سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۷
کد مطلب : 129087

غرب به دنبال چیست؟

شورای اروپا بسته ۵ میلیارد یورویی کمک نظامی به جبهه کی‌یف را تصویب کرد. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: «با این صندوق، ما به حمایت از اوکراین تا هر زمانی که لازم باشد، ادامه خواهیم داد.» اتحادیه اروپا ماه پیش نیز با اختصاص ۵۰ میلیارد یورو کمک مالی به کی‌یف تا سال ۲۰۲۷ موافقت و اعلام کرد که با این تصمیم، مسئولیت حمایت از اوکراین را برعهده می‌گیرد. همچنین بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان از یک کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی به اوکراین در میانه بحران تسلیحاتی کی‌یف خبر داد.قابل توجه آنکه سرگئی ناریشکین مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه (SVR) در سخنانی عنوان کرده است که گفت که فرانسه در حال آماده کردن گروهی متشکل از ۲ هزار نیروی نظامی برای اعزام به اوکراین است.
این تحرکات در حالی است که در حوزه اوکراین به رغم حمایت های همه جانبه غرب از آموزش نیرو گرفته تا ارسال تسلیحات، وضعیت داخلی اوکراین هر روز وخیم تر می شود چنانکه از یک سو پیشروی ارتش روسیه شدت گرفته است و از سوی دیگر نیز در کنار فساد شدید در ساختار سیاسی و نظامی اوکراین، رسانه‌ها خبر داده‌اند بیش از ۴۶۰۰ نفر صفوف ارتش اوکراین را طی ۲ ماه اول سال جاری میلادی ترک کردند.
همچنین غرب در حالی ادعای دستاوردهای بسیار در اوکراین را سر داده و مدعی تضعیف روسیه شده اند که برگزاری انتخابات روسیه با مشارکت 77 درصدی و رای مطلق مردم به پوتین عملا طراحی گسترده غربی ها برای برهم زدن فضای اجتماعی و سیاسی روسیه با ناکامی همراه شد. این مسئله زمانی شدت گرفته که انتخابات در مناطق اوکراینی تحت سلطه درآمده روسیه (18 درصد خاک اوکراین) برگزار و در دونتسک، لوگانسك اپوروژیه، خرسون پوتین ارای مطلق بالای 80 درصد را کسب نمود. این انتخابات به منزله فروپاشی ادعای غرب منبی بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین و توان مقابله با روسیه بوده است.
با توجه به این مولفه ها می توان گفت که رویکرد اروپایی ها به تشدید اختصاص بودجه و حمایت ها از اوکراین نوعی رفتار تبلیغاتی برای پنهان سازی و به حاشیه راندن تحولاتی همچون انتخابات گسترده روسیه بویژه در مناطق اوکراین تحت سلطه روسها و مرگ ناوالنی بوده است که حلقه تکمیلی آن نیز اتهامات واهی تکراری در باب نقش پهپادها و موشک های ایرانی در جنگ اوکراین است.
در عین حال روند شکست های گسترده اوکراین و ضعف های اروپا در تامین تسلیحات و افزایش ظرفیت روسها بیانگر آن است که عملا غرب و ناتو امیدی به پیروزی در جنگ اوکراین ندارد لذا می توان گفت که آنچه امروز از سوی غرب در قبال اوکراین صورت می گیرد نه برگرفته از قدرت آنها بلکه صرفا رفتاری برای فرسایشی‌ساختن‌ جنگ است.
 
سید محمد صادق لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcevo8zfjh8w7i.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی