانه این حوزه بیش از 80 درصد است. حال سوال مطرح این است که چه میزان برحقوق کارگران در دی ماه افزوده شده که چنین تورمی در این محصولات به بار نشسته است. این‌که چرا مخالفان افزایش نرخ دستمزد کارگری از اثر‌گذاری این میزان افزایش دستمزد بر تورم و نرخ ارز و... ابراز نگرانی می‌کنند جای تعجب دارد!
 
سارا علیاری
https://siasatrooz.ir/vdce7v8zojh8wfi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی